7% ръст на онлайн пазаруването у нас

Онлайн пазаруването в България бележи стабилен ръст през 2016 г., показва проучване на Visa

Онлайн пазаруването в България бележи стабилен ръст през 2016 г., показва проучване на Visa

Около 40% от българските потребители пазаруват онлайн по няколко пъти всеки месец, показва ново проучване на Visa, данните от което бяха огласени вчера на пресконференция в София.

В сравнение с 2015 г., се наблюдава стабилен ръст от 7%, като българите продължават да припознават ползите от електронните разплащания и да повишават своето доверие в тях. Нещо повече, близо 20% от анкетираните биха отказали да направят покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания.

„Тази Коледа почти един от всеки трима българи ще избере електронни разплащания, като начин да заплати за подаръци, а честотата на онлайн пазаруването се очаква да нарасне в сравнение с последните празници – 29% ще плащат за разходите си по време на празниците онлайн”, каза Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Проучването показва, че най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки (64%), технологични продукти (39%), почивки (40%) и книги (21%). За някои категории продукти и услуги българите предпочитат да плащат само онлайн – почивки (26%), самолетни билети (22%), ваучери за козметични продукти (17%) и битови услуги (16%).

Онлайн покупките се правят най-често в български електронни магазини (45%), големи международни търговци на дребно (20%), други международни онлайн магазини (15%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (21%).

Най-важните критерии за българските купувачи, когато правят своите покупки онлайн, са безплатната доставка (62%), богатият избор на категории продукти (62%), наличието на сертифицираща система (43%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (34%).

Изследването открива спад от близо 2% в популярността на наложения платеж, който вече е предпочитан от само 38% от респондентите. Други 22% от българите предпочитат да плащат онлайн с дебитна карта, 8% – с кредитна карта и още 8% използват платформи за електронни разплащания.

Това, което потребителите разпознават като предимства на онлайн разплащанията, е, че те са удобни (100%), пестят време (99%), лесни са (99%), не е необходимо физическо присъствие при търговеца на дребно (98%), могат да бъдат осъществени навсякъде, по всяко време (97%) и правят личните финанси лесни за проследяване (90%).

Въпреки че е-плащанията са по-популярни сред хората на възраст 18-35 г., където 41% от анкетираните пазаруват онлайн месечно, разликата с потребителите на възраст 36-55 г. е много малка – 38% от тях пазаруват онлайн всеки месец. По-младите българи предпочитат да плащат онлайн за дрехи и обувки (69%), технологични продукти (41%) и детски продукти (19%), за разлика от хората над 36 години, които харчат онлайн най-вече за почивка ( 42%), книги (25%), стоки (15%) и самолетни билети (18%).

През 2016 г. 43% от анкетираните мъже и 39% от анкетираните жени правят онлайн разплащания по няколко пъти на месец. Най-често българките пазаруват облекло (67%), книги (22%), козметични продукти (18%) и детски продукти (18%), докато българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн технологични продукти (75%), ваканции (46%), билети за концерти (21%) и самолетни билети (21%).

Коментар