Стриймингът съживи музикалния пазар

Пазарът на музикални услуги е в сериозен подем и това се дължи на поточното разпространение, или т.нар. стрийминг, сочат данни на Американската асоциация на звукозаписните компании (RIAA).

През първото полугодие продажбите на музика в САЩ са отбелязали рекорден ръст от 17%, достигайки 4 млрд. долара в стойностно изражение. Повечето от тези приходи – 62% – идват от стрийминговите услуги, твърди анализът на RIAA.

Въпреки подема, продажбите на музикални записи все още остават далеч от показателите в края на 90-те години на миналия век. Но според експертите, в близкото десетилетие аудио пазарът може да превземе нови висоти.

Ръстът от 17% в САЩ през първото полугодие е значително по-голям, отколкото година по-рано, когато RIAA регистрира 8% увеличение на музикалните продажби. Сериозното раздвижване се обяснява с популярността на стрийминг услуги като Spotify, Apple Music и TIDAL.

По данни на RIAA, приходите от абонаменти за стрийминг услуги в САЩ са се покачили с 61% и възлизат на $1,7 млрд., а като цяло – постъпленията от продажби на поточна музика бележат ръст от 48%, достигайки $2,5 млрд., или 62% от общите приходи.

За сравнение, преди две години – през първите 6 месеца на 2015 г. – стрийминг платформите генерираха около 33% от музикалните приходи. В същото време, делът на приходите от сваляне на музика през интернет е намалял повече от два пъти – от 41% до 19%. При физическите носители се наблюдава спад от 23% на 16%.

Броят на абонатите на поточни аудио услуги в САЩ нарасна до 30 милиона, като през настоящата година всеки месец е регистрирано увеличение с 1 милион души. Според доклад на Nielsen от юли т.г., броят на прослушванията на музика от стрийминг услуги в САЩ се е увеличил с 61% до 184 млрд., а във Великобритания ръстът възлиза на 53%.

Като цяло, продажбите на музика изостават силно от показателите в края на 90-те години на 20-ти век, уточнява RIAA. Така например, през 1999 г. в света са продадени музикални парчета за $28,6 млрд., докато през 2016 г. пазарът е бил двойно по-слаб – едва $15,7 млрд.

Но Goldman Sachs прогнозира, че в близките години продажбите на музикални записи ще преодолеят старите рекорди. Анализаторите очакват през 2030 г. бизнесът с продажба на музика да генерира приходи в размер на $41 млрд., а броят на абонатите на стрийминг услуги да нарасне до 847 милиона.

Коментар