Световният пазар на мобилни компютри може да се върне към ръст още тази година, прогнозира анализаторската компания TrendForce. Продажбите на ноутбуци в пиковия сезон на годината превишават очакванията.
През третото тримесечие на 2017 г. доставките на ноутбуци в глобален мащаб достигат 42,69 млн. броя, което е ръст с 6,8% спрямо второто тримесечие и с 0,9% повече на годишна база (спрямо третото тримесечие на 2016 г.). Като цяло за годината, прогнозата сочи увеличение на продажбите с 0,7% до 162,4 млн. броя, докато през миналата година пазарът регистрира спад.
Сериозна заслуга за съживяването на пазара за ноутбуци имат лидерите HP и Lenovo, които постигат значителни ръстове през второто полугодие, отбелязва TrendForce. Освен това анализаторите отчитат оживление на пазара и през първата половина на годината.
В периода юли-септември HP за първи път продаде 11 млн. ноутбука в рамките на тримесечие, бележейки ръст от 17,6% спрямо предходните три месеца на годината, а делът й достигна 25,8%. Очаква се ръстът да се запази и през текущото четвърто тримесечие, макар и незначителен – само 0,3%. Като цяло за годината, HP може да продаде 40 млн. лаптопа и да води пазара с дял от 23,4%.
След слабо първо полугодие Lenovo демонстрира добри резултати през второто. В периода юли-септември китайският производител е доставил на пазара 8,58 млн. устройства, или с 6,5% повече спрямо предходните три месеца. Прогнозата за четвъртото тримесечие сочи ръст в рамките на 1-3% и второ място за Lenovo с 20-процентен дял от пазара.
В топ 3 на ноутбук пазара има запазено място американската компания Dell, която според данните на TrendForce контролира 16,4% от продажбите. След нея се нареждат Apple и Asus с по 10%, а делът на Acer е 8% за периода юли-септември.
През третото тримесечие Apple e продала 4,43 млн. броя MacBook компютри, бележейки ръст от 11,3% спрямо второто тримесечие, благодарение на 12-инчовите модели и новия MacBook Pro. В същото време Asus и Acer са продали съответно 3,82 и 3,31 млн. ноутбука, постигайки ръстове от 6,5% и 0,2%, като възстановяването на пазара в Европа е благоприятствало Acer.