Един от наболелите въпроси пред работодателите е процесът по наемане, когато се определя кой да бъде поканен на интервю въз основа на неговата автобиография. Това обаче не винаги е най-ефективното средство за отсяване на квалифицирани кандидати. Как е най-лесно да бъдат открити хората, които имат необходимите познания за разработка на софтуер?
„Най-големият проблем при наемането на служители произлиза от липсата на информация”, казва Тигран Слоян, изпълнителен директор на CodeFights – платформа, позволяваща на разработчиците и програмистите да усвояват нови умения и да усъвършенстват вече наличните в състезателен формат, чиято цел е да подпомогне професионалното развитие. „Това важи и за двете страни. Що се отнася до талантливите кадри, там никой не знае в какво е добър, какви умения притежава или как може да ги измери спрямо останалите. Същото е валидно и за работодателите, където описанията на длъжностите, за които се търсят хора, рядко се припокриват с действителната им дейност”, допълва той.
В резултат от това в момента стават все по-популярни състезанията по програмиране. Много компании осъзнават, че именно състезанията са начин да отсеят добрите програмисти и разработчици и започват да пренебрегват традиционните практики за наемане на служители, които просто не успяват да демонстрират необходимите умения. Скорошно проучване на The Economic Times сочи, че 45% от анкетираните са започнали работа, след като са участвали в състезания по програмиране.
Има много алтернативни начини да откриете служители чрез игрови подходи. Миналата година Uber започна да изпраща игри на пътниците си. Играта „Код на пътя” тестваше кодърските умения на пътниците в големи градове като Сиатъл, Остин, Бостън, Денвър и Портланд, където има висока концентрация на служители в ИТ сферата. Пътниците имат право на избор дали да се вкючат в играта и при желание получават три проблемни разработки, чиито код трябва да бъде поправен. Ако покажат добри резултати, от Uber се свързват с тях.
Компании като Google също ползват сходни методи. Те например имат тест за програмиране, който става достъпен, в случай че някой потърси специфични термини в областта на софтуерната разработка.
Защо игрите за разработчици дават резултати?
Тигран Слоян казва, че добрата игра за разработчици е от полза и за двете страни: тя помага на програмистите да подобрят уменията си, като същевременно ги улеснява да си намерят работа, без да ги натоварва с предразсъдъците, които неминуемо съпътстват търсенето на работа в областта. CodeFights помага на програмистите да получат работа в компании като Uber, Asana и Dropbox.
Това е място, където програмирането се практикува по забавен начин, тъй като е поднесено под формата на игра. Участниците печелят награди, а играта постепенно става все по-трудна. След като се достигне дадено ниво на умения, участниците биват питани дали проявяват интерес към контакт с потенциални работодатели. Ако отговорът им е положителен, за тях официално стартира процес по наемане.
Компаниите участници получават група кандидати всяка седмица заедно с резултатите им. „Това елиминира нуждата от излишно чудене кой проявява интерес към нова работа и по-важното – не ангажира компаниите със стреса около потенциално наемане на базата на роднински връзки”, споделя Слоян.
„Предварително сме оценили уменията и възможностите на кандидатите. Помогнали сме им да се усъвършенстват, а след това идва ред на компаниите да убедят даден кандидат да се присъедини към екипа им. Можем да бъдем много по-ефективни, когато разполагаме с допълнителна информация, вместо клишираните описания на позиции и автобиографии”, пояснява той.
Един от начините, по които хората се упражняват в програмирането при CodeFights, е чрез работа с ботове. Когато даден участник се натъкне на бот, той получава три задачи. Задачите отразяват реалните предизвикателства, които разработчиците в компаниите обикновено срещат.
Участието в предизвикателство с бот дава на потребителите задълбочена представа за това какво би представлявала работата в някоя от компаниите, като същевременно им позволява да сравнят уменията си с тези на вече работещите там служители.
Нов курс
Някои консултантски ИТ компании вече използват геймификацията, за да се отличат и да съумеят по-лесно да подберат точните кадри.
„За перспективните служители повечето консултантски компании изглеждат абсолютно еднакви”, казва Дениъл Лурие, вицепрезидент на отдел „Човешки ресурси и комуникация” от международната консултантска компания в областта на технологиите DataArt. „Изглежда, че всички предлагат едни и същи предимства и ползи и се различават само по вид и работна обстановка. Въпреки това, някои от малките разлики могат да бъдат трудни за обяснение”.
DataArt е решила да създаде нещо, което ефективно да предава ценностите на компанията. „Искахме да кажем на бъдещите ни служители, че сме забавни, че ценим и се доверяваме на експертните им знания”, споделя Лурие.
Затова DataArt разработи Skillotron – игра за цялата ИТ общност, която разчита основно на създавано от потребителите съдържание и техния принос. Skillotron стимулира играчите, като същевременно ги образова в множество аспекти на бранша. Играчите могат да оценяват себе си, както и познанията си за Java, JavaScript, Android, iOS или в областта на общите информационни технологии.
„Потребителската база данни на Skillotron е чудесен източник на таланти”, споделя Лурие. „Знаем от къде идват хората, с коя технология се справят най-добре и можем да съобразим предложенията си към тях с тези параметри”.
Skillotron се ползва и за провеждане на интервюта за работа от разстояние. Потенциалният кандидат може да инсталира Skillotron на компютъра си, да сподели екрана, да реши задачите и да ги коментира. Лурие твърди, че компанията успява да набере 5 000 играчи само за няколко седмици.
Играта също така е чудесен източник на съдържание за социалните медии, което генерира все по-голям интерес от страна на квалифицираните служители. „Веднъж седмично организираме и състезание, изготвено със задачи назаем от базата данни на Skillotron, което е чудесен начин да ангажираме всички участници”, споделя Луриe.
Щом ги отсяват значи има излишни. Все по някакъв критерий трябва да става селекцията.
Леко претоплена манджа се описва в темата. Преди време имаше един български стартъп със сайт game-craft.com. Младежите в него бяха много амбицирани, но до никъде не стигнаха. А почната почти с летящ старт, печелейки финансиране от състезание от така наречените акселератори (не помня точно кой български такъв).
Това, че Google го правят не значи, че всеки може да се мери с тях…