Ако искате да „прицелите“ една реклама във Facebook към точно определен потребител измежду всичките 2,2 милиарда, бихте могли. Така нареченото „таргетиране“ може да бъде конкретизирано и детайлизирано почти безкрайно. Понякога до изумителна степен…
Рекламите, които виждаме, могат да бъдат прецизирани до изненадващо малко детайли – като се започне от това къде живеем и работим и се стигне до това какво обичаме да ядем, какви коли харесваме и какви любимци отглеждаме.
Ако искате да предложите къща за гости на „модерна майка“ на около 40 до 45 години, която живее в София, но обича да пътува и за утрешното си посещение във Варна все още не е резервирала хотел, имате всички шансове да успеете да я съблазните.
Това е една причините, поради които Facebook има 40 милиарда долара приходи от реклама за миналата година. Дори и на фона на неотдавнашното решение да престане да работи с външни брокери на данни, помагащи на на рекламодателите да насочват реклами въз основа на неща като офлайн покупки или кредитна история, този брой се очаква да нарасне рязко тази година.
Как точно се таргетират рекламите?
Споделено за себе си
За всички е ясно, че Facebook знае доста „паспортни“ данни – датите и годините на раждане, локация, семеен статус, образование – всичко, което сме благоволили да разкрием за себе си в профила си.
Всичко, което споделяме и публикуваме на „стената“ си, също се изследва щателно. Какво сме казали, какви думи използваме – това разкрива интересите ни и нещата, от които се вълнуваме. Снимките ни издават доста – например, че имаме домашен любимец (значи купуваме храни за домашни любимци), че сме били на море (и навярно обичаме пътуванията), че караме кола и т.н.
За интересите ни говорят и участията в различни тематични групи. Щом някой е член на група за здравословно хранене, това може да бъде интересно за доста рекламодатели. Ако е член на група за ИТ джаджи, този човек незабавно става интересен за друг голям кръг търговци.
Какви реклами клика посетителят на Facebook – това също се запомня от социалната мрежа. Всичко това обаче е само върхът на айсберга…
Кажи ми какви са ти приятелите
Друг много голям фактор са взаимодействията с приятелите. Какво споделят те, какво харесват те? Това добавя в общото уравнение набор от неща, които вероятно интересуват самите нас. Ако имате приятел, който харесва страница за евтини самолетни полети, то има достатъчна доза вероятност и вие да се интересувате от евтини самолетни билети.
Това как реагираме на публикациите на приятели също носи информация – и Facebook я „слуша“. Някой е публикувал снимка на торта и вие я „лайквате“? Защо да не ви предложат още торти тогава. Ако ли пък даже коментирате снимката, сигурно е, че имате отношение към сладкишите. По подобен начин може да се направят предположения за това каква музика харесвате, какви ТВ предавания гледате.
От активностите на приятелите и от собствената реакция към тях лесно могат да се направят изводи и за други видове предпочитания.
Под повърхността на снимките
Всяка снимка носи в себе си голямо количество данни в допълнение към самото изображение. Всеки файл с изображение крие в себе си „метаданни“ – ден и час на заснемането, размер, с какво устройство е заснета, със или без светкавица и т.н. Ако е снимано със смартфон – пазят се и GPS данни за локацията. Същото важи и за видеоклиповете.
Тези метаданни не се публикуват при качването на снимка или видео във Facebook, но се пазят в регистрите на социалната мрежа няколко месеца. Ако пътувате и публикувате по някой и друг кадър от местата, които посещавате, дори те да показват съвсем непопулярни гледки, Facebook може да трасира цялото ви пътешествие.
А това е толкова удобен момент да ви се предложат хотели, къщи за гости, ресторанти, казина, барове и други места, които биха искали да ви привлекат да оставите парите си там.
Офлайн данни
Наред с всичко това софтуерът на Facebook всякога знае от какво устройство участвате в социалната мрежа. И за това устройство всичко се знае – какво е като марка и модел, какъв софтуер използва, а често и какви други приложения има на него (oсобено ако сме имали неблагоразумието да използваме един и същи профил за логване на няколко места). Знае се и каква е мобилната връзка.
Закономерно, ако активностите ни във Facebook са от няколко различни устройства, за тях също се знае всичко, но това е и основание рекламодателите на социалната мрежа да си направят извод, че собственикът на този профил навярно е заможен човек, щом има толкова много „джаджи“. Този извод би бил доста категоричен, ако джаджите са от висок клас или са относително нови като модели.
Така например, потребител, който се включва в мрежата от iPhone, от таблет и от устройство с Mac OS, ще е желан получател на рекламни съобщения за високотехнологични продукти и услуги.
От участие в други уеб-системи
Рекламодателите на Facebook могат да се прицелват в определен тип получатели и благодарение на това, че Facebook често знае какви други сайтове, електронни магазини и платформи сме посещавали. Ако сме разглеждали електронни магазини за домашно оборудване, особено ако сме си поръчали нещо чрез един от тях, социалната мрежа бързо намира мястото ни, например, в категорията „новодомци“, „вегетарианци“, „любители-кулинари“ и т.н.
Динамични реклами
Един нов вид реклами, пуснати наскоро от Facebook, позволява на бизнес-организациите да таргетират хора, които вече са изразили някакъв интерес към дадените фирми. Това е „ретаргетиране“ – много досадно и дразнещо преследване, при което ако веднъж си погледнал един модел куфар в даден онлайн магазин, после този куфар те преследва „из целия интернет“, независимо дали си го купил, дали го искаш или го ненавиждаш.
Все пак динамичните реклами са малко по-добри – с това, че знаят дали само си разглеждал, или си го сложил „в количката“, и могат да предложат навреме един „талон“ за 10% отстъпка, например.