Ежегодни загуби в размер на 60 милиарда евро търпи ЕС, заради фалшифициране в 13 основни икономически отрасъла, сочи ново изследване на Службата на Европейския съюз за интелектуална собственост (EUIPO).
През последните 5 години EUIPO следи икономическите загуби от фалшифицирането в отрасли, за които е известно, че са уязвими по отношение на нарушения на правата на интелектуална собственост (ПИС). Последните данни показват, че преките годишни загуби в тези отрасли в резултат на наличието на фалшиви продукти на пазара възлизат на 60 милиарда евро, което се равнява на 7,5% от продажбите в тях.
Натрупаните загуби са в размер на 116 евро на гражданин на ЕС на година. Тъй като законните производители произвеждат по-малко, отколкото биха произвеждали при липсата на фалшифицирани продукти и заради това наемат по-малко работници, в тези отрасли се губят директно 434 000 работни места.
Оценката от доклада сочи, че поради наличието на фалшифициране, 13-те отрасъла в България губят 19,8% от директни продажби годишно. Това се равнява приблизително на 552 милиона евро (1,1 млрд. лв.) или 77 евро (150 лв.) на български гражданин на година.
Изследваните 13 отрасъла са: козметика и лична хигиена, облекло, обувни изделия и принадлежности, спортни стоки, играчки и игри, бижутерия и часовници, ръчни чанти и багаж, музикални записи, спиртни напитки и вина, фармацевтични продукти, пестициди, смартфони, батерии и гуми.
Изнесените данни са част от цикъл изследвания, които EUIPO провежда през последните 5 години и за пръв път те се публикуват в единен доклад, който обобщава изследвания за приноса на интелектуалната собственост в икономиката на ЕС и разходите за международната търговия, вследствие на фалшифицирането и пиратството.
„За пръв път през последните 5 години докладите и изследванията ни са основа за изграждане на цялостна представа за икономическото въздействие на фалшифицирането и пиратството върху икономиката и разкриването на работни места в ЕС и освен това предоставят сведения за начините за нарушаване на правата на интелектуална собственост”, коментира изпълнителният директор на EUIPO – Антонио Кампинос.
В OLX.bg е пълно с фалшификати и ментета на световни марки като Nike и Adidas, но това някакси не прави впечатление на нито една институция, отговорна за контрола на продажбата на така наречените реплики! Защо ли? В България сме все пак 🙂
Нищо не губят корпорациите. За тях е просто по-изгодно да продават пре-скъпи бутикови стоки (които трудно се фалшифицират, защото имат хлорограмни стикери и по-важното е, че се продават в проверени супер луксозни магазини), а тяхната по-масова продукция за реклама – по-добре и някой друг да се включи, за да се повиши разпространението й. И после като се окаже купеното абсолютно пълен буклук – отговорът е, че ами ние не сме виновни, може да сте купили менте на наша марка…
Корпорациитйе губат не нийе. И докат ЕС бачка само на ползу на корпорациитйе а не на хората, се ша тъй.
Корпорациитйе губат не нийе. И докат ЕС бачка само на ползу на корпорациитйе а не на хората, се ша тъй.