Социалната мрежа, която преуспява като „асоциална” мрежа

Основната цел на Pinterest е откриването и вдъхновението, улавянето на големите моменти

Facebook, Twitter, Instagram – всевъзможни социални мрежи се борят за вниманието на Н.В. Потребителя – и за рекламните бюджети на фирмите, които, естествено, търсят достъп до възможно най-широка аудитория. В тази луда надпревара една социална мрежа остава любима на мнозина тихомълком: без медийни скандали, без шокиращи хаквания, без бурни обвинения в манипулации. При все това тя е доста „асоциална”, ако трябва да сме честни.

Pinterest е удоволствие, сравнимо с това да си седиш на дивана със старо издание на любимото списание. В действителност нейните създатели избягват да я наричат социална мрежа. Тя не кара потребителите си да добавят нови и нови приятели или да изграждат връзки по начина, по който го правят конкурентните й, за да растат бързо. Поради това Pinterest е по-малка от, да речем, Twitter, Instagram и Facebook. Поради същата причина тя не страда и от проблемите, от които страдат големите социални мрежи – дезинформация, злост, обиди, злоупотреби.

„Социалните медии са за споделяне на това, което правите, с други хора”, казва Евън Шарп, съосновател на Pinterest и главен продуктов директор. „Pinterest не се върти около споделянето. Там човек е насочен към себе си, своите мечти, своите идеи за това, което иска за своето бъдеще”.

Бавно

Коментари в Pinterest има, но и те не са от съществено значение, както е в другите социални мрежи. Ако искате, можете да се вихрите в Pinterest сам. И пак е приятно.

8-годишната компания съвсем умишлено търси по-бавен темп на растежа – за разлика от, да речем, Facebook, която „се развива бързо и троши нещата”. Трудно е да се каже дали този по-бавен растеж е наистина умишлен – или е знак, че Pinterest си остава нишова услуга.

„Понякога бавното и стабилното може да спечели надпреварата”, казва Андрю Липсман, анализатор в изследователската фирма eMarketer. Предвид грешките, които компаниите за социални медии с хипер-растеж направиха през годините, „може би всъщност има предимство в това, след като се измъкнем от мисловните нагласи, типични за Силициевата долина”, казва Липсман.

Идеи и вдъхновение

Основната цел на Pinterest е откриването и вдъхновението, улавянето на големите моменти. Мрежата търси да помогне на хората да намерят идеи за това как може да изглежда домът им, храната им, работното им място. Това е и приложение за визуално търсене, което позволява на потребителите да намират свързани обекти, правейки снимки на неща от реалния си живот.

Pinterest е различна от останалите социални мрежи от самото си начало. Тя е основана през 2010 г. от Sharp и Бен Зилберман. Базирана в Сан Франциско, първоначално тя привлича жените от Средния Запад и централните Съединени щати, а не младите хора. Оформя се като място, където човек „си представя най-добрия си живот” чрез дигитален билборд.

Бизнес

Бизнес стратегията е бордовете да са нещо повече от красиви неща, които могат да се гледат. Те винаги имат по нещо, което може да се купи, да се направи – нещо, което бизнесът би искал да тикне пред очите на един потенциален клиент под формата на реклама.

Ето, че сега Pinterest се готви да започне да прави повече от своите „пинове” (снимките и илюстрациите, които потребителите публикуват и споделят) продаваеми. Това означава, че ако един потребител „забожда” предимно сватбени рокли, например, той ще може да вижда модели и цени на сватбени рокли от сайтове на търговци, от които може да купи подобна стока. И макар че Pinterest вече си има подобни „продаваеми” пинове, където хората могат да купуват стоки, компанията казва, че тези нови „пинове” покриват повече продукти и ще са по-лесни за намиране.

Освен това ако желаният артикул не е налице, Pinterest ще улеснява хората да намират подобни. Докато кафявият кожен диван си е кафяв кожен диван, когато го пише като текст, нещата са доста по-сложни, когато става въпрос за изображения. Ако човек търси „перфектния” кафяв кожен диван, той веднага знае, когато види „правилния”. А Pinterest иска да бъде компанията, която ще ви го покаже, дори когато не можете да го опишете с думи, за да го пуснете в търсачката.

Въпреки, че Pinterest не взема процент, когато хората купуват разни стоки чрез „пиновете”, фирмата добива приходи от реклами, когато фирмите рекламират във фийдовете на потребителите.

Тих и траен растеж

Очаква се Pinterest да нарасне с 45% през следващата година до пазарна стойност над 1 млрд. долара. Услугата има 250 милиона потребители (в сравнение с 335 милиона на Twitter и над 1 милиард за Instagram).

Собствениците на социалната мрежа казват, че Pinterest кара хората да се чувстват щастливи и оптимистични за бъдещето, когато използват услугата, макар че на брой са доста по-малко, отколкото са потребителите на други социални мрежи. Явно това е добър подход, засега. Pinterest изглежда е избегнала грешките на другите социални медии. Тя е носител на ведро, позитивно настроение, където хората се чувстват добре, мечтаят.

Остава да видим дали тази политика наистина ще донесе успех на компанията, след първичното публично предлагане на акциите й.

Коментар