Драматична грешка беше висшите училища да бъдат кръстени университети и на всички да бъде позволено да обучават по всички специалности и във всички степени, вкл. доктор, заяви проф. Камен Веселинов от Института по металознание при БАН, на работна среща в БСК на ректори на висши училища и ръководители на научни институти при БАН, както и на научно-технически съюзи, които членуват в Камарата.
Като пример проф. Веселинов посочи, че в САЩ едва 10% от висшите училища имат право да дават докторски степени. По неговите думи, приемът е катастрофа! „Преди 10 години за едно място в университет се бореха най-малко 10 души, а сега две студентски места „се борят“ за един студент. Това силно натиска качеството! Държавната поръчка не е поръчка, а пазарлък. Няма реално пазарно проучване за това колко специалисти от една област се търсят, колко от тях са в предпенсионна или пенсионна възраст, какво ще е бъдещото търсене след 5 или 10 години и т.н.“.
Според него, бизнесът може да е много полезен на образованието не само чрез лектори, но преди всичко чрез осигуряване на възможности за стажуване, тъй като особено студентите по инженерни науки имат необходимост от практическа подготовка. Освен това, практическото взаимодействие между бизнеса и университетите може да се осъществява чрез подаване на практически задачи и теми за докторски дисертации.
Когато се говори са висше образование, не трябва да се забравят и останалите степени на образование, посочи ректорът на ТУ-София – проф. Георги Михов. „Без добро средно образование няма как да има и добро висше образование“, категоричен бе той. Според него, унищожаването на системата от техникуми принуждава бизнеса да търси технически кадри от висшето образование, което допълнително натоварва системата.
Ректорът на ТУ обърна внимание и върху факта, че въпреки големия брой висши училища, няма нито един частен технически университет, с изключение на двата университета в областта на информационните технологии, които обаче са специализирани към софтуерните дисциплини, не и към хардуера.
„Професионалните направления, по които работим, са формулирани преди повече от 20 години и това ни създава допълнителни затруднения, вкл. по отношение на материалната база. В миналото една изчислителна машина струваше колкото два струга, а сега един струг е на цената на 20-30 компютъра“, каза още проф. Михов.
По неговите думи, без помощта и партньорството на бизнеса висшето образование няма как да функционира. „От изключителна важност е въпросът за прякото участие на бизнеса в обучението, но настоящият закон не ни позволява провеждането на учебни занимания в реална производствена среда – в предприятията могат да се провеждат само стажове“, обясни проф. Михов.
Според ръководителя на Института за икономически изследвания при БАН – проф. Александър Тасев, ключова задача на научните и академични среди е, в партньорство с бизнеса и институциите, да бъде изготвен качествен анализ и да се прогнозират процесите на пазара на труда, което ще позволи по-прецизно планиране на приема във висшите училища.
Вторият ключов въпрос, според него, е прилагането от страна на бизнеса на механизми, с които да бъдат привличани младите хора към определени професии, но по-важното – да бъдат задържани на българския трудов пазар, т.е. да се спре емиграционният поток.
„Образователната ни система не е адекватна нито на интересите на българската икономика, нито на интересите на обществото, нито на държавата, нито на отделния човек“, категорична бе Лена Гайдарска – президентът на Международното висше бизнес училище. Финансирането е проблем, но не основен, смята тя.
„Да си представим, че утре финансовият министър реши да отпусне 1 млрд. лв. на университетите… Какъв ще е резултатът? Ще стане ли образованието по-качествено?“, реторично запита Лена Гайдарска. Според нея, самият модел на образование е сгрешен и не отговаря на потребностите на икономиката, обществото и държавата, затова е необходим един изцяло нов Закон за висшето образование, който да постави на нова принципна основа структурирането и функционирането на системата.
„Трябва да се гледа на образованието като на система, която започва от детската градина. Висшето образование не може да се разглежда изолирано от останалите квалификационни степени“, убеден е проф. Иван Марков – ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия. Като пример той посочи факта, че 80% от техническите и икономически науки са пряко свързани с математиката, чието изучаване в средните училища през годините беше силно ограничено и дори цели дялове на математиката са премахнати от учебното съдържание (например, стереометрията).
Изпълнителният председател на БСК Радосвет Радев се ангажира, от своя страна, срещи като тази да се превърнат в традиция, така че своевременно да се споделят проблемите в образованието и да се търсят практически решения и стъпки за преодоляването им.
стереометрията
“…и за слепеца е видно, че имаме напълно различен строй. НЯМАМЕ нови управляващи, обаче …” Ако вярно си вярваш, че може да има ама напълно различен строй със стари управляващи … не просто малко по-различен, ама напълно … Ходи разправяй тия детски приказки на някой друг. Аз нямам какво друго да кажа.
Имаме нови системи по които те крадат народа си, дотолкова те могат да се приспособят към новите промени, от тук нататък, да не се повтарям освен свобода да пътуваме и емигрираме и хайде нека да я наречем относителна свобода на словото, друго няма.
Колкото до олимпийци дето съм хвалил, най-вероятно съм хвалил деца с награди по научни дисциплини.
Надарените деца и хора, за тях строя няма значение, дотолкова доколкото отнякъде все пак могат да запълнят потенциала си по някакъв начин. За тяхното учене няма да коментирам. Говоря за средният ученик и студент.
Фофу много бъркаш нещата.
Първо и за слепеца е видно, че имаме напълно различен строй. НЯМАМЕ нови управляващи, обаче. И това е естествено, защото единственият за да бъдат сменени е като бъдат избити, а не като ги махнеш само. Бившите управляващи винаги знаят как да съсипят държавата защото са навътре в далаверите които са правили и дори самото им огласяване ще постави държавата в трагична позиция.
Иначе, ако мислиш, че ситуацията се промени по икономически причини – много се лъжеш. Виж за справка Северна Корея! Капиталистите не си ли искат парите и там??? Нещата щяха още да си вървят като беше на времето, ако същите тези старо-нови наши и не наши управляващи не бяха станали алчни и решиха да си присвоят абсолютно всичко.
Да, определено свобода на движението е единствената смислена придобивка. Свобода на словото няма – виж само на кое място сме в класациите в свободата на медиите. Едно време те ограничаваха какво да пишеш, а сега направо мутрите трепят журналисти ако не слушат и се врат където не трябва. Новото освен казаното е и това, че имаме свобода на разграбването на територия, която отиде 99% в управляващите, защото те си присвоиха парите (с куфарчетата от Луканов). Примери тук искаш ли да ти давам за реституции, които са блокирани, а днес мутрите вече си строят на територията, която не е върната на реалните бивши собственици от пред 1944.
И в тази връзка не виждам къде намесваш нещата с образованието. Както ти казах сегашните преподаватели са по-скоро жертви, отколкото носител на новата прогнила система. Тези преподаватели с наистина много малки изключения (като примера който даде) са интелигентни хора, каквито нашите старо-нови управляващи не са. Последните са пълни глупаци и единственото им добре развито качество е наглостта.
Фофу между другото нали ти преди няколко теми хвалеше резултатите на наши олимпийци! Като според теб нов строй нямаме, то какво излиза – хвалиш постиженията на предишния строй, който в момента е дал добри резултати. Нещо не ти се получава мисленето в цялост. Иначе в самите детайли няма спор колко са зле нещата и тук разминаване няма…
То няма нов строй, нали това ти се обяснява. Както :о) каза – имаме ферментирали за една нощ комунисти дето изведнъж станали демократи. АБСОЛЮТНО ВСИЧКИ днешни управляващи и т. нар бизнесмени са вчерашни другарчета или техни отрочета. Ако има изключение ще съм любопитен да го чуя.
Единствената разлика е, че когато в предишният вид комунизъма се срина, след като лошите капиталисти спряха да го кредитират и взеха да си искат обратно милиардите заем които “славният комунизъм” успя да натрупа за 45 год. “славно” управление, е че запада успя да спазари свобода на движението и свобода на словото в някаква степен.
И сега когато хората упражниха първото от двете, на другарчетата взе да им става тясно. И заради онбашийските фирми които поради липса на кадри ще трябва да се съобразяват с хората и висшето училище
:о), как да не продължа да те дразня, като виждам какъв примитивен прост човек си (вероятно без висше образование или формално придобито такова) и само повтаряш вестникарски фрази, без ни най малко да имаш представа от системата отвътре и качествата на преподаващите старчета, които НЯМАТ алтернатива, защото новият строй не съдействат за промяна на системата, мотивацията и подготовката на нови преподавателски кадри. Единственото нещо е само нейното качествено затриване.
към ХА
проблема си остава в твоята глава…
Големия проблем е , че новата система си върви като СТАРАТА затова и не може да се
състезава със съвеременния свят, докато ни управляват комунисти минали през ферментация
и читавите службички и заплатки в тая страна се раздават на неслучайни хора, така ще е 😉
Говоря и за частния сектор за постове в така наречени “известни” фирми, които много успешно печелят Обществени поръчки.
Така с феодализма беше И ПРЕДИ така е в много сектори И СЕГА.
Затова, ако позволиш, ГЛУПАКО проблем в ОНАЗИ система има, и големия проблем е че
още не се е махнала ОНАЗИ система на управление.
Конкретно по темата може много да се говори, но основните проблеми за това, че няма кандидат-студенти са огромният демографски проблем и огромната емиграция.
Също така на нашите феодални дружества наречени университети им прави огромна конкуренция т.нар. Студентски бригади – децата отиват на по 18-19 в Америка и Европа, работят , виждат как е и направо си остават там или искат да са там.
ТАМ а не тук , където като завършиш Техническия университет и кво? Почваш сервитьорче, пицаджия, ШОФьОР и т.н. щото такива работи ИМА, а никой не му дреме кво
си учил и кво си завършил!
>Познай какво, ако днешният е нелеп значи вчерашният е бил нелеп.
Явно логическото мислене яко ти липсва. Когато се смени системата, то и другите неща трябва да се променят, иначе новата система е нелепа като цяло. Ще ти дам едно сравнение. Представи си, че в ерата на дизеловите локомотиви някой умник насипва въглища в резервоара (на дизела) и после се чуди, че нещо машината хич не може да потегли! Причината не е във въглищата, които са точно правилното гориво за парните локомотиви.
Това, че промяна НЯМА е проблем на съвременния строй, а не на предишния, където промяна е била ненужна, защото системата си е работила много добре…
Днешното образование ви били виновно, нелеп бил моделът на образованието, мля,мля. Познай какво, ако днешният е нелеп значи вчедрашният е бил нелеп. Защото в модела да образованието промяна НЯМА. И говоря за МОДЕЛА на ОБРАЗОВАНИЕТО. Те.е как е организизрана системата за подаване на познания и последваща проверка на това какви знаия са влезли и поостанали. Особенио втората част беше умишлено оставена на субективен фактор (по причини които посочих) и такава си остана. И тия всички дърти пръчове дето точат лиги за млади изпаднали колежки, не искат и няма да променят нищо. Тяхната заплата си върви и както и надеждата за младо,,, Какво друго да има значение за тях.
Всичко което казах си остава и колкото и чугунените глави да твърдят, че било история, И СИ ОСТАВА фактор. През първата половина на тази година беше убит един професор стар дядо и се оказа, че май приятеля на поправителната студентка надушил и дошъл пръв на мястото на срещата. Преди година или две пак имаше една история пак за един онбашия дето отишъл на ходел даже, ама случил плеймейтка някаква с връзки и докато си го миел в банята, тя извикала гости да го снимат като излезе.
Колко примера още да давам ???
Дедо, хайде нека ти спуснат някоя по интересна история, че това вече се изтърка.
Аз завърших счетоводна и финансово контролна дейност през 1995 г и ако щете вярвайте не бях виждал на живо истински баланс ,ОПР и инвентарна книга!Всичко беше само на книга!Но със знанията ми можех да започна веднага оперативна счетоводна работа без да се налага някой да ми обяснява и показва.Срещнах преди месец синът на мой съсед и го попитах след като разбрах,че се връща от изпит в УНСС как мина и той каза,че го е взел със 6 само дето не можа да се сети как се казваше предмета!Та това е днешното образование…някой се наричат студенти, но всъщност не знаят какво да правят с дипломите си,просто защото нищо не научават.
Фофу има частни университети в България в които могат да си избират какви преподаватели да си слагат. И хабилитиране вече им позволиха да си правят както си искат. И въпреки всички тези мерки както ти спомена младите бягат да учат на запад… Не е проблем времето преди 30 години! То отдавна е пълна история и остатъците от него ВЕЧЕ не са фактор. Проблем е СЕГАШНИЯ напълно нелеп модел на образованието.
И да ще имаме преподаватели старчета, след като младите не се заемат да се занимават с наука…
Не бих искал да си мислиш, че съм ти коментатор по поръчка, но просто въпросът е принципен и след като настояваш, нека кажа наяколко неща.
Ти или нищо не отбираш от образование с други думи си тъпичък или никога не си бил в Бг системата на висшето образование или и двете. Последно или си един от тия за които ще говоря по-долу.
Бг системата за висше образование е изградена във “славното” за вас куманиситическо време и за съжаление остава такава и до днес, най-вече защото по-всички нейни върхове (разбирай професори които едва ходят, но понеже си имат пъргави млади кандидати и кандидатки за преподавателско място, дето им вършат работата – разбирай лабораторни упражнение, контролни, преглед на контролни, та минем през ръководители на катедри, ректори декани и пр) са точно такива каквито Дянков преди време нарече – феодални старци.
За съжаление не е само, това е най-малкият проблем, големият е, че те имат власт която никога няма да изпуснат – власта да оценяват както си пожелаят.
Това ви е славната система другарчета, така сте си я наредили, че да можете да оценявате високо “нашите” и да режете не-нашите и да липсва каквто и да е критерии за обективност по който да ви държат сметка. А сега ривети, като няма вече минни полета, милиция и лагери да ви държат студентите в кошарите които сте изградили. И че при избор да бачкат за да плащат солидни пари за да се изучат на запад младежите предпочитат второто.
Зашото и най-тъпия има усещане за спрведливост и като види даден феодален велможа да му погледне листата за 20 сек (говорим за примерно за 4 листа двустранно) и от там да реши, че е имал проблеми с речниковият изказ, а пък за придобито познание въобще и не стане дума и скъса и хвърли в кошчето листата, ще се възмути и ще намери начин да се махне и да направи всичко възможно и децата му да не пристъпват там.
Или ако имаш първа братовчедка в УНСС през 2000 год да речем и там един дотолкова уяден велможа да се изцепи пред аудитория от поне 150 човека, че колежките трябва да идват на поправителен с чаршаф и руло сълфетки, ама кухненски, че са по-жилави и не се разбпадат от мокро.
Интересно ми е как ще коментира тази новина Фофу. Но той може би има тема за гордост. В лудницата в момента ситуацията е такава, че се борят 10 луди за едно място, а Фофу от своя страна се е класирал успешно с много висок бал там…