Опитните парфюмеристи съчетават в едно изкуството и науката, за да създават нови, омайни аромати. Този талант се развива в продължение на десетилетия. Изработването на ухание, което да прави впечатление, е един от най-важните аспекти, които потребителят взема предвид при избора си на парфюм – и съответно формирането на положително или отрицателно мнение за ежедневни продукти като перилни препарати, дезодоранти, освежители за въздух и, разбира се, парфюми. Какво ще стане, ако изкуственият интелект може да се „научи“ да проектира нови аромати?
С този въпрос се е заел екип на IBM Research заедно със Symrise – един от големите световни производители на аромати. Заедно, те са създали система с изкуствен интелект (AI), която може да „учи“ за формулите на парфюмите, за суровините, да „разбира“ исторически данни за успеха на някои формули и да анализира индустриалните тенденции.
Въз основа на предишни изследвания на IBM, използващи AI за намиране на съответствия между аромати и създаване на рецепти, както и на новия изкуствен интелект на IBM Research, е създадена „Филира“ (Philyra) – система, която използва нови и усъвършенствани алгоритми за машинно самообучение, за да пресее стотици хиляди формули и хиляди суровини, помагайки да се идентифицират определени тертипи и възможни нови комбинации.
„Филира“ може да създава изцяло нови ароматни формули, като изследва целия пейзаж от благоуханни комбинации, за да открие белите пространства на световния парфюмериен пазар. Работата на IBM със Symrise обхваща три от бизнес-звената в компанията: „изящни аромати“, „домашна грижа“ и „грижа за красотата“. Основният фокус обаче е върху изящните аромати.
Създаването на фин аромат е въпрос и на изкуство, и на наука. То изисква прецизност, тъй като дори най-малката промяна в количеството може да направи сензация – или да провали формулата. Затова екипът използва подход, основан на задълбочен анализ на данни, разчитайки на данните за стотици хиляди ароматични формули, семейства от ухания (напр. плодови или цветни), суровини за миризми и историческа информация за успешните парфюми.
С това богатство от данни „Филира“ използва машинно самообучение за генериране на нови комбинации от ароматични формули, които отговарят на конкретните дизайнерски цели – например, създаване на уникален аромат за бразилските младежи.
Системата включва алгоритми, които научават и предсказват:
- алтернативни суровини и заместващи суровини, които биха могли да се използват във формула;
- подходящо дозиране въз основа на доказаните модели на използване;
- човешки отклик;
- новост на аромата, като я сравнява с голям набор от търговски аромати.
Когато става въпрос за проектиране на парфюми, да е нов ароматът е особено важно. „Филира“ пък е способна да идентифицира аромати, които са близки до миризмите на съществуващи вече уханни формули. Колкото по-голяма е разликата даден аромат и подобните нему, толкова по-новаторски е парфюмът.
Symrise вече е използвала „Филира“ за проектиране на два парфюма, които по план ще бъдат пуснати на пазара в средата на 2019 г. Те са за „O Boticário“ – една от най-големите глобални компании за продукти красота. Като част от процеса на разработване първоначалните формули, предложени от системата, са променени от майстор-парфюмерист, за да подчертаят определена нотка и да подобрят това колко дълго трае формулата върху кожата.
Разбирането от страна на „Филира“ за предпочитанията на потребителите позволява на парфюмеристите на Symrise да се съсредоточат върху усъвършенстването на крайните парфюми, вместо да прекарват времето си в търсене на нови комбинации от аромати.
По-дългосрочната цел на Symrise е да въведе тази технология сред своите главни парфюмеристи по целия свят. Фирмата иска да продължи да използва решението за проектиране на аромати за продукти за лична хигиена и грижа за дома. Symrise планира също да въведе „Филира“ в школата си по парфюмерия, за да помогне на обучението на следващото поколение парфюмеристи, като вгради AI в сърцето на своята организация.
Самата машина за изкуствен интелект пък може да се приложи и в други видове приложения за проектиране на фини химически формули – например, за потребителски продукти като шампоан или перилен препарат, както и за промишлени продукти като лепила, смазочни материали или строителни материали.