Корпоративни инвеститори от сектори извън автомобилната индустрия наливат все повече и повече ресурси в млади фирми за електрически превозни средства, конкурирайки агресивно утвърдените автомобилни производители. Прохождащите фирми, които привличат капиталите, разработват какво ли не – от усъвършенствани батерии и зареждащи устройства до изцяло нови електромобили.
Около 250 прохождащи фирми, участващи в някакъв аспект на електрификацията на автомобилите, са привлекли повече от 20 милиарда долара рисков капитал. Той идва от широк кръг корпорации от множество индустрии, според анализ на Ройтерс на база публично достъпни данни.
Тенденцията загатва, че освен финансирането за разработване на технологии за електромобили, инвеститорите виждат все повече възможности за приходи от пазарите, свързани с електрическата мобилност – например системите за управление на енергията в дома, сочи анализът.
Тенденцията не е „модно увлечение“. Потвърждава го фактът, че някои от най-големите петролни корпорации също инвестират в системи за електрическа мобилност. Така например фирми като BP и Royal Dutch Shell инвестират в системи, свързани с развитието на електромобилите. За тези мастодонти подобни вложения са „застраховка“ на фона на намаляващото търсене на изкопаеми горива за автомобилите и очаквания спад на пазара на превозни средства, задвижвани от двигатели с вътрешно горене.
За бъдещето развитие на електрическите автомобили свидетелства и фактът, че в тази посока са насочили инвестиции и големи корпорации от областта на авиацията и аерокосмическите системи. Анализаторите припомнят, че Boeing и Airbus също работят по технологии, свързани с електромобилите, летящите коли и електрическите самолети.
Големи телекомуникационни компании също вече играят роля в развитието на електрическите превозни средства, най-вече от гледна точка на тяхната постоянна свързаност. Паралелно с това производители на полупроводници като Intel и Qualcomm проектират компютърните си чипове за нарастващия брой приложения за бъдещите електрически и автономни превозни средства.
Впрочем, най-активен инвеститор в автомобилната електрификация досега се явява Intel, която подкрепя стартиращи фирми като Prieto, Qnovo и Enovix, разработващи батерии, и WiTricity и Chargifi, които правят зарядни системи. Други производители на електроника, които също инвестират в прохождащи фирми за електомобили, са компании като Samsung Electronics и Motorola Solutions.
Ето примери за големите неавтомобилни корпоративни инвеститори и стартиращите компании, които те са финансирали:
- Intel (чипове): Prieto, Qnovo, Enovix, Chargifi, WiTricity
- Qualcomm (чипове): Amionx, Enovix
- BP (петрол): StoreDot, FreeWire, StoreDot
- Royal Dutch Shell PLC (петрол): Ample
- Boeing (авиация): Cuberg
- Airbus (авиация): GBatteries
- Verizon Communications (телеком): Elegus, SwiftMile
- Samsung Electronics (електроника): Sila Nanotechnologies, Solid Power, StoreDot
- ABB (индустриално оборудване): Enervalis
- Caterpillar (индустриално оборудване): Fisker
На фона на сливането между електрическите, електроразпределителните и електронните системи за управление на енергия не е изненадващо, че сред големите вложители в стартъпи за електеромобили фигурират имена като ABB и Schlumberger NV.
Не е изненадващо и, че Китай е една от най-големите арени на инвестиции в стартиращи фирми за технологии за електромобили. Огромен брой от малките фирми, привлекли капитала на големи компании и инвестиционни фондове от цял свят, искат да станат Tesla-та на бъдещето именно в Китай. Сред тях са както големи имена, като Baidu и Alibaba Group Holding, така и по-малко известни – като FAW Car, Contemporary Amperex Technology, Zhejiang Geely Holding Group.