Фитнес тракери и чатботове мерят колко работят служителите

Каквито и да са средствата, истината е, че не техниката, а добрият мениджър е ключовият фактор за „измерване” на това кой как си върши работата (снимка: CCO Public Domain)

Всеки работодател се интересува доколко и как се справят неговите служители с работата си. Някога това се „мереше” чрез системи за проследяване на престоя на работното място. Сега вече знаем, че пребиваването в даден офис не е равнозначно на добра производителност, а новото поколение системи за измерване на производителността е еволюирало до използване на смартфони, фитнес-гривни и изкуствен интелект.

Но каквито и да са средствата, истината е, че не техниката, а добрият мениджър е ключовият фактор за „измерване” на това кой как си върши работата, с колко желание и ангажираност към фирмата.

Обикновено когато работодателите искат да оценят работата на своите служители, те дават за попълване въпросници на работещите или пък провеждат интервюта. Екип от учени от колежа Дартмаут в Ню Хемпшир е разработил приложение, което да прави тази оценка без въпросници и интервюта.

Системата се нарича PhoneAgent. Тя използва сензорите на смартфона, благодарение на които непрекъснато следи фактори като използване на телефона от страна на служителя, ниво на физическа активност, географско местоположение и ниво на околната светлина.

PhoneAgent може да бъде свързан чрез Bluetooth и с фитнес-гривна, носена от служителя. Нейната задача е да събира и предава данни, включително сърдечен ритъм, качество на съня, нива на стрес и консумация на калории.

Всички данни от телефона се предават към облачна система. Там те се обработват чрез алгоритми за машинно обучение, които са „обучени” относно навиците на хора, за които вече е добре известно, че са високопроизводителни служители.

При първоначалните тестове системата е показала 80% точност на оценката. Това ниво следва да се подобрява с развитието на приложението, казват разработчиците, цитирани от Newatlas.

Учените, създали приложението, споделят интересни наблюдения, които са установили по време на работата си. Оказва се, че високопроизводителните служители използват телефона си по-малко, спят по-дълго и по-дълбоко, като цяло са по-активни и мобилни. Не е изненадващо, че те също прекарват повече време на работното си място.

Разбира се, използването на подобна система в практиката повдига някои етични въпроси, за които може да се спори продължително, а екипът от Дартмаут изобщо не коментира.

Други технологични специалисти пък предлагат средства, познати от света на маркетинга, за оценка на производителността на служителите. Те залагат на класическия подход на интервюирането, но боравенето с добре познатите оценъчни въпросници се автоматизира чрез… чатботове.

Най-добрият начин да се оцени производителността на работещия човек е индивидуалното интервю, смятат от компанията Wizu. Ала в големите организации с много служители е трудно да се проведе разговор на живо с всеки работник поотделно. Ето тук идва ролята на изкуствения интелект, облечен във вид на чатбот.

Подобни системи се предлагат от частни компании, които са проектирали чатботове за разговор със служители относно ангажираността, кариерата и професионалното развитие.

Изкуственият интелект може да изиграе ролята на интервюиращия човек, като задава въпросите, попълва въпросниците, пита за повече информация, задава дори отворени въпроси или насочва проучването по различни пътища в зависимост от отговорите, които служителят дава.

Разбирането на темата, която те обсъждат, и настроението, което те изразяват, по-късно ще позволи на мениджърите да задълбаят по-сериозно в темата, отколкото може да предложи традиционното изследване.

Коментар