Когато Walmart и Amazon надничат у дома

Опасенията за личния живот изглежда не могат да забавят навлизането на технологиите (снимка: CCO Public Domain)

Войната за онлайн-купувача се води на бойното поле на удобството. Поръчката става с един клик, доставката в същия ден, тоалетната хартия се подменя автоматично – всичко е толкова лесно, че човек да си плати с удоволствие.

Но макар че онлайн пазаруването е лесно, получаването на поръчките може да е трудно. За да разрешат този проблем, Amazon и Walmart – фирми, известни като едни от най-големите уеб-търговци – сега предлагат на своите щатски клиенти да им изпратят доставчици по домовете, които да внесат поръчаните стоки в жилището безопасно и даже да ги подредят в хладилника.

За да тушират страховете, че хората, доставящи пратките, може да се отклонят от „правия път”, и двете компании обещават да позволят на клиентите си да гледат как се случва всяка доставка – на живо. Има обаче една уловка: Amazon и Walmart могат също да гледат всяко видео.

Абонамент за нещо повече

Има твърде малко отчетност или прозрачност за това как въпросните компании съхраняват, обработват и монетизират приходите от видео и аудио записите от частните домове. Излиза, че потребителите може би се абонират за нещо повече от това, което се вижда на пръв поглед, казват експерти по сигурността.

„Обществото, което наблюдаваме, ще се нуждае от нов набор от социални норми, които все още са неясни”, коментира Жул Полонецки, главен изпълнителен директор на форума „Бъдеще на личната неприкосновеност” – неправителствена организация, която изследва проблемите на поверителността в реалността на новите технологии. „Ако ние не поставим някои от тези граници, вероятно ще има неприятни последици”, казва той, цитиран от LA Times.

Рисковете започват с наличието на чувствителни лични данни – включително гласови и видеозаписи и кодове за заключване, които да бъдат хакнати и пуснати онлайн. Но има и „по-прозаични” опасности. С появата на анализите чрез компютърно зрение, които предлагат възможност за извличане на информация от потребителски видеа в размер на милиони часове видео, компаниите, предлагащи подобни услуги, могат да използват изображенията от домовете, за да подобрят таргетирането на рекламите си – или просто да захранят алгоритмите си за компютърно зрение.

Без злонамереност

„Със сигурност никоя от тези компании няма да направи нещо злонамерено”, казва Джереми Гилула, директор по технологична политика във Фондация Електронни Граници. „Но не е нужно да бъдете злонамерени, за да прекрачите границите на личния живот на някого”.

Бизнес-мотивите са ясни. Тези големи търговци на дребно предлагат програми за доставка до дома, защото искат да привлекат онези клиенти, които се боят, че техните ценни покупки или нетрайни хранителни продукти, оставени на прага, са лесна плячка за крадци, или могат да се развалят. Затова доставката вътре в дома и съответното й заснемане са предложени като мерки за сигурност.

За да получават доставки от Amazon вкъщи, клиентите трябва да си купят интелигентна ключалка и камера с връзка към „облака” на Amazon, която да гледа към вратата. Когато доставчикът идва, клиентът получава уведомление, което му позволява да гледа доставката в реално време. Е, може и по-късно, благодарение на записа.

В случая с Walmart, доставчикът носи камера на собственото си тяло, което позволява на клиента да гледа процеса на доставка от гледна точка на самия куриер – или да прегледа кадрите по-късно.

Първи доказателства

Вече има доказателства какво може да се случи с подобни мерки за сигурност. В рамките на седмици след внедряването на Amazon Key през 2017 г. изследователи в областта на сигурността намериха начин да хакнат камерата и да замразят изображението, позволявайки на доставчика да се разхожда из къщата незабелязано.

Amazon бързо поправи този проблем. Но случаят е илюстрация на факта, че почти всеки мрежов хардуер е уязвим за атака. Но дори когато системата работи правилно, остава въпросът какво правят компаниите със записите.

Подобряване на рекламите

Според говорител на Amazon, компанията не използва видеоклипове на клиентите, за да подобрява механизмите си за препоръчване на продукти или насочване на реклами. Говорителят също така отбеляза, че клиентите могат да изтрият кадрите от домовете си, когато пожелаят.

И все пак всеки кадър, който е записан, „може да се използва за подобряване на услугите на Amazon, например чрез подобряване на алгоритмите за компютърно зрение”, според говорителя. През април Amazon призна, че изпраща речеви записи, направени от устройствата Echo, на специалисти в четири страни, които транскрибират записите, за да подобрят точността на разпознаване на реч при устройствата.

Walmart твърди, че е твърде рано да се каже как ще бъдат съхранявани и обработвани кадрите от домовете. Фактът, че Walmart притежава устройство за записване, вкарано в дома, за разлика от клиентската Cloud Cam, може да означава още по-малка отчетност за това как се използват кадрите от домовете на клиентите.

„За тези компании би било много трудно да се противопоставят на изкушението. Лесно е да си кажат, виж, знаем всичко в домовете на хората”, обяснява Гилула. „Нека да го използваме, за да обучим нашите системи с изкуствен интелект да разпознават определени продукти, които да можем да препоръчаме”.

Всъщност, миналата година Google подаде заявка за патент за система, която прави точно това. Домашните камери и аудио сензорите на системата ще гледат обектите в дома на потребителя, ще създават подробен профил на неговите вкусове и потенциални желания, а след това ще показват реклами и съдържание, които съответстват на този профил.

Според един от примерните сценарии на патента, интелигентната видеокамера вижда, че човек има на масата си книга със заглавие „Кръстникът” и подава тази информация към местния център за обработка. По-късно потребителят получава в своя профил съобщение: „Имате копие на „Кръстникът” на масата си. Филмът, базиран на този роман, ще се излъчва тази вечер в 21:30 ч. по Канал 7”.

Трябва ли да се тревожим

Въпреки, че по-чувствителните на тема лична неприкосновеност навярно ги побиват тръпки на ужас от подобни сценарии, изследователите, които наблюдават развитието на пазара на системи за смарт-домове, не виждат никакви признаци, че опасенията за личния живот могат да забавят навлизането на технологиите.

„Мисля, че доста повече хора би трябвало да са загрижени за това, отколкото реално са”, казва Франк Гилет, анализатор във Forrester. Той и колегите му са на мнение, че ако Amazon и Walmart искат да предложат само и единствено удобство на своите клиенти чрез домашните доставки, това може да се случи по друг начин. Гилула посочва, че видеото може да се криптира. Така само клиентът ще има възможност да вижда кадрите от процеса на доставката.

„Важно е да осъзнаем, че тези компании имат техническите възможности да направят така, че само и единствено потребителят да има достъп до видеото със запис от дома си”, казва специалистът. Но, според него, фирмите няма да направят подобно нещо – защото искат и те да имат достъп до записите.

Коментар