Кампания „Имаш право” се провежда в Европа

Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, особено при туристически пътувания (снимка: Европейска комисия)

Мащабна международна кампания, свързана с правата на потребителите, се провежда в Европа. Инициативата на Европейската комисия е под наслов „Имаш право” („You’re Right”) и цели да информира потребителите за правата, които ЕС им гарантира, за най-често срещаните нелоялни практики и как да реагират при такива ситуации.

Голяма част от българските потребители не са запознати с правата си, като разликата в информираността в малките и големите градове е двойна – едва 30% от хората в малките населени места смятат, че ги познават, според изследване на Technopolis Group от 2019 г. Чрез серия дигитални и офлайн активности, както и със създаването на специализиран уебсайт по темата, кампанията се стреми да промени това.

В духа на летния сезон, в България кампанията стартира с фокус върху пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, като началото бе дадено вчера с лайфстайл събитие в София. Според данни на НСИ, броят на българите, пътуващи в чужбина, продължава да бележи ръст и тази година – само през месец май 2019 г. пътуващите зад граница са били с 4,6% повече спрямо същия период миналата година. Това прави нуждата от информираност сред потребителите все по-голяма.

Допълнителните права, резултат от промените в Директивата на ЕС за пакетните пътувания, влезли в сила в България през 2018 г., дават по-голяма сигурност на пътуващите. Те включват гаранция за застраховка и връщане на пари, ако организаторът обяви фалит, както и ясни правила относно увеличение в цените.

Установените в договора цени не подлежат на промяна, освен ако изрично не е предвидена такава опция. Дори в такъв случай промяна е възможна до 20 дни преди пътуването, а увеличение над 8% от общата цена на пакета дава на потребителите възможност да се откажат от договора. При невъзможност за пътуване пък е възможно прехвърлянето на туристическия пакет на друг потребител, стига това да е в разумен срок.

Директивата осигурява по-големи права, свързани и с анулирането на резервация, и очертава ясната отговорност на организатора за извършване на пътническите услуги, представляващи част от пакета. Тя предоставя също частична защита за свързани пътнически услуги, например, когато пътуващият закупи транспортна услуга, а компанията го улеснява за намирането на втора, например хотел, но са закупени поотделно в рамките на 24 часа.

Коментар