Как Sony Walkman създаде културата на слушалките

Емблематичният Sony Walkman създаде цяла нова култура, която не умира – културата на слушалките (снимка: CCO Public Domain)

Тези дни една стара, но в известен смисъл вечна технология навърши своите 40 години: Sony Walkman. Мнозина ще кажат, че това е просто една отживелица, но не е съвсем така.

Емблематичното касетно устройство създаде цяла нова култура, която не умира – културата на слушалките, с които можем да си позволим да слушаме любимата музика навсякъде, да откриваме нова музика и да се изключим от света.

Бягство от реалността

Не много след своята поява през 1979 г. Walkman на Sony започва да се разглежда като нещо повече от модерен аудио плейър. Той се превръща в средство за приемливо бягство от реалността, за изключване от шумотевицата на околния свят.

Начинът, по който мини-касетофонът на Sony оставя своята диря в света, е интересен и емблематичен. Днес ние приемаме за даденост възможността да забодем слушалки в ушите и да се откъснем от врявата наоколо – от разговорите в трамвая, от суматохата на улицата, от бученето на самолетния двигател по време на път.

Но идеята някога е била революционна, дори шокираща. Walkman, измислен от големите киномани на Sony, които искали да се забавляват с класическа музика, докато летят по целия свят, изобщо не подсказвал какъв бляскав успех го очаква. Хората били свикнали да слушат радио чрез своите транзистори или виниловите плочи с музика.

Ето тогава се появява Walkman, първообразът на днешните музикални плейъри, каквито всички имаме в своите смартфони. Казват, че наред с това той е насърчил и развитието на редица нови стилове музика, станали известни като „алтернативна”, и е провокирал 30% увеличение на спортното ходене – което вероятно е добре за всички ни.

Цък, пей ми

„Защо Walkman има значение? Става дума за контрола на съдържанието. Това е индивидуализирано забавление”, казва Дейвид Хайду, музикален критик от The Nation и професор в Колумбийския университет. „Това беше нещо изключително [за времето си]”, цитира думите му Уол Стрийт Джърнъл.

Самият Хайду не е толкова ентусиазиран, когато присъства на излизането на Walkman през 1979 г. „Току-що видях най-глупавия продукт, изобретен някога”, казва той на приятелката си по онова време. „Предполага  да се разхождаш, слушайки музика с включени слушалки?”.

Но новата джаджа бързо набира популярност. А Хайду разбира каква е работата. Всички започват да харесват Walkman. Става модерно да си направиш сам аудио-касета с музика по свой вкус, със заглавие, написано на ръка отгоре върху етикета. Хората ходят със слушалки в ушите, видимо в добро настроение.

Този навик младите да се самоизолират, разбира се, скоро създава и социална дистанция. По-лесно и по-удобно от всякога става да се изключиш от околния свят, от обкръжението, от човечеството – независимо дали става дума за бърборещите колеги в офиса, за хората на улицата, в автобуса и трамвая, та дори и за минувачите на улицата, които биха могли да те спрат и да поискат да ги упътиш. Потопени в еднолично преживяване, хората се отказват от възможностите за физическото взаимодействие човек-човек.

Обратно назад

Наистина ли Sony Walkman е предвестник на смартфоните? Вижте сами.

1979

Първият Walkman на Sony псе появява на пазара по идея на съоснователя Масару Ибука за създаването на малък индивидуален аудио плейър, който да бъде оптимизиран за възпроизвеждане на касети.

1984

Sony обявява и портативния CD плейър Discman малко след появата на компактдисковете. Новият формат е на път да заеме централно място през 90-те, когато всички са обсебени от модата да „пекат” дискове с индивидуални подборки музика. Въпреки подобреното звуково качество, лекият плейър не е подходящ за бягане със слушалки в уши.

1992

Sony разкрива новия формат – MiniDisc – малък по размер диск, позволяващ запис, компресиране на данни и персонализиране, надминаващ компактдисковете. Sony успява да продаде само около 50 000 плейъра през първата година. MiniDisc Walkman е интересен за кратко и залязва в края на десетилетието.

2001

Apple е готова със своя iPod, давайки тласък на популяризирането на MP3. Именно MP3 плейърите стават хит по целия свят. Успехът им се оказва предвестник на появата на iPhone през 2007 г.

2019

Почти всеки слуша музика на смартфона си и дори може да реагира с текстови отзиви и емоджи. Малък брой почитатели на музиката все още търсят продукти за възпроизвеждане на качествен звук, за да се насладят на музиката пълноценно и разумно.

Walkman в цифри

2,5: 2,5 часа е оригиналният живот на батерията на Walkman с батерии AA.

199: 199 долара е цена на оригиналния Walkman, което се равнява на днешни $1347.

3198: 3198 долара е цената на най-скъпия Walkman, MP3 плейърът от серията Signature 256GB NW-WM1Z, който тежи повече от килограм.

300+: толкова са различните модели и устройства, които Sony пуска под своя етикет „Walkman”.

400 милиона: броят на устройствата Walkman, от плейърите с касети с магнитни ленти до MP3 плейъри, които Sony е продала по целия свят.

Коментари по темата: „Как Sony Walkman създаде културата на слушалките”

добавете коментар...

  1. yorval

    ЦИТАТ:„Малък брой почитатели на музиката все още търсят продукти за възпроизвеждане на качествен звук, за да се насладят на музиката пълноценно и разумно…“ И в тази конкретна насока, умните, предвидливи, предпазващи ушите си и „претенциозни“ слушатели, които държат на добрия ВКУС, наблягат за целта на качеството по отношение на всеки ползван личен дивайс, било то – смартфон, преносим плейър, слушалки с кабел, blue-tooth и т.н… И няма никаква работеща логика да си се осигурил със скъп и висококласен мобилен телефон за 1500-2000 и нагоре лева и да ползваш некачествени слушалки, тип тапички за 20-30 лв., което ще рече, че ИЗОБЩО не мислиш за себе си и здравето си, т.е. „прилагаш“ на живо приказката за брашното и триците в реално действие. Това ме кара да мисля, че такъв тип хора не подхождат с нужната сериозност към една такава необходимост в днешния ни живот.

Коментар