Тийнейджъри създават свои собствени уеб-медии

Все повече млади хора се информират основно от социалните медии, вместо от традиционните печатни медии (снимка: CCO Public Domain)

Тийнейджърите се интересуват от новините – ала не харесват традиционните медии. Сега тук-там се появяват нови издания, създадени от младежи, които търсят начин да отговорят на търсенията на младото поколение.

След президентските избори в САЩ през 2016 г. Оливия Селцер, която сега е на 15 години, забелязва промяна в училище. „Изведнъж всички говореха за политика и за онова, което се случва в света”, казва тя пред Teen Vogue. Огромният интерес обаче се сблъсква с недостиг на информация. „Традиционните източници на новини са написани основно и са насочени към по-възрастните и не са понятни за моето поколение”.

Това е проблем и то спешен – и голям. Много от съвременните издания имат затруднения да оцелеят в ерата на интернет. Много медии фалираха през последните години. Все повече млади хора се информират основно от социалните медии, вместо от традиционните печатни медии. За да останат младите хора ангажирани обаче е нужен различен подход и Селцер иска да помогне за преодоляването на пропастта.

Собствено издание

През февруари 2017 г. тя стартира theCramm – собствено издание, което предлага ежедневен преглед на основни истории от цял свят, „дестилирани” в кратък бюлетин, който пристига по е-поща или в текстов вид всеки делничен ден.

Всяка сутрин момичето става в 5 часа, за да прочете новините преди училище. Прегледжа различни издания, вкл. BBC, CBS, NBC, The New York Times, Politico и Reuters. Така тя се старае да гарантира, че читателите получават „обективна гледна точка за новостите”.

Селцер работи с редакционен екип, който помага за изследване на някои истории и намира вдъхновяващи хора за интервюиране. Има си консултативен съвет, съставен от„ доверени възрастни”, както и група от „посланици” от цял свят, които популяризират TheCramm.

След като прочете всичко, тя събира около 30 заглавия, след което разделя статиите от деня в раздели, преди да напише резюметата. Старае се да направи всяка новина „привлекателна, информативна и лесно смилаема”.

Социални медии вместо медии

Мнозина се притесняват, че набавянето на информация от социалните медии може да има негативен ефект върху младите хора. Факт е, че много от тях прекарват повечето си време с социалните мрежи, вторачени в смартфоните си. Някои проучвания обаче сочат, че младежите се интересуват живо от събитията в обществения живот и искат да ги следят.

По-вероятно е младите хора да консумират новините чрез социалните медии, отколкото чрез традиционните новинарски организации, онлайн или печатни, и това не е непременно лошо, когато става дума за новини. Тийнейджърите, които използват социални медии, са по-склонни да бъдат граждански ангажирани, сочат изследванията.

Освен това младежите, които се информират основно от социалните медии, могат да видят множество различни гледни точки по една и съща тема, относно едно и също събитие. Това обогатява добитата информация.

Нещо повече. Научавайки новости чрез социалните медии, младите хора могат да задават въпроси, да коментират, да обсъждат. По този начин те „общуват” с историите, които прочитат.

Престарелият имейл

Селцер казва, че много от нейните приятели всъщност изобщо не проверяват редовно пощенските си кутии. Затова именно тя е решила да създаде възможност за получаване на новините като текстово съобщение.

„Не мисля, че другите източници на новини и изобщо хората са наясно, че младите всъщност не използват електронна поща”, казва тя. За своето издание казва, че е „написано от млад човек, насочено към младите хора”.

В търсене на въздействие

Отвъд въпроса за технологията и начина на разпространение има и друг аспект на съвременните младежки медии. Те се стремят да въздействат, а не просто да информират.

16-годишната активистка София Фрейзър, която управлява акаунта @dailydoseofwokeness с неговите над 30 000 последователи, се стреми да информира по начин, който кара хората да се замислят.

„В днешно време новините са по-скоро дразнещи, отколкото информативни. Ние сме общество, лишено от чувствителност, което изглежда повече се интересува от провокативното заглавие, отколкото от действителната история”.

Фрейзър смята, че Instagram прави възможно младите хора да се замислят за актуалните проблеми. „По принцип Instagram е лесен и достъпен начин за много млади хора да се ангажират с това, което се случва в нашия свят в момента”, казва тя.

Медиен шум, но балансиран

„Традиционните медии ни дават много селективна информация само по няколко теми”, казва пък 16-годишната Аняли Канда, администратор на Instagram акаунта @brown.politics. Тя държи коментарите в нейния канал да са отворени винаги, с изключение на случаите на откровено грубо отношение.

Пожарът в Нотр Дам получи широко медийно отразяване, казва Канда, но мнозина изобщо не разбраха за друг, не по-малко значим пожар – този в Националния музей на Бразилия през 2018 г. Той е довел до унищожаване на 92% от историческите артефакти в колекцията. Канда казва, че е написала новина за него и тя е станала една от най-четените публикации, с около 17,2k харесвания, 4000 споделяния и записи от 6000 души.

Готови да вземат решения

За младите хора, които стартират свои собствени медийни издания, наличието на младежки медии е въпрос на „медийна грамотност”. Това е нещо важно за децата, които утре ще станат пълнолетни и ще искат да вземат решения като възрастни.

Има учебници по математика, история, английски език и география – ала няма учебници по медийна грамотност, казва Селцер. „Нямаме източник, от който да научаваме за политиката и за това какво се случва в света”, казва тя.

„Просто се очаква, че когато навършим 18 години, изведнъж ще можем да гласуваме и да знаем за кого ще гласуваме. Необходимо е време, за да усъвършенстваме политически си знания и позиции”, смята Селцер.

Коментар