Електромобилите не могат да се наложат по естествен път

Продажбите на електрически автомобили в Европа все още са „анемични” (снимка: CCO Public Domain)

Европейските производители на автомобили са налели десетки милиарди евро в разработването на електрически автомобили и хибриди, за да се съобразят с по-строгите ограничения на вредните емисии. Сега те са изправени пред предизвикателството да продадат тези превозни средства на пазара.

Volkswagen, Porsche и Mercedes-Benz, както и много други, представиха своите електрически модели на тазгодишното автомобилно изложение във Франкфурт. Мениджърите казаха, че още хибридни и плъгин модели се разработват в момента и ще се появят скоро на пазара. Всичко това е част от един по-всеобхватен стремеж за електрифициране на продуктовите линии. Но промяната е трудна.

Въпреки ентусиазъма, цените все още са високи и потребителското търсене не е голямо. Поради това авто-индустрията призова европейските правителства за помощ, молейки за данъчни субсидии и регулаторни стимули, които да направят е-автомобилите по-достъпни и привлекателни за купувачите.

Анемични продажби

„Електрическият автомобил няма да си пробие път на пазара по естествен начин. Стимулите ще изиграят огромна роля”, каза изпълнителният директор на Volkswagen Херберт Диес, цитиран от Уол Стрийт Джърнъл. Авто-производителят пусна нов изцяло електрически компактен автомобил ID.3.

Продажбите на електрически автомобили в Европа все още са „анемични”, според пазарните наблюдатели. През първата половина на тази година изцяло електрическите и плъгин хибридните превозни средства са съставлявали едва 2,4% от общите продажби на превозни средства в Европейския съюз. В световен мащаб пазарът на електрически автомобили също остава малка ниша.

Въпреки това автомобилните компании и техните доставчици на части казват, че имат малък избор – те са принудени да прехвърлят по-голямата част от своите бюджети за изследвания в посока нови модели с батерии. Това е трудно за тях. Печалбите им са се свили осезаемо на фона на значителните инвестиции, направени в разработването на електрически автомобили. Но компаниите казват, че нямат алтернатива.

По-скъпо производство

Производството на електрически автомобил обикновено струва с 12 000 долара повече, отколкото производството на съпоставим бензинов автомобил. Очаква се ценовият паритет да бъде достигнат след около пет години, според консултантската фирма McKinsey & Co. Самата батерия струва между 5 500 до 7 700 долара на превозно средство.

Ако не се случи значителен технологичен пробив, според производителите на автомобили, фирмите ще трябва да разчитат на продажбите на големи обеми и постигането на икономии от мащаба, за да постигнат намаляване на цените.

„Нямаме никакво съмнение, че трябва да намалим тези разходи през следващите няколко години”, казва изпълнителният директор на Daimler Ола Кялениус. „Не можете да повлияете на клиентите какво да купуват”.

Технологията се подобрява

И все пак показателно е, че електрическите автомобили, демонстрирани във Франкфурт тази седмица, рязко контрастират с автосалоните в Детройт и Ню Йорк по-рано през годината. По време на американските изложения централно място заемаха спортни и лекотоварни превозни средства, повечето от които работят с големи количества гориво, а еко-колите бяха малко.

Факт е, че технологията не електромобилите се подобрява. Много от най-новите модели електрически коли могат да изминат над 350 километра и повече с едно зареждане. Това е огромно подобрение в сравнение с времето преди няколко години, когато можеше да се говори за едва около 150 км. Някои дори достигат 550 километра пробег в електрически режим.

Но дори и на фона на разширяването на пробега, потенциалните клиенти все още се страхуват от риска да останат без електричество насред пътя. Въпреки че ситуацията се подобрява постепенно и се изграждат нови мрежи от зарядни станции, високата цена на електрическите превозни средства и безпокойството относно пробега продължават да обезкуражават клиентите, които търсят нов автомобил.

Индустрията иска стимули

Това може да се промени, ако има стимули за покупката на е-коли, казва индустрията. Правителствата в Китай и САЩ вече предлагат огромни бонуси за купувачите на електрически автомобили, макар че продажбите на хибридни и плъгин модели остават малка част от общите продажби там. Причината може би е в чисто психологически бариери, смята северноамериканският президент на Porsche Клаус Зелмер относно прехода от бензин към електричество. Тези бариери няма да бъдат лесно преодолени.

Ето защо индустрията призовава правителствата да дадат ръка. Тази подкрепа следва да включва както бонуси за купувачите на електромобили, така и подкрепа за изграждане на мрежи от зарядни станции за е-колите.

Коментари по темата: „Електромобилите не могат да се наложат по естествен път”

добавете коментар...

  1. Фофу

    От който ще да е създаден, то така или иначе е ясно че не е от “братушките” по подразбиране, от тях освен калашници друго създадено няма (малко и за тях е помогнал Шмайзер – но това е друга тема).

    Важно е, че след като се е доказало, че е вреден е спрян от самите институции които са го допуснали.

    Ако чакахме на “братушките” щяха да ни хранят с него и до днес и да се потупваме по гърбовете как пращим от щастие. И темпото хич нямаше да изоставащо.

  2. ха

    Ех, този оловен бензин… Стандарт създаден и насила наложен от general motors и само копиран от останалия свят. Проблемът на “братушките” е, че следваха глупостите на въпросния запад и то с изоставащо темпо.

  3. Фофу

    Ох, леле – пак се появиха някои смешно жалки мозъчни гимнастики. Особено тоя с “проказата”. Говори за дотиране – нещо което се използв за насърчаване на локални производства, а после решава, чеглобализма бил проказата. И да – но животновъдите също са дотирани със европрограмите, ТЕЦ-овете също. Особено онези “американските” дето Костов (пишман демократа) позволи. Само дето нещо се оказа, че голяма част от ръководният персонал е руски и ако някой разрови из щатите може и да открие .. доста интересни работи.

    Всичко опира до “интереса клати феса”. И во момента интереса казва – при текущите цени на бензина, цената (това което плащаш от купуването до изхвърлянето) на електромобила или стандартна бензинка или дизелка е на кантар. Т.е. изравнява се (горе долу).

    И затова само най-изявените ентусиасти ги купуват.

    Петролодобиващите са напълно наясно и засега един плюс е, че ще напъват на добив за да потдържата цените на тези нива или … За техен късмет (не и за природата обаче) се оказа, че все още има сериозни количества петрол въпреки че по едно време през 90-те прогнозираха още макс 40 год петрол, като след първите 20 год. цените ще се завишават рекордно. Но не би. Помпат здраво, дори въпреки главоломно нарастващият пазар на автомобили в Китай и други азиатски държави, че и в Африка има сериозни съживявания.
    Предполагам компютърните технологии им дадоха нови изчислителни мощности и с тях вече могат да търсят петрол в много по-големи мащаби и с много по-големи точности.

    Гарантирам, че при равни други условия, когато един ден цената на бензина (крайната такава) достигне и задържи на 1,5 сегашната ще започне много сериозно мислене и прекалкулиране. При тази цена първи ще скочат всички които карат градско – таксита, куриери, разсносвачи на храна, много фирмени и пр. Особено полезна ще им бъде регенеративната опция при спиране.

    При цена 2Х горе долу всяки средностатистическо домакинство ще се ориентира към електро.

    Още по смехотворийте, “ДВГ са много по-сложни като кострукция и със стотици износващи се части, които изискват периодична смяна” . Ами представи си освен периодична смяна на ангренажният ремък, маслото и антифриза (последните две нямат общо с автомобилопроизводителите) по един двигател нищо друго не се пипа. Това не са руските дето след 150 хиляди по закон божи трябваше да им се прваи основен ремонт, т.е. смяна бутала, сегменти, лагери, и пр. Съвременните автомобили си изкарват съвсем спокойно целият живот с оригиналният двигател. Ако има някакви дефекти, те се появяват обиковено още в гаранционният период.

    Какво става с мита за “свободния пазар “. Май без мощно подпиране от държавата ,няма печалба ,а?

    Да ти обясня – свободният пазар не предвижда грижа за природата. Ако оставиш пазара съвсем свободен отдавна се е видяло, че безграничната човешка алчност ще погуби планетата. Така е в реалният свят и затова държавите са създали най-различни институции, които да контролират.

    Да, затова се налага понякога намеса особено в момент критичен като сегашният. И точно на западните нации и правителства се пада да преобърнат цялата ситуация. С технологии, закони и пр. Ако чакаме от изток .. то даже Чернобил никога не се е случвал, та камо ли някакви измислени глезотии като мръсен въздух. Някои може да не са били родени, но точно под натиска на запада, братушките спряха да ни хранят с оловен бензин. А къде по-евтино им беше да набухат олово и хайде А95-А98 и при комунизма всички сме шастливи.

  4. ха

    Ако вдигнат изкуствено данъците за ДВГ, то хората ще започнат да купуват по-малко коли, и ще ги ремонтират повече. Краен резултат е не повече електромобили, а това, че икономиките на страните ще изпаднат в рецесии. И освен това значително вдигане цените на колите на старо, така че и ние яко ще го отнесем…

  5. (c:

    Еми, лесно ще ги стимулират – за автомобили с ДВГ слагат данък печалба от 95% + еко такса от 75 евро на конска сила и са готови.

    Кой е казал, че стимулите винаги трябва да са положителни?!?

  6. ...

    Е, как да се наложат при тия цени, вие луди ли сте?!?

    Да не говорим колко време е необходимо за зареждане и колко пагубно въздейства върху батериите бързото зареждане!

    А, батериите са с доста малък капацитет.

  7. shvaben

    Производителите реват, защото от автомобилите с ДВГ печелят много повече от последващата поддръжка. ДВГ са много по-сложни като кострукция и със стотици износващи се части, които изискват периодична смяна. Ел. автомобила не изисква такава поддръжка, освен може би на ходовата част. Затова и първия масов ел. автомобил не беше произведен от утвърден производител на ДВГ, а от нова компания, нямаща нищо общо с този сектор – ТЕСЛА. Традиционните прозводители са стараеха да саботират и отлагат възможно най-дълго прехода към ел. автомобилите.

  8. Спин

    “индустрията призовава правителствата да дадат ръка” Какво става с мита за “свободния пазар “. Май без мощно подпиране от държавата ,няма печалба ,а? И защо точно автопроизводителите трябва да бъдат дотирани от данъците на хората? Ами ако ревнат за държавна помощ тецовете ,корабособствениците ,животновъдите, Дънди…и т.н ? Глобализма е проказата на тоя век.

Коментар