Как бизнесът решава кое е най-доброто решение спрямо пазарната ниша, която е избрал и целевата си аудитория – това е един от въпросите, които всеки нов предприемач си задава. Изборът на домейн име е важна част от създаването на всеки онлайн бизнес и изграждането на стабилна брандова идентичност в съзнанието на потребителите. От друга страна, изборът на домейн разширение/TLD също играе огромна роля, когато искате да достигнете до вашите потенциални клиенти и да представите ефективно вашите продукти и услуги онлайн.
Домейн разширението EU е едно от най-използваните в Мрежата. То е на 9-то място по популярност в света и е основен избор за всеки европейски бизнес, който иска да развие дейността си извън границите на държавата, в която е регистриран. Основното предимство на EU домейните е огромният пазар, на който можете да оперирате и милионите потенциални клиенти, които можете да достигнете.
Към момента ЕС се разпростира на територията на 28 страни членки с население над 513 млн. души, което дава на всеки развиващ се бизнес възможност да достигне до много нови потребители и да изгради стабилно европейско присъствие. С помощта на .EU домейните, всяка компания може да разчита на още по-голяма разпознаваемост в интернет пространството и повишаване на доверието на потребителите към бранда в цял свят.
Кой избира .EU домейни?
Погрешно е твърдението, че .EU домейните са само за големи компании, които работят в няколко държави. Европейската общност дава равни възможности на всеки бизнес да развие своята дейност и да реализира широка потребителска мрежа в повече от една държава и да обслужва хиляди чуждестранни клиенти. Въпреки това малките фирми избягват .EU домейните без да разбират възможностите, които те предлагат, а младите предприемачи не осъзнават, че регистрирането на домейн име и реализирането на една добра идея може да ги превърне в следващия Стив Джобс или Джеф Безос. Това може да се превърне в причината да отключат своя потенциал и да превърнат своята мечта в успешен бизнес модел.
EU домейните са особено подходящи именно за малки и средни бизнеси, които разполагат с възможности за разрастване. Те биват ограничени от стандартните домейн разширения като com, net, info или от националните домейн разширения като bg, gr, ro и т.н., които тясно дефинират целта на един сайт и ограничават дейността на една компания и нейното развитие. EU домейните дават възможност да се реализира една добра идея, без да се поставят лимити, и дава шанс тя да се превърне в нещо повече.
„EU домейните са подходящи за всяка организация в рамките на Европейския съюз. Много онлайн магазини, туристически оператори, хотелски вериги, автобусни компании, счетоводни къщи, адвокатски кантори, езикови школи и дори книжарници избират EU домейн, за да представят своите услуги и продукти в онлайн пространството и да спечелят доверието на потребителите в цял свят”, сподели Гергана Кузманова, маркетинг мениджър на ICN.Bg.
„Разширението EU не поставя ограничения за типа на организацията, а единствено определя дали тя е регистрирана в рамките на ЕС. В този смисъл всеки може да използва EU домейн, без значение дали за личен сайт или блог, стартъп, презентационен сайт или друга онлайн платформа. С EU домейните вие сте още по-близо до вашите потребители и си гарантирате по-силно доверието към вашия сайт и бранд”, допълни тя.
Какво показва статистиката
През август т.г. Eurid – регистрара, който отговаря за домейн разширението EU – излезе с официална статистика за второто тримесечие на годината: 164 906 нови регистрирани домейни, като общо съществуващите EU домейни вече наброяват 3 623 691.
Ирландия е на първо място по брой регистрирани домейни за периода, спрямо предходното тримесечие, като отчита 18% увеличение. През последното десетилетие Дъблин се установи като един от най-големите технологични центрове в Европа. Много от големите ИТ компании в света отвориха офиси там – Google, HP, Amazon Web Services, Intel и MasterCard дадоха тон на редица стартъпи и малки компании да се реализират успешно на технологичната сцена. Развитият европейски пазар и възможностите, които той предлага, са една от основната причина много бизнеси да изберат островната страна.
От своя страна, България също отчита слабо увеличение на регистрираните .EU домейни през второто тримесечие спрямо първото – 2,1%. За бизнеса в България все още най-предпочитан избор остават домейните, регистрирани с .com и .bg, като през третото тримесечие от хостинг компания ICN.Bg отчитат респективно 10 и 12 процента увеличение на нови домейн имена с тези разширения спрямо предходния период. При .EU домейните също се наблюдава увеличение с 13% на база на поръчките, направени чрез ICN.Bg през Q3, спрямо тези през Q2.
Oт хостинг компанията имат силни очаквания за Q4, като предвиждат последното тримесечие за годината да бъде най-силно за .EU домейните за страната. От ICN.Bg са твърдо убедени, че българските предприемачи ще настигнат западните тенденции, благодарение на засилващата се икономика в страната и бъдещото излизане на Обединеното кралство от Европейския съюз.
Влиянието на Brexit
От една страна, Brexit ще повлияе негативно на много компании, базирани в UK, като те ще загубят ценни позиции и ще трябва намерят начин да се релокират в рамките на Европейския съюз. Предстоящото излизане на Обединеното кралство от Европейското икономическо пространство доведе до сериозен отлив на компании и финансови институции от Лондон към Дъблин, Люксембург, Франкфурт и други.
От друга страна, според специалистите, Brexit ще отвори много нови възможности именно за предприемачите, които ще предложат качествени и достъпни услуги в границите на ЕС. България е един от установените технологични центрове в Европа, като много международни компании вече отвориха офиси в страната и в този смисъл излизането на Обединеното кралство от ЕС може да се окаже безценна възможност за много стартъпи в страната да се реализират още по-успешно на европейския пазар и на световно ниво.