Прекалява ли Китай с ограниченията за времето пред екрана

Според изследвания, зависимостта от игрите се отразява на физическото и психическото здраве на непълнолетните, както и на нормалното им учене и живот
(снимка: CCO Public Domain)

Децата не бива да играят видеоигри повече от 90 минути на ден. Те не бива да играят във времето между 10 вечер и 8 сутринта. Харченето на пари също следва да е ограничено. Това гласи нов закон, с който Китай шокира младите геймъри.

Правилата са определени от китайското правителство и касаят всички младежи на възраст до 18 години. Наред с това националната администрация за печата и публикаците в Китай заяви, че непълнолетните ще трябва да използват само истински имена и идентификационни номера, когато се регистрират, за да играят.

Ходът всъщност не е изненадващ. Това не е първото ограничение, което Китай налага върху видеоигрите. Под управлението на президента Си Дзинпин китайските власти отдавна започнаха „прочистване” на онлайн съдържанието и медийните публикации, считани за „нездравословни”. Конкретно в областта на видеоигрите са забранени и всички „заглавия”, белязани от сексуални изяви, кървави или насилствени сцени, както и тези, които съдържат хазарт.

Държавните медии оприличиха някои видеоигри с „отрова”. Правителството дори блокира продажбите на определени заглавия с мотива, че те са твърде насилствени.

Проблеми със зрението

Основният мотив на властите е свързан със здравето на децата, които прекарват много време пред игровия екран. Един от масово срещаните здравни проблеми сред младежите, които се отдават на продължителното играене, е късогледството. Още миналата година Си Дзинпин говори за бича на лошото зрение сред децата, оказвайки по-голям натиск върху длъжностните лица да действат.

Ментално здраве

Представителите на китайските власти заявиха още, че правилата са предназначени най-вече за борба със зависимостта от игрите. „Тези проблеми се отразяват на физическото и психическото здраве на непълнолетните, както и на нормалното им учене и живот”, казва Националната администрация за пресата и публикациите в изявление, публикувано от официалната агенция Синхуа.

Китай обаче не е нито първата, нито единствената държава, която говори за пряката връзка между онлайн игрите и проблемите с психо-емоционалното развитие. В САЩ също се говори много за ограничаване на времето, което децата прекарват пред екрана – разликата е само в това, че там все още няма категорични забрани, а само препоръка.

Американската педиатрична асоциация препоръчва за децата на възраст от 2 до 5 години да се ограничи времето пред екрана до 1 час на ден и да се гледат „качествени програми” заедно с децата. За младежите над 6-годишна възраст асоциацията също препоръчва да се ограничава използването на медии и игри, а  родителите да се постараят да направят така, че „използването на медии да не пречи на съня и физическата активност”.

Притеснителни изследвания

Наскоро оповестено проучване на детския болничен медицински център в Синсинати, публикувано в JAMA Pediatrics, показа доказателства, че мозъчната структура може да бъде изменена при децата, които прекарват по-продължително време пред екрана. Изследователите са анализирали ЯМР снимки на мозъците на 47 деца в предучилищна възраст и са установили, че „прекарването на повече време пред екрана, отколкото е препоръчано от АПА, е свързано с появата на различия в мозъчната структура – в областите, свързани с развитието на речта и грамотността”.

Според Дейвид Андерсън, доктор по медицина, клиничен психолог и старши директор на Института за детско съзнание, е особено важно родителите „да бъдат много предпазливи, когато използват екрани за [забавление на] малки деца”, защото това представлява намеса в критичен период на развитието. На този етап децата „изискват взаимодействие лице в лице”, казва Андерсън, за да се реализират някои основни етапи в развитието, включително изграждането на езиков ресурс и създаването на социални умения.

Младежката възраст е и времето, в което се развиват съпричастност, способност за разбиране на емоциите, „изграждане на способност младите хора да се ориентират в различни ситуации”, казва докторът.

Лесни „алтернативи”

Драстичното решение на Китай бързо събуди притеснения, че младите играчи ще намерят начини да заобиколят регулациите. Един от вариантите за тях е да се регистрират в игрите с телефоните и идентификационните номера на родителите си.

Тази хитрина може, до някаква степен, да бъде предотвратена с помощта на технологиите за лицево разпознаване. Те обаче не се използват често за регистриране в онлайн-игри.

Но дори и да бъдат въведени подобни техники, това също не е знак за спокойствие за родителите, а и за властите в Китай. Опитът на някои компании за видеоигри показва, че с въвеждането на ограничения за игровото време на децата бързо се заражда „черен пазар” за игри за непълнолетните мераклии.

Коментари по темата: „Прекалява ли Китай с ограниченията за времето пред екрана”

добавете коментар...

  1. ха

    Съвременните технологии са способни да ограничат времето за игра. Примерно една игрова конзола може да бъде реализирана така, че да работи определено време на ден. Но никой не ти прави разработки в това направление. Не е като пистолет или нож на които не можеш да им вкараш изкуствен интелект, за да не работят, когато се опитваш да убиваш.

  2. Фофу

    Михаил Вохам добре казано, ама … накрая някой друг ми е виновен. Все едно да кажеш, че този дето е произвел ножа или пистолета е виновен, че някой го е използвал за убийство. Пак ги плюцнааааме тия мръсни капиталисте лицемери и изедници.

    Ако едно семейство не може да контролира децата и забраните няма да могат.

    За вредите, психо да речем, да опасно е, но ако се замислиш, само до преди 200-300 години държави и империи са вземали деца на по 10-12 години и са ги обучавали за войници, т.е. как да удрят, колят, разпарят и пр. и така са били или докато паднат някъде в бой или до пенсиониране. И света е оцелял.

  3. Михаил Вохам

    Китай може да има всякакви недъзи, но поне се грижи за своите деца.

    Категорично съм “за” подобно ограничение !

    Децата не трябва да имат достъп до таблет , смартфон или компютър повече от 2 часа на ден. Всичко друго е вредно за тяхното здраве и обслужва единствено търговските интереси и алчността на ИТ компаниите и компаниите за производство на видео игри.

    В подкрепа на моето твърдение ще преведа доказателството, че едни от най-големите ИТ предприемачи от Силиконовата долина драстично ограничават времето на своите деца , прекарано с технологиите.
    Как така тези ИТ лидери са прозрели вредата, която технологиите нанасят на детското здраве?
    И разбира се има известен елемент на лицемерие в това да пазиш своите деца от технологиите, а да печелиш милиарди от зарибяването на останалите деца по света.

  4. Anonymous

    националната администрация за печата и публикаците в Китай

Коментар