Един цял рояк новостартиращи компании се е заел да помага на хората да управляват взаимоотношенията си със своите лични приятели и познати по начина, по който фирмите организират продажбите си. Това не е шега – заражда се нов клас „персонални CRM” системи.
CRM означава „управление на взаимоотношенията с клиенти” и е категория софтуер, използван от бизнеса. Неговата цел е записване на всички взаимодействия с всеки клиент като основа за системното поддържане на контакт с потребителя с течение на времето.
Личната CRM е същото нещо, но за личния живот – приложение, което документира мрежата от приятели и познати, запознанствата, възникването на нови взаимоотношения, сприятеляването с хора, с които могат да възникнат ценни професионални връзки и др.
Рекламите им преливат от обещания
Новият клас „персонални CRM” са толкова много, че ако някой се захване да ги запише и сортира, ще му трябва електронна таблица. Рекламите им преливат от обещания.
Dex, например, се хвали като „инструмент за превръщане на познанствата в съюзници”. Clay се самоопределя като „разширение на мозъка ви, преднамерено изградено, за да ви помогне да запомняте хората”. Hippo ни обещава никога повече да не забравяме рождените дни и празниците на хората, които познаваме.
Plum Contacts ни напомня да пращаме съобщения на приятелите си и ни награждава с анимирани плодчета, които „показват колко силна е връзката”. „Изградете отношенията, които винаги желаете да имате”, обещава сайтът UpHabit. Има и още много – Garden, Ryze, Ntwrk и т.н.
Да разтовариш мозъка си
Повечето от тези приложения се появиха в първите си версии през 2018 или 2019 година. Идеята да „разтовариш” мозъка си от нещата, които трябва да помниш, не е чак толкова нова, затова има хора, които на драго сърце приемат подобни приложения. Някои използват персонализирани лични CRM отдавна, макар че изобщо не биха използвали точно тези думи за това, което правят.
Така например, Даниел Салгадо, журналист от Рио де Жанейро, казва, че си е направил електронна таблица с всички свои приятели в началото на миналата година, добавяйки бележки за дейностите, които ги свързват, и за всеки познат – кога за последно го е видял. Ако приятелството е силно, той оцветява реда в зелено. Ако не се чували и виждали от известно време, цветът е оранжев. Ако пък е минало наистина много време от последния им контакт, клетката ще е червена и тогава Салгадо решава дали човекът трябва да се счита за приятел все още.
Стефано Демари от Париж, потребител на приложението UpHabit, казва пред The Atlantic: „От една страна, технологиите са превзели голяма част от личния ни живот. От друга страна, най-блестящите и хубави хора [винаги] си правят бележки, за да не забравят да се обадят на онези, които ги интересуват”.
Джоан Вестенберг, австралийска писателка и публицистка, използва HubSpot и води подробни бележки за всички, които познава. Казва, че ако се вижда с приятел, който има арахнофобия, приложението й напомня да не носи обеци с вид на паячета. Споделя, че имайки „база данни, в която да поглежда”, се чувства по-малко самотна.
25-годишната Джаки от Калифорния казва, че поддържа различни таблици с приятели. В тях има известни „метрики” и момичето ги използва като организационно средство. „Таблиците ми помагат да си направя сметка кои групи хора ще откликнат в дадена ситуация”, казва Джаки и споделя, че по този начин й е лесно да организира парти, например.
Наистина ли това е CRM
Дали всичко това следва да се нарича „персонална CRM?” Основателят на Dex Кевин Сън има колебания по въпроса. „Ту се отдръпвам, ту се връщам към акронима CRM и се чудя има ли смисъл в този случай”, казва той. „Продължавам да го използвам, защото от известно време го има – хората знаят какво означава. В същото време „мениджър лични отношения” звучи неясно и може би дори още по-странно”.
Персоналните CRM – или както щем да ги наричаме – стават все повече. Според създателите на подобни системи, това е неизбежно, защото все повече взаимоотношенията между хората са „проследими в различни цифрови системи – в социални медии, календари и др.
Бизнес моделът
Отворен остава въпросът колко точно печеливши ще се окажат те. Значителна част от предложенията на пазара разчитат на платен абонамент. Но кой би плащал за такова нещо? Може би има достатъчно хора, които се чувстват претоварени, зле организирани или нямащи време за организация на личните контакти в таблици. От друга страна, всяко от приложенията тип лична CRM има по около 1000 изтегляния от магазините за приложения.
С други думи, софтуерът за управление на личните контакти може бързо да „изгори” като нова категория приложения, или пък да стане нещо повсеместно след известно време – когато много хора ще използват подобни програми и вече няма да ни се струва толкова странно да говорим за персонална CRM. Да видим.
г-ДА МЕРКАНТИЛНИ, ЧОВЕК ИМА 1-2 ПРИЯТЕЛИ В ЖИВОТА!!!