Ако някой се е замислял защо всичките усилия в посока дигитална трансформация на компанията нямат край, прав е – те наистина нямат край. Това е процес, който никога не свършва, подобно на информационната сигурност.
Всеки ден се правят промени в бизнес технологиите, включително нови разработки, специфични за конкретната индустрия. Би било нелепо да се мисли за дигиталната трансформация като за еднократно постижение. Тя е нещо, което трябва да продължава постоянно.
Извършването на „одит на дигиталната трансформация” е ход, който специалистите препоръчват като рутинна ежегодна задача, отбелязва Forbes. Той има няколко важни елемента:
Дигиталното вече не е цел
Да, дигитализацията вече не е нещо, което ще отличи компанията от конкурентите й на пазара. Облачни системи, изкуствен разум, 5G, бизнес-анализи – всичко това се развива толкова бързо, че само след една година може да се окаже, че всичките налични дигитални системи в организацията са вече „остарели”.
Доскоро маркетинговите технологии се фокусираха върху персонализирането на изпращането на маркетингови съобщения, а ето, че вече говорим за „слушане” в реално време на целия интернет за това какво се говори по адрес на брандовете на организацията. Накратко, да бъдеш дигитален вече не е достатъчно. Трябва да си водещ в прилагането на новите цифрови технологии, иначе изоставаш.
Въвличане на изпълнителния директор
Многобройни проучвания показват, че фирмената култура е един от петте най-важни фактора, движещи дигиталната трансформация. И макар че фирмената култура е „колективен спорт”, тя със сигурност започва от върха. Компаниите, които успяват в дигиталната трансформация, са тези, които имат „силата на своя страна” – дигитализацията е подкрепена от топ-ръководството. Тя има нужда от рамото на главния изпълнителен директор, на главния финансов директор, въобще всички главни директори.
За главния технически директор каузата би била обречена, ако няма подкрепата на другите главни ръководители в предприятието. Затова за него е важно да има добри комуникационни умения, да предаде посланието за важността на дигиталното развитие за компанията и нейните клиенти – и да се съсредоточи върху поддържането на взаимоотношенията с другите главни директори в организацията.
Обръщане на внимание
Да, внедряването на нова CRM система или роботизирана платформа за автоматизация на процеси коства много усилия. След като проектът бъде реализиран, на човек му се иска да се облегне, отдъхне и да поеме към следващата ежедневна бизнес-задача. Но при цифровата трансформация няма време за облягане, нито е допустимо вниманието да се премести изцяло върху друга задача. Трябва да се обръща внимание на това, което се случва в предприятието и в целия сектор. Технологията може и да работи, но възприели ли са я служителите? Ефективно ли работят с нея? А какво прави конкуренцията?
Трябва постоянно да се обръща внимание как се използва технологията и да се преценява доколко инвестицията в нея се оползотворява. Компаниите, вървящи по пътя на дигиталната трансформация, трябва да обмислят как измерват успеха на тази дигитална трансформация. И, разбира се, постоянно да са нащрек какво се случва в сектора им, какво правят останалите пазарни играчи.
Мащаб
Според изследователската компания Gartner, 40% от компаниите смятат, че вече са достигнали необходимия мащаб със своите цифрови инициативи. Който се притеснява, че неговата организация все още е далеч от подобно постижение, трябва да е наясно: и останалите са далеч. Повечето фирми днес все още са в капана на надграждането на старите си системи – а това не значи непременно, че трансформират бизнеса си по нови начини.
По своя път към дигитална трансформация обаче трябва да мислят за инвестиции в софтуер и инфраструктура, които да позволят на компанията да расте в мащаб. Партньорите от технологичния свят имат ключова роля в това. Обвързването с грешен партньор е спънка за дигиталната трансформация. Има големи доставчици, които непрекъснато актуализират и развиват своите продукти и услуги, за да опростят въвеждането на нови функции и възможности, но те няма да дойдат сами да внесат въпросните нови функции и възможности.
Освен да сме нащрек какво се случва в индустрията, трябва да знаем как цифровите подобрения могат да помогнат на бизнеса и да сме уверени в разширяването на технологични партньорства и инвестиции.
Оттегляне при нужда
Нещо, което дигиталната трансформация учи всички ни, е да не се привързваме прекалено много – към бизнес-план, към нова технологична инициатива, към продуктова оферта. Днес компаниите трябва да могат да се оттеглят дори от най-любимата идея, ако е видно, че тя не сработва или че индустрията тръгва в друга посока.
Компанията трябва да е в състояние да разпознае тези повратни моменти, а за целта е важно да се прави периодично преразглеждане и оценяване на работата по дигиталната трансформация. Това се подпомага от наличието на силна култура на „самоотразяване”, която ни позволява честно да оценим себе си – вкл. с провалите си – и след това да намерим силите и средствата да направим смислена промяна. Цифрова промяна.
Като стане недостиг на електрическа енергия ще спре бързо и лесно Дигиталната трансформация.
Мечтата на бюрократа – цел която никога не може да се достигне.