Е-обучението: Гордеем се с вас, български учители!

Българските преподаватели са образцово отговорни, е преобладаващото обществено мнение
(снимка: CC0 Public Domain)

Почитания и дълбок поклон пред всички български учители за начина, по който бързо въведоха електронно обучение за учениците само в рамките на една събота и неделя, изразиха стотици родители на ученици от цялата страна в последните няколко дена в социалната мрежа Facebook.

Безброй родители споделиха похвала за светкавичното справяне с отговорната задача, в която много от преподавателите нямаха подкрепата на големите образователни институции.

„Не предупредиха учителите, нито родителите… Поискаха от тях да проектират наново училището – виртуално – за 24 часа! Те приеха мисията, сякаш става въпрос за „Аполо 13”. Намериха решения. В резултат на това днес учениците учат, собствените им деца са нахранени, грижат се за всичко в сърцето на глобална буря”, гласи публикацията.

Незнайният автор, цитиран многократно, е категоричен, че нито РУО, нито МОН са помогнали на преподавателите и не са им дали напътствия какво да правят. „И всичко това, което трябваше да се направи от служителите в МОН, сега го прави всеки учител!!!” – казва дама на име Mariana Stoyanova. Тя предлага заплатите на чиновниците от ведомствата да бъдат преразпределени и дадени на учителите.

„Учителите се справиха за часове. За часове! Всички учители в България! Без мрънкане и без „не мога”, пише още в похвалната нота.

Мнозина родители подчертават, че подвигът на българските учители е факт на фона на многобройни критики, че не са прогресивни, че не се справят, че не са кадърни, че не са мотивирани. „Жалко е, че недоволните и вечно мрънкащи хора започнаха да стават много повече от тези, които имат дисциплината и куража и мотивацията да дадат нещо от себе си”, коментира в един от споделените постове дама на име Elena Yankova.

Бързината на реакцията и отличната организация в прехода към е-образование е това, което е впечатлило най-силно повечето родители. Мнозина определят преподавателите като образцово отговорни и дисциплинирани.

„Българските учители в тази обстановка са истински герои. Свидетел съм как се преподава в тази ситуация. Повярвайте ми, никак не е лесно!” – пише в социалната мрежа жена на име Магдалена Петрова. „Българските учители са невероятни! Поздравления! На Вас се крепи бъдещето на децата и страната ни”, казва Valya Blyangova. Emilia Afrodita Konova завъшва поздрава си категорично: „Свалям шапка и поклон!”.

Ето какво разказаха пред TechNews.bg родители на деца, учащи в български училища, дори и такива в чужбина. За анкетата ни с тях благодарим на Юлия Попчева.

Галина Петрова, София:

Имам три деца, две от които в училищна възраст – в 1 и 5 клас. В първи клас ни изпращат материали – чрез Shkolo, Viber, Facebook група се ползват. В пети клас ползват Viber, Skype, ползват Shkolo и последните дни – MS Teams. Всеки ден имат по 30 мин. час и 10 мин. междучасие – учат от 8 до 12,30 ч. Часовете започнаха още в първата възможна минута, учителите и на двата класа са много активни, пращат много информация, допитват се за всичко до нас, родителите, и ни информират винаги за всичко. Отговарят учтиво и с огромно удоволствие и спокойствие на всеки зададен въпрос, дори и да е за пореден път.

„Велики учители! Свалям им шапка!”, трогната е Галина Петрова
(снимка: личен архив)

Децата изучават всичко – дори и физическо и музика, рисуване – няма преподавател, който да не се е включил и да не е настоявал на сериозно отношение. Имам прекрасни впечатления от всички преподаватели. Смятам,че са страшно всеотдайни и дейни. Честно казано дълго време се чудех дали зависи от училището или от самите преподаватели, но имам база за сравнение от много други деца, които учат в столични училища – смятам,че нивото, което показа нашето училище, малко надминава повечето други. Става въпрос за 32 СУИЧЕ. Дори сравнение мога да направя с училище в Лос Анджелис в Щатите и пак смятам, че ние сме в по-добрата позиция!

За мен беше страшно трудно в началото, трябваше ми повече време да свикна, а и се смени програмата и от втора смяна минахме пак на първа за голямото дете, но вече се нагаждам и все повече свиквам. В класа на малкото ми дете госпожата праща едни големи презентации под формата на файлове, които са с подробно обяснение и много линкове, понякога с цветни презентации, също дори и картинки за награди. Велики учители! Свалям им шапка!

Таня Станкева, Питърбъроу, Англия:

Имам ученик на 7 години в първи клас в българското неделно училище „Възраждане” в Питърбороу, Англия. Сега детето учи дистанционно. Обичайно имат 3-часови занимания всяка събота, но сега имат едночасови онлайн занимания, както и допълнителни онлайн занимания. Провеждат ги пак в събота, но в онлайн класна стая. Платформата е vedamo.com. Ние получихме първоначални инструкции от преподавателите да бъдем на урока заедно с децата, още на първия урок, за тестване на техниката. Присъствахме на тестването, проверихме микрофоните, видяхме как се вижда всичко. Самите ние се запознахме със средата, инструментите в нея и възможностите й.

България реагира бързо, децата са ангажирани ежедневно и учат сериозно, сподели Таня Станкева
(снимка: личен архив)

Относно темите, досега сме имали само един урок, защото до понеделник тук нямаше извънредно положение и допреди това децата ходеха на училище присъствено. Затова в събота си имахме българско училище с първи е-урок и децата си покриха материала, който трябваше да учат същата събота. Няма нищо пропуснато или отпаднало.

Впечатленията ми са, че нашият директор Нина Борисова реагира светкавично. Тя има богат опит с онлайн обучения. Светкавично предложи тази онлайн среда. Тя е много удачна, стабилна за децата, интересна е, не е твърде сложна и, според мен, е много добро решение. За децата… засега самата среда е много по-интересна от урока, но предполагам, че в момента, в който свикнат, ще започнат да обръщат повече внимание и на самото съдържание. Освен материалите, които се покриват по време на учебния час, учителите ни пращат и допълнителни материали.

Ако трябва да сравня училището с английската система… не знам как е в други училища, но при нас, в нашия град, последният петък децата си тръгнаха само с една малка папчица с домашна работа, която – предвид обстоятелствата – не е достатъчна. Няма контакт с учителите. Тепърва чакаме нови пакети с домашни. Не е като в България, където се реагира бързо, децата са ангажирани ежедневно и учат сериозно. Не казвам, че английската система е лоша, тя е доста добра и децата са ангажирани, но за е-обучението сякаш не бяха подготвени.

Бехрин Шопова, Пловдив:

Имам един ученик, който се обучава дистанционно, в девети клас е. Системата, с която работят, е Google Classroom. Учебните занятия започнаха веднага след обявяване на карантината. Не съм говорила с преподаватели, но синът ми имаше връзка с класната си през цялото време. Предполагам, че не се е наложило да обсъждат с мен технически неща, предвид факта, че детето е голямо и може само да се оправи.

В момента синът ми изучава абсолютно всички предмети, които има по програма в училище. Аз лично съм много доволна от преподавателите, с които работи синът ми. Занятията започват в 9:00 и са до 13:30-14:00. Доколкото имам впечатления, се включват всички деца и вече им се преподава нов материал. Имат и домашни. Синът ми изглежда много по-зает от преди.

Ели Баранова, Несебър:

Дъщеря ми е в 12-ти клас. Учи си, преговарят, доволна е. Не съм помагала с нищо, не са ме търсили учители, но това е последният месец на последния клас, все пак. За нас най-голямото успокоение е, че все пак ще завършат, макар без бал, ще се дипломират!

Дъщеря ми разказва добри неща. Твърди, че съвсем сериозно си учат, правят проекти, презентации и даже са правили тест по география. Не съм я проверявала никога, не я проверявам и сега, но мисля, че не ме лъже. Моят съпруг е учител по физкултура и не преподава… мислеха, мислеха и не можаха да измислят как да се преподава спорт на малки деца по този начин. И по-добре!

Като цяло всичко е наред и съм с впечатление, че дистанционното обучение се получава много успешно, въпреки че трябваше да го въведат по спешност.

Пламена Кирова, Бургас:

Имам ученик в трети клас. В момента учителите от неговото училище използват Zoom, където са в онлайн класна стая. А от понеделник (30.03) ще използват платформата Microsoft Teams. Учебните им занятия започнаха навреме, сега си изучават всички предмети от програмата. В седмицата 16-20 март им изпращаха задания чрез Facebook, които трябваше да изпълнят, после ние да снимаме и да изпратим обратно. Нас, родителите, за съвет не са ни търсили, просто разпространихме чрез различни платформи информацията сред родителите от класа.

Честното ми мнение е, че класната на дъщеря ни, заедно с госпожата на занималнята се справят много добре. Успяват да организират децата, да им зададат необходимите занятия и да проследят тяхното изпълнение. Самите учители са объркани коя платформа да се използва, което пък води до напрежение в родителите. За това ми се иска да имаме повече търпение и уважение към учителите!

В училището на дъщеря ни пуснаха анкета към децата дали са доволни от онлайн обучението. Бих предвидила повече положителни отговори! На този етап всичко зависи от организацията, създадена в самото училище.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Е-обучението: Гордеем се с вас, български учители!”

добавете коментар...

  1. haha

    Аз не знам кой идиот ще държи учениците повече от 40 мин пред мониторите, че толкова страдате за прекъсването. Изобщо не е нужно да се плаща лиценз. 40 мин са повече от нужното за синхронно обучение. А и Zoom не е единственото подобно средство. За Fb и Vr съм съгласен. Но това, че дъщеря ти е в някаква умряла езикова гимназия, която е спала тези години, никой не е виновен. Системата не е чакала да обявят извънредно положение, за да влезе в новия век. От години сме в G Suite или MS-ката алтернатива. Отдавна се ползват съвременни образователни технологии. Никой не е чакал МОН да му каже: Юруш на дистанционното – и тогава да почне да се чуди “кво се прай сега”. Може би само вашата езикова гимназия е спала през това време.

  2. Прост народ - Слаба държава

    Много е “похвално” да се ползват платформи като Viber и Facebook за обмяна на учебна информация и доста често и на лични данни. Та, да, това е “похвално”. При моята ученичка в езикова гимназия един час като час не са имали – учителите им пращат материали по Facebook и Google Classroom и когато могат ги пращат обратно, но не си говорят, не се гледат. Посещава още езиков център частен, където въведоха да се гледат и учат по Zoom, но понеже никой не е платил лиценз, на всеки 35-40 мин прекъсват и продължават после, че безплатната версия толкова има дава. А държавните институции само харчат нашите пари – държавата купи лицензи за S4B/Teams, но малцина ги ползват – щото Viber е по-лесно, не за друго.

Коментар