Тайните, заради които интернет не се срина

Интернет инфраструктурата понесе извънреден скок на потреблението през последните месеци
(снимка: CC0 Public Domain)

Налагането на строги ограничения за движението на хора из градове и държави по цял свят тласна много мениджъри и служители към решението да работят дистанционно, чрез средствата на съвременните технологии – интернет, телеконфенреции. Много от големите доставчици „отвориха врати”: предложиха безплатно или срещу символични суми лицензите и абонаментите на продуктите си. Внезапният прилив на потребители към онлайн видеоуслуги като Zoom, платформи за онлайн съдържание като Netflix и системи за е-обучение като Microsoft Teams можеше да срине целия интернет. Това обаче не се случи. Оказа се, че големите компании зад тези услуги са били готови да мащабират, т.е. да разширят своите платформи. И не защото някой им е казал по-рано, че ще има пандемия, а защото развитието на бизнеса им ги задължава винаги да имат известен свободен „свръх-капацитет” на разположение. Най-сетне, ключова роля изиграха и тайните „възли” в глобалната мрежа, които осъществяват връзката между различните интернет-платформи.

* * *

Интернет инфраструктурата понесе изненадващ скок на потреблението през последните няколко месеца. Хиляди фирми по света „мигрираха” към виртуален начин на работа. Срещите започнаха да се осъществяват с видеоконференции, а уроците на студенти и ученици –  в платформи за е-образование.

Мобилните оператори в някои страни призоваха хората да не прекаляват с говоренето, защото мрежите им са натоварени „до ръба”. Сред интернет услугите обаче никой не каза „поспрете се, ползвайте с мярка”. Видео-връзки, стрийминг-услуги – всичко работи толкова добре, че човек може да си помисли, че цялата епидемия с коронавируса е тайно организирана от технологичните компании, търсещи повече потребители.

Рязък скок

Големите доставчици в интернет са имали значителен „свръх-капацитет”, преди да започне напливът към виртуалността, разкри уеб-дискусия, в която се включиха висши мениджъри от Zoom, Netflix, Kentik, Dropbox и Equinix. Реалният скок на потреблението е между 10 и 40%, според наблюденията на експертите в Equinix – оператор на над 200 глобални центъра за данни, където се правят взаимовръзките между мрежите на различни доставчици като Zoom, Netflix, Comcast и др.

„Свидетели сме на увеличаване на трафика, което – ако използваме декември миналата година за отправна точка – варира от 10% до 40%. Добрата новина е, че цялата основна инфраструктура [на интернет] всъщност се мащабира много добре”, казва Бил Лонг, ръководител продуктово управление в Equinix. Илюстрация за този скок са данните на Dropbox: по няколко десетки терабайта данни се обменят през услугата на всеки пет секунди, разкри Дмитри Маркович, ръководител техническа инфраструктура в Dropbox.

Според Лонг, „пороят” от трафик се случва в „произволно” време от цикъла на технологична модернизация, която всички фирми по правило практикуват. Този цикъл обичайно трае 2-3 години и предполага надграждане на всеки 10 Gbps до 100 Gbps капацитет. „Така че, за щастие, имаше много допълнителен капацитет”, казва Лонг. Според него, в момента много от този наличен излишък вече е утилизиран, но „все още няма данни някъде да са достигнати праговете на максимума”.

Архитектурите на платформи като Zoom са проектирани години наред с мисъл да са лесно мащабируеми, особено в ситуации на внезапен интерес, казва Алекс Гереро, старши мениджър на SaaS дейностите в Zoom. В компанията са щастливи, че голяма част от работата по управлението на системите е автоматизирана: скалирането и преразпределението на мрежовите ресурси става с минимална човешка намеса. „Имаме необходимата инфраструктура, но сме в известен смисъл „параноични”, затова поддържаме доволно количество излишък на ресурси – готови сме за голям скок, а ако надскочим лимитите, имаме възможност бързо да скалираме благодарение на автоматизацията”, казва Гереро.

Физическата инфраструктура на интернет се оказа готова за мащабиране
(снимка: CC0 Public Domain)

В Netflix производството на собствено съдържание е замразено, но доставянето на съществуващо съдържание е разгърнато многократно. Достигането на много повече съдържание до огромен брой потребители по света се случва безпроблемно по същата причина: „интернет се скалира успешно”, сподели Дейв Темкин, вицепрезидент на поделението за мрежови системи в Netflix.

На практика се оползотвориха наличните свръх-капацитети – просто това стана по-бързо от някога планираното, единодушни са мениджърите.

Тайните възли

Предвид резкия скок в потреблението, мрежите на различните оператори постоянно се разширяват и свързват помежду си, за да доставят желания трафик безпроблемно и навсякъде. Това става възможно чрез точки на взаимосвързване като центровете на Equinix.

„Ние следим откъде идва най-много трафик при нас и използваме до голяма степен точките за взаимосвързване. Определяме дали е нужно да установим пряка връзка с нови партньори, дали има нужда да поръчаме повече трафик и използваме облака навсякъде. Разчитаме на облачните центрове за взаимовръзка на Equinix, за да увеличаваме пропускливостта. Като цяло в настоящия момент принципът ни е да вземем колкото се може повече капацитет, за да го използваме в дългосрочен план”, казва Алекс Гереро.

Налице е рязък скок в броя на потребителите, които искат да използват центровете за взаимосвързаност на Equinix, за да „преплитат” мрежите си, казват от фирмата. Тези „възли” са над 200 по целия свят. Те са невидими за крайния потребител, но критични за това той да може да разчита на бърза интернет връзка и да провежда своите уеб-занятия без накъсване, загуба на глас или „замръзване” на картината.

Различните оператори търсят начин да мащабират услугите си моментално и центровете за взаимосвързаност им дават тази възможност. „Ако всеки от тях трябваше да го прави сам в собствената си мрежа, това би отнело много време, но ако можеш да го сториш само с едно закачане на оптичен кабел в един център за данни, лесно ще вържеш парче… от мрежата на Comcast към мрежата на Netflix или мрежата на Zoom – и това доказано работи”, казва Бил Лонг.

Мрежите на различните оператори постоянно се разширяват и свързват помежду си
(снимка: CC0 Public Domain)

Подобна възможност дава огромна гъвкавост на интернет-услугите. Мениджърите на различни уеб-платформи си казват, „О, нужно ми е да имам присъствие в две точки на всеки континент” и го получават веднага. Ако в следващия момент решат, че искат четири точки на присъствие – отново ги получават веднага. Такава гъвкавост, според експертите, е „празненство на архитектурите, които са отдавна планирани, но сега се мащабираха по-бързо, отколкото е очаквано или планирано”. Прогнозата е, че подобно развитие ще се превърне в „дългосрочен маратон”, а няма да остане еднократно събитие.

Автоматизация

Днес повечето от центровете за взаимосвързаност на Equinix са затворени за посещение от клиентски организации, с изключение на критичните случаи. Самите служители на компанията също са с ограничен достъп. Както навсякъде по света, това се прави с цел ограничаване на заразата.

Автоматизацията позволява голяма част от дейностите по преустройване на капацитетите да се случва с минимална човешка намеса. „Автоматиката ни позволява бързо да скалираме своята инфраструктура… с минимална човешка намеса”, казва Алекс Гереро от Zoom. По подобен начин и служителите на самите центрове за взаимосвързаност работят дистанционно, тъй като управляваната от тях инфраструктура е силно автоматизирана.

„Комбинацията от физическа инфраструктура, която е готова да се мащабира, наличието на достатъчно свръх-капацитет и автоматизацията ни позволи да поемем безпроблемно скока в мащабите и обемите в интернет индустрията”, заключи Бил Лонг.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментари по темата: „Тайните, заради които интернет не се срина”

добавете коментар...

  1. unabomber

    “Сред интернет услугите обаче никой не каза „поспрете се, ползвайте с мярка”. ”

    Никой не каза, но сега всеки клип в youtube трябва ръчно да го пускам на максимална резолюция.

Коментар