През март, заради пандемията „коронавирус”, компаниите за самоуправляеми автомобили – сред които Argo, Aurora, Cruise, Pony и Waymo – преустановиха тестването на превозните средства и дейностите, в които участва човек като оператор. Приблизително по същото време Waymo и Ford пуснаха отворени набори от информация, събрана по време на тестовете на автономни превозни средства, и предизвикаха разработчиците да използват тези набори за създаване на по-бързи и интелигентни алгоритми за автономно шофиране.
Тези ходове загатват, че автомобилната индустрия все още се надява да постигне значителен напредък по отношение на автономните превозни средства през настоящата година. Но индустрията несъмнено е забавена от пандемията и е изправена пред набор от много трудни проблеми, които в контекста на глобалната картина не са станали по-лесни за решаване.
Преди пет години няколко компании, включително Nissan и Toyota, обещаха, че автономните коли ще са факт през 2020 г., припомня Spectrum изданието на IEEE. Лорън Айзък, директор по бизнес-инициативите във френската компания за самоуправляеми превозни средства EasyMile, казва, че истерията на тема самоуправляеми коли е била „на своя връх” още тогава. Както и че прогнозите за 2020 са били „твърде розови”.
Трудно достижимото Ниво 5
Сега много компании са оттеглили непосредственото си внимание от разработването на напълно автономни превозни средства от Ниво 5, т.е. такива, които могат да работят самостоятелно при всякакви условия, и вместо това са фокусирани върху автоматизация на Ниво 4. То се отнася до напълно автоматизираните превозни средства, които работят в много специфични географски райони или метеорологични условия. „Днес почти всички разработчици на технологии осъзнават, че това ще бъде много по-инкрементален процес”, казва Айзък.
Например, автономните мини-бусове на EasyMile работят по летища, кампуси на колежи и бизнес-паркове. Всички бусчета на компанията са от Ниво 4. За разлика от автономността на Ниво 3 (която разчита на водач зад волана като резервен водач), резервният шофьор в превозно средство от Ниво 4 е самото превозно средство.
„Имаме по няколко нива за всяка технология”, казва специалистката. „Така че в нашите автономни бусове има множество нива на спирачни системи, множество нива на LIDAR радари. Имаме покритие за всички системи, които гледат от много различни ъгли”.
Спорната LIDAR технология
Друго предизвикателство се оказа фактът, че няма консенсус по фундаменталния въпрос за това как един автономен автомобил „гледа” на околния свят. Илън Мъск бе заявил, че всеки производител на автономно превозно средство с LIDAR е „обречен”.
Изследователски документ на института Cornell от 2019 г. изглежда подсили противоречивото твърдение на изпълнителния директор на Tesla чрез разработване на алгоритми, които могат да вземат данни от 3D стереокамери с „дълбочинен изглед”, конкурирайки LIDAR системите.
Въпреки това, отворените набори от данни поставят под съмнение това оспорване на LIDAR технологията, казва Сам Абуелсамид, анализатор в областта на мобилността в консултантската компания Navigant Research. Абуелсамид препраща към набор от отворени данни на компанията Aptiv от 2019 г., където анализът се базира на два независими източника: първият взема само данните от камерите, докато вторият включва и данни от LIDAR сканирането.
Екипът е установил, че на база само данни от камерите системата „понякога рисува неточни „ограничаващи кутии” около превозните средства и прави по-лоши прогнози за това къде ще се движи превозното средство в непосредствено бъдеще”. А това е една от най-важните функции на всяка система за автономно шофиране.
„Неточните данни ще навредят на доверието към моделите [за машинно самообучение], а резултатите от това се умножават каскадно в софтуера за прогнозиране и планиране на превозното средство”, казва софтуерният инженер Натан Хейфлик от Scale в блог на компанията относно проучването на екипа на Aptiv.
Много и различни прогнози
Споровете по темата могат, разбира се, да продължат безкрайно, но остава въпросът: кога в крайна сметка авто-индустрията ще успее да предложи надеждни самоуправляеми автомобили, които да видим по обществените пътища? Прогнози по тази тема има от много и различни места.
Всъщност, прогнози има буквално по цял свят, казва Емануил Ханиотакис, преподавател по транспортно моделиране и машинно обучение в University College London. По-рано тази година той и двама изследователи от Техническия университет в Мюнхен публикуваха обширен преглед на всички изследвания, които са налице по темата за споделените автономни превозни средства.
Според една от прогнозите, автономни превозни средства ще реализират едва 20% от всички изминати километри по света през 2040 г. Според друга, автономните коли ще изминават 70 процента от всички изминати километри по света още през 2035 г.
Така или иначе, до „идването” на автономните коли все още има много години. И явно досегашните прогнози, че 2020 ще е „годината на самоуправляемите коли”, се оказа твърде оптимистична.
Тя и 2050-та май още няма да е дошла. Всяко поколение си има заигравка с ИИ и после следва разочарование и липса на интерес, докато не дойдат следващите. Като модата – през 30 години всичко се повтаря.