(Р)еволюцията на електромобилите зависи от печалбата

Eлектромобилите все още са по-скъпи и по-малко удобни от своите не-електрически „колеги“
(снимка: CC0 Public Domain)

Мнозина смятат, че електрическите превозни средства са единственото бъдеще на автомобилния транспорт. Други са уверени, че електромобилите никога няма да заменят двигателите с вътрешно горене – поне не изцяло. Така наречената революция на електромобилите, при която продажбите на електрически превозни средства се увеличават главоломно и изпреварват продажбите на автомобили с ДВГ, така и не се състоя. Това, което индустрията преживява всъщност, е по-стабилно и по-надеждно, според специалистите: еволюция.

Намаляването на разходите за батерии и увеличаването на пробега на електромобилите са двете основни цели в този голям преход за автомобилната индустрия. Сега, когато има надеждни резултати в тези две посоки, е важно и нещо друго – електромобилите да са доходоносен бизнес за производителите.

Нуждата от печалби

В световен мащаб електромобилите не всякога са печеливша дейност, се казва в нов доклад на Lux Research. А това ще е от ключово значение за производителите, ако искаме индустрията наистина да преживее промяната и да продължи да ни служи.

Когато електромобилите са наистина печеливша дейност, това в крайна сметка би направило е-колите по-популярни от автомобилите с ДВГ. Моментът на промяната, според анализаторите, трябва да се случи около 2035 или 2040 г. Тогава се очаква хибридните и акумулаторните електрически превозни средства да представляват над половината от всички продажби на автомобили.

„В момента електромобилите с батерии са по-скъпи и по-малко удобни за използване от своите не-електрически „колеги“, но технологията ще продължи да скъсява тази дистанция“, казва водещият автор на доклада Кристофър Робинсън. Според него, в обозримо бъдеще промените в дизайна на електромобилите ще са съсредоточени именно върху това е-колите да станат по-удобни, с по-голям пробег и в същото време по-рентабилни.

Естествено, изводите от изследването не се основават на всички налични електромобили, присъстващи на световния пазар. Те се основават на представителна извадка от модели. Но, според Робинсън, има съществена разлика между моделите по отношение на рентабилността.

„Рентабилността при производството на електрически превозни средства варира значително между производителите. Tesla е може би най-печелившият производител на електрически превозни средства със средни брутни маржове около 20% за своите превозни средства“, казва водещият автор на изследването.

„Все пак това не е така за повечето [други производители], тъй като GM например съобщава, че все още губи пари за всеки Chevy Bolt, който продава, и [компанията] се колебае да увеличи производството си“.

Тъй като отколешните производители на автомобили увеличават производствения капацитет, анализаторите очакват рентабилността да се подобри чрез увеличаване на обемите на споделените части между моделите и напредъка в областта на батериите, моторите и електрониката.

Субсидии

Презирани от либертарианците като патерица, обременяваща данъкоплатците в полза на индустрии, които би трябвало да могат сами да стоят на собствените си крака, субсидиите за електрически превозни средства ще останат част от средствата за постигане на промяната в обозримо бъдеще, поне в Европа и Китай – два от най-големите световни пазари на електромобили.

Китай наскоро заяви, че ще удължи субсидиите за ЕПС с две години, въпреки че планираше да ги премахне тази година. Страната постепенно ще ги намали с 10 процента тази година, 20 процента през следващата година и 30 процента през 2022 г., но ще ги задържи, за да стимулира повече продажби на ЕПС. Пекин има за цел 25 процента от всички продажби на автомобили да бъдат на електромобили.

Междувременно Германия и Франция дори увеличават субсидиите си за електромобили, за да стимулират повече покупки. Тези покупки са голяма част от плана им за екологично възстановяване, а във Франция те са голяма част от възраждането на местната автомобилна индустрия, която вече е инвестирала сериозно във възможностите за производство на електрически превозни средства.

Пандемията

Продажбите на електромобили тази година ще бъдат повлияни от пандемията, както впрочем е при всички продажби на автомобили. BloombergNEF прогнозира 18-процентов спад в продажбите на ЕПС през тази година. Все пак анализаторската фирма отбелязва, че дългосрочното търсене остава силно.

Недоверието – ключов фактор

И все пак има две препятствия, които остават на пътя пред превръщането на електромобилите в доминираща форма на автомобилния транспорт. Анализаторите на Lux Research ги наричат „тревожност за пробега“ и „травма от времето за зареждане“. Позоваването на психичните проблеми не е случайно. Освен цената, присъщото недоверие към електромобилите е другата голяма причина, поради която те не са по-честа гледка на пътищата по света.

Решаването на тези проблеми ще отнеме време и тук няма място за бързане, освен ако производителите на автомобили не започнат да раздават безплатни електромобили. В крайна сметка ЕПС не са просто подобрение на ДВГ-технологията, както беше с цифровите камери спрямо аналоговите фотоапарати. ЕПС са алтернативна технология, чието основно предимство е, че не отделя вредни газове.

И макар че със сигурност има много хора, загрижени за околната среда, готови да похарчат повече пари, за да карат екологично чисто превозно средство, това не е водещият фактор при вземането на решение за покупка на ЕПС.

Онези, които предпочитат да запазят стария си автомобил с все вредните газове, го правят, защото искат да разчитат на дългия пробег, който им е нужен, и бързото сипване на гориво. Това са хората, които ЕПС индустрията трябва да убеди, че новото поколение превозни средства са надеждни, че няма да оставят никого насред път и няма да ги принуждава да стоят часове наред на едно място за зареждане.

Коментар