Олимпиадата – сеизмично разместване на ТВ пазара

Мега-събитията на спортния свят са ключовият момент за производителите на телевизори
(снимка: CC0 Public Domain)

Церемонията по откриването на Олимпийските игри в Токио 2020 първоначално трябваше да се състои в петък, 24 юли. Тази дата беше определена преди години – но на 24 март Международният олимпийски комитет взе тежко решение: Олимпийските игри в Токио 2020 ще се проведат през 2021 година.

Както вече е очевидно, пандемията има поразителен ефект на всяко ниво в обществото ни. Японското правителство е на загуба с над 1 трилион йени поради отлагането на олимпийските игри – и това число само ще нараства до лятото на 2021 година.

Междувременно всеки телевизионен производител и всеки търговец на електроника знае, че няма друго такова събитие в неговия бизнес като Олимпийските игри и Световното първенство по футбол. Е, и Европейското, евентуално. Тези мега-събития на спортния свят са моментът, в който производителите на телевизионна техника поднасят пред света своите технологични новости, а продажбите скачат с шеметни темпове. Големите спортни форуми са „извинението”, което много потребители очакват, за да си купят най-сетне дълго мечтания хубав нов телевизор.

Олимпийските игри в Рио през 2016 г. доведоха до скок в продажбите на телевизори и се оказаха мощен двигател за налагането на технологиите с ултрависока разделителна способност – 4K телевизорите. Маниаците купуваха, купуваха си и „обикновените” потребители.

Не са много пазарните наблюдатели, които предполагаха, че Токио 2020 може да направи същото за 8K телевизорите, въпреки че вече има някои забележителни 8K модели на пазара. Но NHK (японският еквивалент на BBC) обяви, че планира да излъчва голяма част от събитието (включително церемониите по откриване и закриване) в 8K. А това драстично промени картината.

Всичко се очертаваше прекрасно за производителите на ТВ техника, докато не се появи коронавирусът. Той обърна с краката нагоре целия бизнес.

През първите няколко седмици на изолация в много страни се наблюдаваше изключителен скок в продажбите на нови телевизори. Някои анализатори на данни предполагат, че увеличението на обема през март 2020 г. е било между 24 и 39 на сто спрямо март 2019 г. Април и май следват подобен модел. Към юни обемът на продажбите е приблизително с 40 на сто по-голям в сравнение с юни 2019 г.

Е, разбираемо е. Всички бяхме инструктирани да си стоим у дома. Гледането на телевизия е начин да убиваме времето. И народът се посвети на гледането.

Но в същото време, докато продажбите се увеличават, средната цена на транзакция е спаднала драстично, сочат данните. През четирите месеца на престой по домовете средната стойност, платена за нов телевизор, се е свила с 10 до 16 процента в сравнение с 2019 г., сочат пазарни данни.

Наред с това не се сбъдна и надеждата на производителите да увеличат продажбите на 50-инчови модели. Навярно това може да помогне да си обясним спада на цените. По-малките телевизори са по-малко печеливши за производителите и търговците от големите.

Този спад на приходите има и ще има значителни последствия за телевизионните производители. Най-големите марки запазиха пазарния си дял през тази година, но бизнесът не е това, което беше преди година. Маржът на печалба от телевизори е неприятно малък – а това не може да не се отрази на неумолимия цикъл на иновации и нови модели, който обичайно се „върти” на всеки 12 месеца.

Ако буксуването на пазара и търсенето на не-големи, достъпни телевизори се окаже дълготрайна тенденция, тогава стимулът за производителите да разработват иновации и да вграждат нови, модерни функции ще изчезне.

А това ще означава значителен застой в сектора и дори вероятност за завръщане към навиците от десетилетия: в началото на века средният потребител е заменял своя телевизор с нов на всеки шест или седем години. Ако подобен темп се върне, това ще е същинска катастрофа за значителен брой производители.

Наред с много други неща, според анализаторите, 2020 ще бъде и годината, в която телевизорите ще спрат да бъдат фетишизирани като символи на благосъстояние и технологични чудеса. Вместо това те вече ще се възприемат като напълно функционални елементи по абсолютно същия начин, по който са микровълновата фурна или прахосмукачката. Те се възприемат не като удоволствие, а като решение на проблем.

Консумацията на видео съдържание на мобилни устройства може да се увеличи, но телевизията остава далеч напред като най-популярен начин за гледане на любими филми, записи, предавания.

Коментари по темата: „Олимпиадата – сеизмично разместване на ТВ пазара”

добавете коментар...

  1. еко

    Тъкмо по-малко боклук от електроника ще произвеждаме

Коментар