А може би „дълбоките лъжи” са нещо добро?

Технологията на „дълбоките лъжи” може да има и много полезни приложения
(илюстрация: CC0 Public Domain)

Технологията на „дълбоките лъжи”, известни още като „deep fake”, може би е по-скоро нещо положително, нещо полезно, нещо ценно, което трябва да се разглежда като възможност – това становище застъпва Tencent, собственик на WeChat и един от трите най-големи технологични гиганта в Китай. Тезата бе изложена в нова „бяла книга” за плановете за изкуствен разум, преведена от китайските учени Джефри Динг и Каролайн Майнхард.

Технологията на „дълбоките лъжи” е не прост метод за фалшифициране и средство за измама, но и изключително креативна и новаторска технология, пише в анализа, представен в публикация на MIT Technology Review. Компанията настоятелно призовава регулаторите да бъдат „предпазливи” и да избягват да ограничават потенциала на технологията, който може да донесе редица ползи за обществото.

Tencent изброява пет примера за това, което фирмата възприема като полезни приложения на технологиите за „яки измами”, които вече съществуват или биха могли да съществуват днес.

Подобряване на телевизионната и филмова продукция: технологията вече се използва, за да направи възможно актьори-покойници да се явяват в нови филми, като „Бързи и яростни 7”. Наред с това технологията може да бъде допълнително разработена за създаване на двойници с цел каскади и други опасни изпълнения. Може също така да се използва за автоматично генериране на дублажи на различни езици, за да се увеличи глобалното разпространение на филми.

Персонализиране на забавленията: както показа вирусното приложение Zao миналата година, технологията може да се използва за „вграждане” на потребителите във филми или видео игри. Това може да доведе до създаване на нов жанр в аудио-визуалния свят – хипер-персонализирано забавление.

Подобряване на електронната търговия: технологията вече се използва за генериране на виртуални модели от различни типове и етноси, както и за да се позволи на потребителите да „изпробват” цифрово дрехи за по-интерактивно преживяване при пазаруването.

Създаване на реалистични виртуални аватари: подходът вече е използван за генериране на триизмерни цифрови хора, които да се изявяват като виртуални поп-звезди и телевизионни водещи, както и за въвеждане на исторически фигури във виртуалната реалност. „Дълбоките лъжи” могат също да бъдат комбинирани с компютърно зрение и разбиране на естествения език за създаване на интелигентни цифрови асистенти, способни на естествени взаимодействия.

Подпомагане на пациентите: технологията на „яките лъжи” показва потенциал за подпомагане на засегнатите от хронични заболявания. Например, тя позволява на хората, загубили гласа си, да общуват, като използват „дълбок фалшификат” на своя собствен глас.

Защо това е важно

Tencent казва, че вече работи за надграждане на някои от тези приложения. Това вероятно ще подтикне конкурентите на фирмата да направят същото, ако все още не са го направили, и ще повлияе на посоката на развитие на китайските стартъпи, които желаят да бъдат придобити.

Като член на китайския „национален екип за изкуствен разум”, който правителството създаде като част от цялостната си стратегия за AI, компанията също има значително влияние върху регулаторите, които искат да помогнат за насърчаване на растежа на индустрията.

Притеснения

Tencent признава, че „яките лъжи$ са технология, която може да причини доста вреда, особено при използването ѝ за подмяна на лица в порнография. Но компанията е силно оптимистична, че „няма да съсипе ценностите на обществото”. Разбира се, лесно е да се каже – особено за компания, която търси как да се възползва от комерсиализацията на технологията.

Коментар