TechNews.bg
E-обществоАктуалноНовини

„15-минутният град” – това е интелигентен град

Интелигентният град е повсеместно свързан, разчита на IoT, анализи и изкуствен интелект
(снимка: CC0 Public Domain)

Според технологични специалисти, 15-минутният град по същество е интелигентният град. Зад видимата част – удобство за всички жители на близко разстояние – по същество стои мощна интелигентна инфраструктура.

„La ville du quart d’heure” беше ключова тема за Ан Идалго по време на успешната й кампания за преизбиране за кмет на Париж. Концепцията за 15-минутния град предполага градските квартали да се развият така, че да предоставят всички основни услуги – такива като училища, пазари, клиники, храмове и обществен транспорт – рамките на 15 минути ходене пеш.


Концепцията е повлияна от работата на урбаниста Карлос Морено. Той говори за необходимостта от нов хроно-урбанизъм, който може да подобри живота в градовете, да намали въглеродните емисии и да подобри качеството на въздуха. За кмета на Париж Ан Идалго концепцията означава по-широка екологична трансформация на Париж. В рамките на промяната пътищата трябва да станат удобни за ходене пеш и колоездене, центърът да е свободен от автомобили, околната среда да е чиста и зелена.

[related-posts]

Концепцията за 15-минутния град получи силен тласък по време на пандемията „коронавирус”. Наред с Париж множество градове побързаха да вградят подхода в своите официални планове за градско развитие.

„15-минутният град” е приет като едно от препоръчителните действия за градовете в Програмата на кметовете на C40 за екологично и справедливо икономическо възстановяване.

Но, според технологичните специалисти, 15-минутният град може да се разглежда като материализация на дълго рекламираната теза за интелигентния град, почиващ на ловко сглобена комбинация от високи технологии. Интелигентният град е повсеместно свързан, разчита на събирането и обработката на данни, на интернет на нещата (IoT), на анализи, на изкуствен разум.

Как технологиите могат да превърнат в реалност „15-минутния град”? Етко някои стъпки:

Електронни услуги: ако услугите на градската администрация са достъпни по електронен път, хората не биха се принуждавали да ходят по ведомствата на централната администрация; те ще могат да получават нужните услуги електронно или, в по-лошия случай, в офисите на районната си администрация, която би трябвало също да се намира на 15 минути път от дома.

Адаптивно улично осветление: гъвкаво и адаптивно, то може лесно да се регулира, за да отговори на местните нужди, свързани с обществена безопасност, развлечения, безопасност на пътя или екологични проблеми.


Гъвкаво управление на пътищата: интелигентните системи за паркиране позволяват по-голяма гъвкавост при управлението на граничните площи и движението на трафика; някои квартали могат да бъдат по-агресивни при намаляване на трафика на превозни средства, а други да предприемат по-плавен преход към нисковъглеродна мобилност.

Мониторинг на качеството на въздуха: повишената детайлност на данните за качеството на въздуха, предоставяни от IoT устройствата, може да служи за база за предупреждения за местните „горещи точки” на замърсяване и да подкрепи промените в политиката за движение и паркиране.

Разбира се, че все пак ще са необходими централизирани системи, които да подкрепят тази гъвкавост чрез взаимосвързани осветителни системи, центрове за управление на трафика и споделени платформи за данни, например. Анализът в общоградски мащаб ще стане особено важен за координацията на инициативите и способността да се види какво работи и какво не работи.

Концепцията за 15-минутния град трябва да се пази от залитане в посока хиперлокализъм. По-малките общности могат да станат бастиони на самопоглъщане и да създадат бариери пред цялостните промени в градове, необходими за справяне с климатичните промени и нежелани социални явления.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

4 коментара

tutu 19/03/2023 at 08:22

emi ce mahalite sme taka

Отговор
Zero Energy 01/09/2020 at 14:45

Колко интелект трябва да имат тези хора, за да разберат толкова очевидни и прости неща.

Офисната работа на компютър може на 100% да се върши у дома.

Следователно няма да има нужда всеки ден пътуване до работа и обратно вкъщи и ето ви решение на проблема.

Разширим ли си още повече нашето мислене в тази насока на REMOTE
повечето хора няма да имат нужда от автомобили защото ще работят от домовете си.
Рядко ще им се налага дори и градски транспорт да ползват.
Зелени паркове градини, локални квартални магазини или онлайн поръчки с доставка у дома. Децата могат да учат онлайн. Банкиране, данъци и битови сметки пак онлайн. Малко ще останат офлайн нещата, но това е само за добро.

Така ще стане все по-зелен града много малко ще останат хората, които ще пътуват както в града така и извън него. Това е зеленото бъдеще за градското население.

Отговор
Архитект 01/09/2020 at 14:29

ИМА ГО БРЕ хора къде спите? Искате зелен екологичен град ДАВАЙТЕ въведете работа REMOTE и HOME OFFICE.

Нарича се дистанционна работа на всички офис служители – да си работят от домовете. Да не пътуват всеки ден и да замърсяват въздуха с колите или да претъпкват градския транспорт в облак от миризми, бактерии и вируси.

Отговор
:o) 31/08/2020 at 11:05

Когато измислят преместване на човешки маси бързо и без харчене на енергия до работата им и обратно, тогава ще има “зелени градове”. Като гледам никой не се е затърчал да го мисли.

Отговор

Коментари