Автобусите-амфибии вече не са рядка гледка. Те предоставят на туристите различен изглед към местните забележителности в различни краища на света.
Дори Наганохара, малко градче в префектура Гунма, Япония, с население 5 600 души, ежедневно вози туристи в автобус-амфибия през язовир Янба – девет месеца в годината. И това е проблемът – преживяването е все по-малко вълнуващо всяка следваща година. Така градът е стигнал до дръзката идея да направи автобуса-амфибия самоуправляем.
Консорциум, който включва Японската асоциация за амфибийни превозни средства, Технологичния институт на Сайтама (SIT), ITbook Holdings, ABIT Corporation и град Наганохара, ще започне работа през декември. Той ще проведе първите в света изпитания на автономен автобус-амфибия.
Подкрепен предимно от фондация Nippon, консорциумът си е осигурил около 250 милиона йени (2,4 милиона долара) за финансиране на проекта до март следващата година, след което ще бъде оценен напредъкът, като се очаква да бъде предоставено допълнително финансиране, съобщи изданието Spectrum на IEEE.
Автобусът-амфибия, собственост на града, се състои от преобразуван камион, комбиниран с дъно от кораб. Той превозва 40 пътници. Използва дизеловия двигател на камиона за движение на сушата и отделен корабен двигател, за да се движи в язовира с 3,6 възела.
SIT разработва технологии за самоуправление както за суша, така и за вода, които се основават на платформата с отворен код Autoware – за автономни автомобили, както и на контролери Joy Cars.
„Joy Cars са автомобили за хора с увреждания, управлявани чрез джойстик, които са модернизирани чрез задвижващи механизми и система за управление на джойстик”, казва Даиши Ватабе, директор на Центъра за технологии за самоуправление в SIT, който ръководи проекта за интелигентна мобилност на Янба.
Наред с компютърната система с инсталиран софтуер Autoware, самоуправляемият автобус-амфибия ще разчита на различни сензори, Lidar технология, камери и глобалната сателитна система за навигация. Така в крайна сметка системата за автономно управление ще контролира четири основни области:
- разпознаване на местоположението на водата при влизане и излизане от и във водата;
- датчик за стабилизация във водата против накланяне на корпуса при плаване;
- техники за самолокализация с цел управление на промените в заобикалящите 3D изгледи, като се има предвид, нивото на водата в язовира може драстично да се променя;
- сонарна схема за сканиране на подводния пейзаж с цел избягване на препятствия.
Очаква се автономният автобус-амфибия да се конструира през двата извънсезонни (за туризма) периода през 2020-2021 и 2021-2022 г. Първите полеви тестове в язовира са предвидени за февруари и март 2022 г.