Следващата вълна – виртуална автоматизация

Броят на компаниите, които внедряват ботове, ще се удвои през следващите две години
(снимка: CC0 Public Domain)

Докато индустриалните роботи привличат все повече внимание, истинското ускорение на автоматизацията на работното място ще дойде чрез софтуера, твърдят специалисти. Роботизираната автоматизация на процесите (RPA) позволява на компаниите да програмират компютърен софтуер, който да емулира действията на човека-работник. Това позволява много по-голяма част от икономиката да се автоматизира и то в момент, когато пандемията вече е принудила бизнеса да се научи на дистанционна работа.

Неотдавнашно проучване на „Bain and Company” сред близо 800 бизнес ръководители по целия свят установи, че броят на компаниите, които внедряват подобни технологии за автоматизация, ще се удвои през следващите две години. Пандемията „коронавирус” почти със сигурност ще ускори този „график”, казват пазарните наблюдатели.

Бизнесът вече използва автоматизирани ботове, за да отговори на пандемията, казва Майкъл Херик, експерт от Bain и съавтор на доклада от проучването. По думите му, това включва дейности като например обработката на заявления за помощи по програми за подпомагане на малкия бизнес във времето на изолация и други подобни дейности, свързани с обработката на заявления и формуляри. „Според много клиенти, отдалечената работа по време на пандемията показва, че част от тези дейности трябва да бъде автоматизирана”, казва Херик.

Софтуерните алгоритми за автоматизиране на бизнес процеси, които също биват наричани роботи, могат да се въведат по-бързо в много по-широк кръг от компании, отколкото индустриалните роботи. Особен стимул за това е времето, в което все повече дейности се извършват онлайн като част от мерките за физически дистанциране заради коронавируса.

Така например, една болница в Дъблин е внедрила софтуерни роботи, способни бързо да разпращат резултатите от тестовете на COVID-19 на пациенти. Това, според компанията-разработчик, спестява на медицинските сестри до три часа работа на ден.

Значителен брой финансови организации използват „дигитален колега с изкуствен разум”, за да отговаря по имейл на получените заявки за услуги – банки, ИТ бюра и други бизнеси, които взаимодействат онлайн с клиентите си. Особено интересно е, че AI платформа помага на отделите по човешки ресурси в големи компании като Schneider Electric да осигурят кариерно развитие на служителите си – изключително предизвикателна задача в момент, когато повечето работници предпочитат да работят отдалечено.

Според експертите, технологията RPA беше във възход още преди появата на COVID-19, благодарение на непрекъснатото подобряване на технологията за машинно самообучение. Но, подобно на други технологии като виртуалните конференции и QR кода, пандемията изигра роля на ракета-носител, която „изстреля” технологията на RPA нагоре, подтиквайки компаниите да инвестират в автоматизация, заместваща човешкия труд по време на икономически срив.

„В момент на несигурност, когато на компаниите може да се наложи бързо да увеличават или свиват определени части от своя бизнес, софтуерните роботи дават огромна гъвкавост”, казва Ашим Гупта, главен финансов директор в UiPath, цитиран от Axios.

Докато индустриалните роботи изместват и и ще продължат да изместват човеците-работници в производството, много икономики по света разчитат по-скоро на услугите, отколкото на производството. Това означава, че голям брой работни места могат да бъдат автоматизирани чрез „софтуерни роботи” и че цели икономики могат да се дигитализират скоростно.

Всичко това, разбира се, носи своето предизвикателство: ролята на хората. „Има много сериозни проблеми в този преход, за които трябва да се притесняваме”, казва Майкъл Лотито, съпредседател на Института за политика на работното място в Littler. „Има възможност за появата на големи социални вълнения”.

Според него и други специалисти, важно е да се разбере, че софтуерните роботи са предназначени не толкова да изместят хората, колкото да им спестят еднообразната, повторяема и досадна работа от „ниско ниво”. Резултатът е онова, което някои експерти наричат „хибридна работна сила”.

В този сценарий роботите поемат досадните и рутинни задължения, като помагат за намаляване на грешките и увеличаване на обема на извършените обработки, а хората се заемат с по-съществени и отговорни дейности.

Коментари по темата: „Следващата вълна – виртуална автоматизация”

добавете коментар...

  1. Комуне

    Комуне не може да мести, комуне научено в партийни школи само да говори.

  2. к

    Anonymous
    Що не ги местиш ти бе, комуне накадърно?

  3. Anonymous

    Час по-скоро да се отървем от уеб сайтаджиите и уеб дизайнериет най-големите паразити в ИТ обществото – псевдо спецове наводняват пазара и цицат незаслужено много пари и рекетират хората и бизнеса Х пари за един бутон тук и там да го турят и преместят.

Коментар