Новата мода: измамници клонират бизнеси в Instagram

Измамници в социалните мрежи печелят от клониране на страници
(снимка: CC0 Public Domain)

В последния уикенд на август Ема Хийкот-Джеймс се радва на релаксираща почивка по време на празничните дни, когато внезапно се озовава в схватка, в която е принудена да се бори за спасяването на репутацията на фирмата си. Тя открива страница в Instagram, посветена на собствения си бизнес с козметични продукти, който е градила в продължение на 12 години, но… страницата е клонинг.

„По някаква причина измамниците ме тагнаха на една от снимките, което изглежда беше някаква грешка”, казва Ема. Но точно благодарение на тази грешка тя открива клонираната страница. В нея единствената забележима разлика в сравнение с оригинала на „Little Soap Co” е едно допълнително „о” в края на името.

Защо им е да правят копие на страницата? Логично – измамниците възнамеряват да печелят пари от това.

„Установихме, че те са прекарали цялата вечер на празничния ден, свързвайки се със стотици наши последователи, които са участвали в последното ни състезание, като са им обявявали, че „са спечелили” – и са поискали PayPal детайли”, казва Ема, цитирана от BBC. Поне един от клиентите е отговорил и е дал данните си. Ема обаче не знае още колко други хора са засегнати или дори загубили пари.

Опитът на жената да убеди Instagram да премахне фалшивата страница се оказва разочароващ. „Невъзможно е да се говори с човек в Instagram”, казва Ема. „Толкова е трудно. Не успяхме да го регистрираме като деперсонализация на бизнес, тъй като формулярът, който трябва да попълним, ни отвежда в цикъл без нищо накрая – просто се връщаме в изходна позиция. Изглежда сякаш (Instagram) просто не искат да се свързват с тях. Подлудиха ме”.

Facebook е собственикът на Instagram. Мнозина са срещали подобен „омагьосан кръг” и там.

Накрая Ема съобщава на Instagram – дали на човек или на софтуерен бот не се знае – че става дума за нарушение на търговски марки. „Получих имейл, в който се казва, че не е нарушение на търговска марка, но че нарушава условията и правилата на насоките на общността. И така страницата на измамниците беше свалена”.

Полученото съобщение е типово писмо, лишено от какъвто и да е личен елемент. „Сякаш беше Facebook, който казва „Done – next”, споделя Ема.

По това време проблемът е отнесен и към полицията, която казва на Ема, че подобно клониране всъщност е „широко разпространено”. „Имахме късмет, че толкова бързо беше свалена фалшивата страница”, казва тя. „Но трябва да се признае, че трима от нас работиха по проблема. А не всички фирми имат подобен ресурс”.

В крайна сметка жената остава ядосана от начина, по който проблемът бива решен. „Всяка друга цифрова платформа, за която плащаме, предлага добро обслужване на клиентите, докато Facebook, който е „витрина” за много бизнеси, е много различен”, казва Ема. „Усещането е, че отсреща има желязна крепост. Много е трудно да говориш с някого за проблема си. А чатботовете все още не са достатъчно интелигентни, за да могат да помогнат”.

„Премахнахме акаунтите, представени на нашето внимание заради неавтентично поведение”, отговарят от Facebook на запитване на BBC News. „Непрекъснато инвестираме в нашите екипи и технологии, за да идентифицираме и премахваме измамни дейности, и дарихме 3 милиона лири на Citizens Advice, за да създадем програма за действие за измами в Обединеното кралство, която да разпространява знание за това как да се избягват подобни измами и да предлага подкрепа на хора, които били засегнати”.

Но въпреки технологиите и екипите на Facebook за откриване на фалшиви акаунти и борба с тях, клонирането на акаунти си остава проблем – както за Facebook, така и за Instagram. Освен бизнеси от подобно неетично поведение страдат и хората на индивидуално ниво.

Всъщност, клонирнето се прави безкрайно лесно. В свой блог специалистът по сигурност в ESET Джейк Мур обяснява как е клонирал собствения си акаунт в Instagram един следобед. Разказвайки сърцераздирателна история за това как е пострадал и как е била блокирана банковата му сметка, Мур в крайна сметка убедил един от своите последователи да му изпрати пари директно.

„За да избегнете клониране, потърсете своите хаштагове или направете търсене на изображения в Google, за да видите дали снимките, които сте публикували, се появяват някъде другаде”, съветва специалистът. И още: „Ако сте клонирани, направете си снимка с официално удостоверение и изпратете имейл на Facebook. Ако получите съобщение от някого, когото не познавате, с искане на пари, не изпращайте пари! Ако получите съобщение от някого, когото познавате, но ви иска пари, обадете му се и проверете лично дали съобщението е реално”.

Ема със сигурност планира да следи отблизо всяка подозрителна дейност около марката си и вече е намерила още един клониран акаунт и две клонирани версии на личната си страница в Instagram. Всичките вече са премахнати. „Цялата тази история звучи леко зловещо”, казва тя.

Коментар