Време ли е да върнем съобщението „Away”?

Всичко, което улеснява фокусирането върху работата, ще ни помогне да бъдем по-ефективни
(снимка: CC0 Public Domain)

Някои от вас навярно ще си спомнят, че преди двайсетина години една от първите програми за обмен на кратки съобщения беше ICQ на израелската фирма Mirabilis. Нямаше тогава видео-разговори и обмен на снимки, но това си беше по същество първият месинджър. В ICQ собствениците имаха няколко възможни статуса – онлайн и офлайн, но също така „Away” („Няма го”), „DND” (Do not disturb – не безпокойте), „N/A” (Not available – не е достъпен) и любимото „Free fo chat” – готов за бъбрене. Дали не е време да възродим „Аway” и неговите разновидности?

Повечето от работещите хора имат нужда от известно спокойствие и съсредоточаване, за да свършат работата си качествено. И счетоводителят, който трябва да се справя със сметки и плащания, и журналистът, който трябва да напише репортажа си, имат нужда от концентрация. Ала концентрацията мигом се изпарява, когато смартфонът се обади, че е получил нотификация. Захвърляме работата и поглеждаме кой ни е писал и какво.

Това любопитство има доста висока цена. Изследователи са установили, че всяко прекъсване на процеса на работа заради поглеждане към нотификациите ни коства около половин час загуба на ефективна работа. Всяко спиране и разсейване ни принуждава да прекараме доста време, за да възобновим работата си, да си припомним какво сме правили, да си „съберем акъла” отново. Изследователите казват, че 5-6 поглеждания към телефона ни костват 3 часа загубено време. Доста висока цена, нали?

„Като цяло, ако седим и пишем статия, и след това получим известие – „дзън” – действието на проверка на това известие и връщането обратно към работа…, ние всъщност губим време от 20 до 30 минути”, казва Лора Брайт, доктор по медицина, доцент по медиен анализ в Тексаския университет в Остин, чиито изследвания са фокусирани върху потребителското поведение и новите медийни среди (като социалните медии). „Ако съберем всичките прекъсвания само за един ден, ако се разсеем дори само пет или шест пъти, това са си няколко часа загубена производителност”.

Всичко, което улеснява фокусирането върху работата, ще ни помогне да постигнем по-ефективно изпълнение на задачите си и в идеалния случай – да свършим по-рано.

Разбира се, има много неща, които можем да направим, за да постигнем желаното съсредоточаване. Можем, например, да изключим телефона – или най-малкото звука му. Можем да го оставим в другата стая и да затворим вратата. Мнозина правят точно така. Това помага, но си има своите неудобства. Едното от тях е, че мнозина от нас живеят с усещането, че е нелюбезно или направо грубо да ти звънят и да не отговориш. Друго неудобство е разбирането, че все пак може да те търсят по наистина важен въпрос. Трети фактор е осъзнаването, че ако не „вдигнеш”, някой ще се притесни – някой ще си помисли, че си в беда.

В крайна сметка, знаейки всичко това, човек не устоява на порива да прекъсне работата си, за да види нотификациите. А види ли ги, непременно ще откликне.

Ето тук могат да дойдат на помощ „Away”, „N/A” и „DND”. В дните на ICQ и нароилите се други месинджъри подобен статус беше нещо съвсем приемливо. Можехме да сложим табелката „Away” и да се потопим в работата си. Удобството е двойно: съобщенията не се доставяха, докато не включиш режима „онлайн”, а изпращачът на съобщенията можеше да види, че си зает, и съответно да уважи това, че имаш друга работа, за да не настоява да му отговориш веднага.

Ако бихме могли днес да възприемем тази добра практика в сегашните месинджъри и социални мрежи, навярно ще ни е много по-спокойно. Ще можем да си работим без притеснение, че всеки, който се опитва да се свърже по неспешен въпрос, ще знае, че просто трябва да изчака известно време. Никой няма да е обиден, че не е получил отговор веднага. Никой няма да се притесни, че сме в беда. Никой няма да е засегнат.

С „Away” или „DND” приятелите и близките ни ще знаят, че сме заети с нещо важно – и че просто ще изчакат. Та това е толкова естествено! Всички някога имаме крайни срокове, които трябва да спазим, или отговорни задачи, при които нямаме право на грешка. „Той има нещо спешно”, ще си кажат и няма да се чувстват зле, че не получават отговор на изпратеното съобщение.

Това облекчава стреса за близките, приятелите, колегите. Никой не е пренебрегнат, никой не е пострадал, никой не е в беда – това е ясно всекиму. Независимо дали става дума за работа по проект в продължение на няколко часа или за почивка в някоя вила в гората, съобщението „DND” казва ясно и без укор, че сега не е подходящ момент за чат. Спестява и натрапчивото желание да надникнем в телефона, та да видим кой е писал и какво. Спестява загубената концентрация.

Дали това може да се случи? По-скоро не. Създателите на социални мрежи са направили своите платформи именно с цел ангажиране на вниманието. Те търсят възможно как да ни накарат да стоим възможно най-дълго онлайн, как да взаимодействаме възможно най-много. За социалните мрежи да вградят „DND” съобщение означава, че потребителите им могат да си тръгнат. А това не е желано в никоя социална мрежа. Та нали хората трябва да са онлайн, да се интересуват, да се ангажират,… за да им се показват реклами!

„Целият смисъл на каналите в социалните медии е да стимулират ангажираността. И отсъствието от тях намалява ангажираността”, казва Брайт в публикация в Medium. „Идеята да се предостави нещо толкова просто като съобщение „Ще проверя какво сте ми пратили малко по-късно” навярно е последното нещо в списъка им с желани функции”.

През последните 20 години технологичните компании ни направиха почти изцяло зависими от своите продукти. За много индустрии и в много семейства Facebook, Twitter и Instagram са от съществено значение за поддържане на присъствие и напомняне на хората, че съществуват. Тъй като тези платформи се утвърдиха в нашите комуникационни практики, методите, чрез които можем лесно да се откачим от тях, бяха изтръгнати от нашето съзнание.

Най-добрият ни ход сега е поредица от полумерки, които обаче не решават основния проблем: има периоди, в които не сме в готовност за свободно бъбрене и много хора в нашия живот заслужават да знаят това. Но ако не сте в социалната мрежа и не сте ангажирани, не докарвате пари на собствениците й. Затова няма да има скоро „Away”, „N/A” или „DND”.

Коментар