Siemens Mobility и Deutsche Bahn започнаха да разработват влакове с водородни горивни клетки и зарядни станции за тях. Те са предназначени да заменят дизеловите влакове в местните железопътни мрежи на Германия. Тестването им трябва да започне през 2024 г.
Прототипът, разработван от Siemens, се основава на електрическия влак Mireo Plus, който ще бъде оборудван с горивни клетки за превръщане на водорода и кислорода в електричество и с батерия, съобщи Ройтерс.
Модулната система за захранване ще осигури възможност за работа от всеки от трите източника – горивни клетки, батерии и съществуващи въздушни линии. Прототипът ще се зарежда с гориво за 15 минути, ще има пробег от 600 км и максимална скорост от 160 км/ч.
Мрежата 33 000 км на германския железопътен оператор Deutsche Bahn е електрифицирана само на 60%, така че все още експлоатира около 1300 локомотива с изкопаеми горива. Но дългосрочната цел на Германия и Европейския съюз е да се прекратят напълно въглеродните емисии от железопътния транспорт, вкл. чрез водородни влакове.
Siemens изчислява, че през следващите 10-15 години в Европа ще трябва да бъдат заменени 10 000 – 15 000 влака, от които 3000 само в Германия. Всеки влак ще струва от 5 до 10 милиона евро, т.е. пазарният потенциал се оценява на 50-150 милиарда евро.
Германското правителство очаква чистият водород да стане конкурентен на изкопаемите горива и да играе ключова роля в „декарбонизацията” на промишлеността, отоплението и транспорта. Планове за водородно бъдеще крои и Великобритания. Холандия също се насочва към водородни влакове.