Спекулациите, че Apple разработва автономен електрически автомобил, са постоянна тема в медийното пространство. Мнозина се питат защо производителят на iPhone влиза в подобна авантюра. Залогът е голям, според анализатора Амит Дарянани от Evercore ISI.
През декември м.г. Ройтерс съобщи, че Apple възнамерява да пусне автономен електромобил до 2024 г. Компанията отказа да потвърди новината – практика в Купертино е да не коментират планове за бъдещи продукти и проекти.
Несъмнено, влизането на Apple на автомобилния пазар ще бъде голямо събитие. Компанията струва повече от пазарната капитализация на всички традиционни производители на автомобили, взети заедно, и ще привлече интереса на инвеститорите.
Apple е замесена с колите поне от 2014 г., но все още „не е натиснала спусъка”, вероятно защото технологията за електрически и автономни превозни средства не беше готова за „праймтайма”. Но сега вече е, благодарение на Tesla – единственият производител на автомобили с оценка в същата стратосфера като Apple, коментира ситуацията Barron’s. Успехът на Tesla убеди инвеститорите, че EV технологията може да бъде печеливша.
Технологията за автономни превозни средства се развива с ускорени темпове. Автономното шофиране на General Motors Cruise погълна 2 милиарда долара от Microsoft и други инвеститори през изминалата седмица, покачвайки цената си на около 30 милиарда долара.
Cruise, заедно с Alphabet, Tesla и други играчи вярват, че могат да имат „автономни превозни средства от четвърто ниво”, което означава, че колата може да прави всичко при определени условия на пътя. Автономността от четвърто ниво би направила жизнеспособни услугите на робо-такситата.
Но автомобилната индустрия не е толкова печеливша, колкото индустрията на смартфоните. И въпреки че автомобилният пазар е огромен – по-голям дори от смартфоните – Apple може да помисли два пъти преди да пусне автомобил.
Печалбите обаче няма да са проблем, според Амит Дарянани. Анализаторът вярва, че способността на Apple да продава софтуерни услуги ще увеличи маржа при автономните коли над този на традиционните производители на автомобили.
Дарянани изчислява, че iCar програмата на Apple ще генерира продажби за 36 милиарда долара и печалба от 30 цента на акция „в дългосрочен план”. Той не конкретизира „дългосрочния план”, но 36 милиарда долара биха направили Apple iCar по-голяма от Tesla днес.
Анализаторът вярва, че навлизането на Apple на автомобилния пазар ще направи колата софтуерен продукт на колела, както iPhone направи телефоните платформа за приложения и мобилен компютинг. Дарянани прогнозира цена от $160 за акциите на Apple.
За да се случи всичко това, Apple ще си партнира с производител по договор (както при смартфоните, където възлага поръчките на Foxconn) за изграждане на хардуерния дизайн. И това е първият проблем, който Apple може да срещне. Индустрията за производство на автомобили по договор е далеч по-малка, отколкото тази на телефоните. Което означава, че производителите по договор вероятно ще бъдат съществуващи играчи като General Motors и ще се влезе в сценария на традиционната автомобилна индустрия.
Но има един производител на автомобили, който е печеливш като Apple. Това е Ferrari. Скорошната печалба на Apple преди преди лихви, данъци и амортизации достигна 29%. Ferrari отчете маржове от около 33%. Висококачествените стратегии могат да работят, но Ferrari продава само около 9000 ултралуксозни автомобила годишно. Това е около 0,01% от автомобилния пазар. Apple вероятно ще иска да бъде по-голяма от това.
Може би не е всичко обречено и мрачно за традиционната индустрия, ако Apple се включи в автомобилното състезание. Това може да е сигнал, че ерата на автомобила като софтуерен продукт е тук и означава растеж за индустрията. А една от причините производителите на автомобили да продават с ниски съотношения цена-печалба е, че има малък ръст в индустрията.
iCar все още е на години от пазара. Инвеститорите обаче ще трябва да обърнат внимание на факта, че Apple е огромен играч. Нещо повече, партньорската дейност ще стимулира акциите на традиционните производители на автомобили. Как обаче ще се развие всичко, все още е твърде рано да се каже.