Covid тласна мобилните плащания в България

Българите извършват все повече мобилни плащания в годината на Covid-19
(снимка: CC0 Public Domain)

През последната година онлайн плащанията с карти в България бележат над 160% ръст в категории като бързооборотни стоки, продукти за бита, спортни продукти и техника, по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА).

Проникването на безконтактните плащания като дял от всички картови плащания бележи нови рекорди в цял свят, а страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) са шампиони по този показател с 89% дял на безконтактните плащания при средно 84% за Европа.

Същевременно все повече българи разполагат с токенизирана в своя смартфон дигитална карта – броят на тези карти Mastercard се е утроил за периода юни 2020 –  януари 2021 г. при българските издатели на мобилни портфейли, съобщиха от картовия оператор.

Mastercard oтчита над 200% ръст в броя на мобилните транзакции в България на ПОС терминал, средната стойност на покупките нараства с около 10%, а общият обем е нараснал над 4 пъти за периода.

Българските издатели могат да предложат на картодръжателите да плащат със своите Mastercard в мобилни портфейли – с дигитализирана карта в смартфона – за Android, Аpple Pay, Google Pay и Garmin Pay. На българския пазар вече има 10 мобилни портфейла и предстои лансирането на още няколко до края на 2021.

2020 се оказа безпрецедентна по отношение на навлизането на дигиталните услуги и плащания. Същевременно точно през този период навлезе окончателното изискване на ЕС за спазване на новата регулаторна рамка (PSD2) за по-голяма сигурност на плащанията чрез задълбочено установяване на идентичността на клиента (Strong Customer Authentication – SCA), за която банките и търговците се подготвяха от месеци.

Дигиталните услуги и плащания трябва да са сигурни както във физическата среда. Такъв тип решение е биометричната верификация за одобряване на плащането – Mastercard ID Check. Проучванията сочат, че над 46% от потребителите биха предпочели да одобряват трансакциите си не с пароли, пинове и смс, а интуитивно – с палец или лице през приложението си за мобилно банкиране.

Освен удобството, което естествено насърчава дигиталните плащания, и сигурността – биометричните данни не напускат мобилното устройство на потребителя по никакъв начин. Биометричната верификация Mastercard ID Check води и до съществено намаляване на отказаните транзакции. Към днешна дата половината от българските издатели са внедрили този начин за верификация.

Пандемията доведе до експоненциален ръст в дигиталното потребление и пазаруване, като включи изцяло нови потребители, коментираха от компанията. След ограничаването на международните пътувания, които имат ключов обем на транзакциите по света, спадът на бизнеса беше частично компенсиран от масовото възприемане и търсене на картови плащания онлайн и във физически магазини, като безконтактни, т.е. по-сигурни, бързи и удобни в условията на Covid.

Mastercard отчита глобално над 70% ръст в ритейл покупките с карта онлайн на годишна база, от февруари 2020 г., а плащанията с мобилен портфейл са 18% от всички безконтактни плащания. Преди Covid годишният ръст на е-търговията в Европа беше 15%, а днес е утроен, като например в Англия за април и май 2020 надвишава 35% oт целия ритейл обем.

За България по данни на Българска Е-комерс Асоциация (БЕА), водещите онлайн магазини, членове на асоциацията, отбелязват над 60% ръст в онлайн покупките си (брой поръчки и обем) и над 160% ръст в картовите плащания.

Потребителските изследвания за Европа на Mastercard по време на локдаун свидетелстват за огромна промяна в поведението на потребителите, и предвид дължината на пандемията,  трендовете се очаква да се запазят трайно и са вече стандарт.

57% от запитаните пазаруват онлайн повече от всякога. Близо половината (41,9%) от потребителите са пазарували за първи път онлайн или са започнали да пазаруват освен обичайните, и нови категории продукти след извънредното положениe.

Коментар