Дългите самолетни полети, както и всичко останало в човешкия свят, са индустрия която трябва да бъде напълно декарбонизирана. В надпреварата за постигане на нулеви емисии за международните самолети силовите агрегати с течен водород изглеждат като една от жизнеспособните възможности.
Ключовата притегателна сила на течния водород за конструкторите на самолети е неговата впечатляваща енергийна плътност. Но Airbus вярва, че има сериозни възможности за изследване и на друго негово свойство: температурата. За да бъде течен, той трябва да се съхранява при -253,15°C. Според Airbus, ако имате чудовищно студен източник като този на борда на самолета си, може и да го използвате. Как?
Теорията е, че течният водород може да преохлади целия електрически двигател до свръхпроводящи температури, при което съпротивлението на практика изчезва, а ефективността скача. Задвижващият механизъм, проектиран да се възползва напълно от този ефект, според Airbus, може да свърши същата работа при „наполовина по-малко тегло, наполовина по-малко електрически загуби и намалено напрежение”.
Какво прави Airbus при това положение? Строи самолет. Системата ASCEND ще бъде доказателство за концепцията. Тя ще се разработва през следващите три години. Ще си има задвижващ механизъм с 500 кВт (670 к.с.) с кабели, контролери, електроника и двигатели, които се охлаждат криогенно от течен водород, изпомпван във верига от резервоарите за гориво.
Ако концепцията работи според очакванията, резултатът може да привлече значително повече внимание от бъдещите въздухоплавателни средства Airbus с течен водород, като същевременно радикално намали теглото на задвижващия механизъм. Инициативата ASCEND може да изиграе ключова роля в издигането на водородните самолети до ниво на паритет с конвенционалните самолети, смятат във фирмата.
Със сигурност това е интересно приложение на водородната енергия, за което не сме чували досега – и въпреки че проучването на Airbus ще бъде специално фокусирано върху използването на водорода при електрически самолетни за полети на дълги разстояния, то навярно има и други приложения, които биха могли да се възползват от подобна свръхпроводимост.
Обади им се да им кажеш,инженер….
То тестовия двигател не носи самолета! Той си е само допълнителен, за да работи в изцяло реални условия.
само 500кВт, прекалено е малко дори и за тестов модел освен ако е едноместен, нещо като proof of concept, охлаждане на електродвигателите при такъв въздушен поток е безмислено, по-добре малък бензинов двигател и електрогенератор, или направо бензинови двигатели без електромотори… На ток ще има смисъл при ново поколение батерии с няколко пъти повече енергия
И двамата не сте разбрали концепцията. 500кВт е мощността на тестовата им постановка а след това могат да си направят колкото си искат мощен самолет стига опита да е сполучлив. И течния водород ще се използва в горивна клетка за да получават електричество с което да захранят супер охладен електродвигател и охлаждане на електрониката която го управлява за да увеличат ефективността и теглото. Двигателите ще са по скоро витлови.
Анониме, не си разбрал… Става дума за 500 кW електрическа мощност за управление, двигателите са турбо-реактивни, а космическите кораби летят с чисто реактивни двигатели на течен водород, хидразин или дуг редуктор с течен кислород… Разликата е съществена засега, но преодолима по принцип, не че и руснаците не могат да развият нещо подобно, само дето за момента не им трябва
Аз ще си джиткам с летяща чиния на променлив ток,
оставете ги тия смешници с постоянен ток, течен водород… глупости, и с някакви си 500кВт, че то на Мъск колите са с по 800кВт мотори а тия хаховци ще хвърчат с наполовината мощност, брей колко са прости тия инджинерчита мани мани, а и за безопасността никой не мисли, при свръхниски температури всичко става много трошливо. Може и да стане ама ще лети с 250км и само 500км
Най добре руснаците да им сглобят нещо истинско или още по добре Мъск, а що не и Бърт Рутан който направи Space Ship One и спечели Google Xprice