Как BlackBerry създаде iOS на автомобилите

Най-важното за разработчика на автомобилната система BlackBerry QNX е безопасността и сигурността
(снимка: CC0 Public Domain)

BlackBerry QNX е де факто стандарт за операционни системи в автомобилите. Ако дадена кола беше смартфон, то QNX е нейният iOS или Android. Това е софтуерът, който свързва всички части от хардуера на превозното средство, така че „приложенията“ – всичко от скоростомера до системата за контрол на налягането в гумите – да могат да си говорят сигурно и надеждно.

Съвременните автомобили са изключително сложни, с безброй сензори, електронни блокове за управление (ECU), бутони, входове, системи за свързаност и други. И всички те са изградени от различни доставчици. Но все пак те трябва да работят заедно и координирано: трябва да общуват помежду си и с главния бордови компютър. Ето там именно е ролята на QNX.

„Потребителят никога няма да види нашето лого. Никога няма да види и нашия софтуер“, казва Грант Курвил, вицепрезидент на BlackBerry за продуктите и стратегията – човек, известен още като един от отговорниците за разработването на QNX. Но макар да е „невидима“, системата гарантира сигурна и надеждна вътрешна комуникация, подобно на стабилен водопровод. Както и по-рано е ставало дума, най-важното за BlackBerry е безопасността и сигурността.

За значението на софтуера в автомобилите можем да се замислим едва тогава, когато се случи инцидент. Така например, през 2015 г. хакери „пробиха“ в автомобил Jeep, блокирайки скоростната кутия и манипулирайки радиото, климатика и чистачките на предното стъкло. В по-ново време имаше няколко фатални катастрофи с коли Tesla, които могат да бъдат свързани с неспособността на системата за автопилот да избегне някои обстоятелства.

Тези събития карат обикновените потребители да бъдат предпазливи и разумно скептични към автономните коли. Но не би било невярно да се каже, че и други, малки проблеми с бордовите компютри на автомобилите понякога подсказват на потребителя колко важен е софтуерът, който стои скрит „под капака“.

Наскоро Volvo Trucks също заложи на платформата QNX, тъй като системата идва предварително сертифицирана за много индустриални стандарти за безопасност. Това освобождава автомобилните компании от скъпи дейности, които в крайна сметка водят до създаването на нещо, което вече съществува и което не ги отличава от другите автомобилни производители.

„Ние нямаме отношение към диференциацията“, обяснява Курвил, цитиран от TechRepublic. „Нашият софтуер си седи тихо под всичко, което потребителят вижда. Нашата грижа е каквото и да реши производителят на автомобила, независимо от системата, безопасността и надеждността никога да не бъдат компрометирани“.

С други думи, за повечето производители на автомобили няма съществено конкурентно предимство в това да си изградят сами фундаментална софтуерна платформа. Гарантирането, че радарният датчик и камерата за зрение могат да си „говорят“ помежду си и в крайна сметка да предават данни към адаптивната система за круиз контрол, е нещо, което или работи, или не работи, и не е въпрос на конкурентно предимство. Никой автопроизводител не се хвали, че неговата софтуерна система е „по-добра“ за нещо подобно.

„Става ли дума за сигурност, там сме ние“, казва Курвил. QNX контролира 68% от глобалния пазар на електромобили по обем. Този софтуер е основният за 23 от водещите 25 производителя на електромобили. Една от „липсващите“ марки тук е Tesla.

Списъкът с партньорства се разраства далеч отвъд настоящите автомобилни производители и новостартиращи фирми за ново поколение коли. Миналата година BlackBerry обяви партньорство с Amazon AWS, за да предложи облачна свързаност и телематика на автомобилните производители за услуги като мониторинг на състоянието на колата или свързани с облака усъвършенствани системи за подпомагане на водача.

А възходът на електромобилите прави този процес още по-важен, защото електрическата кола не се различава твърде от лаптопа. „Системите, които те трябва да изграждат за електрически превозни средства, са точно това, което ние предлагаме“, казва Курвил. „Ако вложите достатъчно работа на умни хора, пари и време, то нещата, които правим, позволяват да се отличиш на пазара“.

Коментар