Готови, скам: кибер-хитреци ловят фенове на Олимпийските игри

Фишингът и други киберизмами процъфтяват покрай Олимпиадата в Токио
(снимка: CC0 Public Domain)

След безпрецедентно отлагане на Олимпийските игри с цяла година световната спортна надпревара започна на 23 юли 2021 г. в Токио – а с това и киберизмамите, свързани с игрите. Заради пандемията всички събития се провеждат без зрители. А това е толкова удобна възможност!

Експерти по киберсигурността предупредиха, че голямото спортно събитие отваря много нови възможности за подвеждане на хората, увлечени от интерес към случващото се на арената в Токио. Фактът, че няма реални зрители по трибуните, означава, че всеки днес приема онлайн-активностите около Олимпиадата за нещо съвсем нормално, коментира Secritybrief. А това е отлична предпоставка за измами.

Предавания на живо

Не е изненадващо, че със затварянето на стадионите и наблягането на телевизуалното излъчване от Олимпиадата пламва същински „пожар” от предложения за гледане на състезанията на живо. Безброй различни фишинг страници предлагат „излъчване на живо от Олимпийските игри”.  Някои от тях искат хората да се регистрират, за да гледат. Звучи толкова логично, нали?

Но обичайно в такива страници за фишинг, след като потребителят въведе своите идентификационни данни, може да бъде пренасочен към страница, която разпространява различни злонамерени програмни кодове. Щетата е двойна: хем потребителите изпращат своята идентификационна информация в измамнически ръце, хем се сдобиват със злонамерен код, инсталиран на устройството им. След това може да се очаква всичко – включително рансъмуер и продажба на личните данни по борсите из тъмните мрежи.

Фалшиви билети

Въпреки че тази година не се допуска присъствието на зрители край спортните терени, измамниците не се колебаят да опитат добре изпробвани хватки, като например продажба на билети за офлайн събития. Може пък все още да има такива, които не са разбрали, че на Олимпиадата няма зрители, или хора, смятащи, че могат да се доберат до „ограничен брой пропуски”, които са изначално предвидени само за близки на спортистите. Навярно биха платили добра цена за подобни „лимитирани серии” билети?

Нещо повече, в мрежата даже има оферти за „възстановяване” на суми за „вече закупени” билети.

Субекти, свързани с Олимпийските игри

В интернет вече има и доста голям брой фишинг страници, прикрити като сайтове на официални организации, свързани с Олимпиадата. Например, има страница, представяща се за официален уебсайт на Олимпиадата в Токио през 2020 г., както и страница, имитираща Международния олимпийски комитет. Последната събира идентификационните данни на потребителите за MS Services.

Подаръци

Никое голямо публично събитие не е завършено без измамници, имитиращи изключително щедри подаръци. Експерти са установили наличието на фишинг страници, предлагащи на потребителите да участват в лотария за спечелване на телевизор, „идеален за гледане на Олимпийските игри”. Това е доста популярна схема.

Даже не е изненадващо обикновеният потребител да се окаже „късметлия” – той получава съобщение, че печели телевизора от лотарията и от него се иска само да плати такса за доставка. Едва ли има нужда да се казва, че ако я плати, ще си почака за заветния Олимпийски телевизор…

Олимпийска валута

Изобретателни са измамниците, няма спор: оказва се, че някои от тях са сътворили дори „първата по рода си виртуална валута”, която е фонд за подкрепа на олимпийски спортисти. Теорията, която се лансира, е, че ако потребителят закупи монета от тази виртуална валута, организацията зад нея ще може да предложи финансова подкрепа за млади талантливи спортисти по целия свят, които се нуждаят от помощ. Колко благородно звучи, нали?

Нужда от повишено внимание

Препоръката на експертите по виртуална сигурност е да се гледа с подозрение на всички видове примамливи предложения, свързани с Олимпиадата. Организации като Олимпийския комитет са относително консервативни и нямат склонност да се занимават с неща като лотарии за телевизори, създаване на виртуални валути и др. Всяка оферта, която изглежда лъскава и примамлива, трябва да „светне червената лампа” в съзнанието ни.

Коментар