От 1 септември в търговската мрежа и онлайн магазините започва въвеждането на нови енергийни етикети на светлинните източници. Те ще информират потребителите за допълнителни характеристики на продуктите, като вид на излъчваната светлина, трептения и продължителност на живот на продукта.
С цел постигане на пълна прозрачност, класовете на енергийна ефективност са със завишени критерии и разпределени в скала от A до G, като са премахнати плюсовете към класа (A+/A+++), съобщиха от Черноморският изследователски енергиен център, който изпълнява проекта Label2020, финансират от програмата за научни изследвания и иновации Хоризонт 2020 на ЕС.
Промяната е вследствие на новите европейски регулации, според които енергийните етикети на всички продукти следва да се актуализират поетапно през следващите няколко години. Те бяха въведени за първи път през пролетта на 2021 г. и обхванаха 4 групи от най-използваните в дома електроуреди – хладилници и фризери, перални машини, съдомиялни машини, телевизори и електронни екрани.
Нов елемент на енергийния етикет на светлинните източници, освен актуализирания енергиен клас, е QR кодът, който препраща към европейската продуктова база данни EPREL. Тя съдържа допълнителна информация – например, за цвета на излъчваната от източника светлина (топла бяла, неутрална бяла, студена бяла), възможността за димиране, средната продължителност на живот, индекса на цветопредаване и трептенето.
Доброто цветопредаване означава, че светлинните източници могат да покажат цвета на осветяваните обекти по максимално естествен начин. Ниските стойности на трептене показват, че светлинният поток има минимални пулсации, причиняващи дискомфорт на потребителите. Тези допълнителни характеристики ще могат да се видят и върху опаковките на продуктите.
Всички светлинни източници, които ще бъдат пуснати на пазара след 1 септември 2021 г., следва да имат върху опаковките си нов етикет. Останалите продукти могат да продължат да се продават със стария етикет в следващите 18 месеца, за да се избегне производство на нови опаковки или преетикетиране на продукти, които се очаква да бъдат продадени в кратки срокове.
За разлика от физическите обекти, онлайн магазините са длъжни в срок до 21 септември 2021 г. да публикуват новите етикети непосредствено до цената на светлинния източник. Възможно е обаче доставяните продукти да имат стари етикети. За спазване на новите разпоредби ще следи Комисията за защита на потребителите, която ще налага санкции при установяване на нарушения.