Превенцията, правилното разчитане на симптомите и адекватните реакции в случай на положителен тест за Covid-19 сред служителите са ключовите стъпки, които трябва да предприемат работодателите, споделят експертите по трудова безопасност.
Отговорният работодател е необходимо да осигури извършване на задължителната извънредна дезинфекция на работните места и помещенията, където е работил заразен с Covid-19 служител и контактните му лица, посочват от ЛОТ-Консулт. Дори и да не са имали контакт със заразеното лице, работодателят може да освободи част или всички служители от работа в офиса и да въведе изпълнението на трудовите им задължения от вкъщи.
В случай, че служител е дал положителен PCR тест или очаква резултат от PCR тест, има положителен бърз тест и предстои да си направи PCR тест, е важно да бъде изолиран. Експертите по здраве и безопасност определят основни насоки, в които работодателите е необходимо да предприемат конкретни действия.
Ако служител получи симптоми на работното място:
- Обадете се на тел. 112, ако се нуждае от незабавна медицинска помощ (например при затруднено дишане);
- Изпратете го веднага у дома, за предпочитане не с градски транспорт;
- Ако не може да си тръгне веднага, незабавно го изолирайте в отделно помещение;
- Уверете се, че носи предпазна маска;
- Посъветвайте го да се свърже с личния си лекар или със съответната Регионална здравна инспекция (РЗИ) и следвайте техните инструкции;
- Потвърдете информацията за контакт с него;
- Почистете и дезинфекцирайте повърхностите и помещенията, с които е имал досег.
Ако служител е с положителен тест за Covid-19:
- Трябва да разполагате с процедури за връзка с органите по обществено здраве;
- Уведомете комитета/групата по условия на труд или длъжностното лице по ЗБУТ;
- Помогнете за проследяването на контактни лица, ако това е поискано от РЗИ. Предоставете информация за това кой може да е бил в контакт със служителя.
Осигурете поверителност
- Не споделяйте никаква лична информация или медицинска диагноза;
- Предоставяйте само необходимата информация на местните власти;
- Определете кога е необходимо да изискате медицинска документация, свързана с Covid-19.
Подкрепете служителите с Covid-19
- Уведомете служителите за възможностите за подпомагане от страна на компанията, ако има такива;
- Осигурете ресурси за психично здраве, включително информация за справяне със стигматизацията и дискриминацията на лица, които са били болни от Covid-19.
От изключително значение е да бъде планирано връщането на работа след преболедуване. Работодателят е необходимо да се увери, че карантината е завършена и всички други изисквания за осигуряване на обществено здраве са изпълнени, казват експертите от ЛОТ-Консулт. Добре е да се обмислят алтернативни работни условия, например работа от вкъщи. Добрата комуникация ще помогне за идентифициране на всички необходими условия за безопасно завръщане на работа.
Експертите по здраве и безопасност съветват да се следват насоките, предоставяни от Министерство на здравеопазването, РЗИ, общопрактикуващите лекари и Службите по трудова медицина. Много е важно да се проветряват работните помещения, да се използва естествената светлина през деня, която предоставя максимално добри условия на труд. Колкото се може по-често да се дезинфекцират работните плотове, клавиатури, мишки, телефони. Извън работното си място да се ограничат струпванията на едно място.