На прага на поредния е-шопинг сезон

Онлайн търговията преживя истински разцвет в последните две години
(снимка: CC0 Public Domain)

Почти всички сектори на икономиката са засегнати след близо две години на глобална пандемия. Но търговията на дребно и в частност онлайн продажбите претърпяха промяна, която може да се нарече само „разцвет”. Дали тазгодишният празничен шопинг-сезон ще е също така успешен?

Преминаването към онлайн пазаруване изглежда благоприятно. Стоките идват на прага на вратата, плащаме по удобен за нас начин, не губим време и не се бутаме по молове и магазини. Оказа се обаче, че не винаги това е толкова екологично, колкото ни го представят.

За да пристигне поръчката, все пак някой някъде кара автомобил, с който ни докарва поръчания продукт. Ако сме се възползвали от възможността за безплатно връщане, шофьорът ще кара още един курс обратно до склада, за да върне продукта.

Не винаги можем да разчитаме и на навременна доставка. Все по-често се чуват оплаквания, че заявки за електронни покупки се изпълняват с десетки дни забавяне. Това не е приемливо за хората, които искат да направят подарък навръх даден празник.

Така за настоящия празничен е-шопинг се очертават няколко тенденции, които трябва да имаме предвид. Ето кои са те, според анализ на Business Insider в навечерието на голямото пазаруване:

Купете сега, платете по-късно

Повече от всякога хората имат избор и гъвкавост да пазаруват онлайн. Хит за идния сезон се очертава посланието „купете сега, платете по-късно”. Не че кредитната карта не дава именно такава възможност, но сега слоганът е по-настойчив от всякога и възможностите, включително за изплащане чрез смешно малки месечни вноски, са по-разнообразни от всякога.

Реклами чрез инфлуенсъри и социални медии

Тъй като все повече четем онлайн, то и търговците, било то големи или малки, се обръщат към маркетинга в социалните медии, за да продават своите стоки. През идните месеци любимите инфлуенсъри навярно често ще говорят за различни продукти, с които са се сдобили, ще ги хвалят и показват.

Това е добре за рекламните отдели на бизнесите, а потребителите трябва да са нащрек. В целия порой от хвалебствия е нужен критичен поглед, за да се прецени доколко даден уред е наистина необходим и наистина е именно това, от което имаме нужда.

Добрата новина е, че сега, когато голяма част от населението на света вече знае как да използва QR код, рекламираните продукти лесно се допълват с подобен носител на подробна информация и възможности за бърза поръчка.

Разочарования и измами

Последните няколко години на активна онлайн търговия доведоха закономерно и до разрастване на измамите с е-продажби. Безброй са разочарованите дами, поръчали елегантни рокли или гащеризони, само за да установят, че полученото няма нищо общо с онова на снимката в интернет – в доставната кутия има развлечен парцал, който става само за бърсане на пода.

Друга честа измама се оказват миниатюрите. Продават се умалени версии на вещи като например обувки, но описанията и снимките са толкова убедителни, че никой не би заподозрял как, например, предлаган комплект червени боти се оказва чифт обувки за кукла, които се побират на длан.

Традиционно по това време избуяват и „ултра-намаления”, „шокиращи разпродажби” и други предложения за стоки с колосални проценти отстъпка. На всичко с над 10% намаление трябва да се гледа с „едно наум”. Видим ли висок клас маркови трекинг обувки за нещо от порядъка на 100 лева, трябва да се усъмним.

Екология и етика

В последните години се наложи практиката при купуване на обувки и дрехи хората да си поръчват по 2, 3, че даже и 4 броя от едно и също. Идеята е ясна – у дома човекът ще изпробва кое му пасва най-добре, ще избере правилния размер, а останалото ще върне обратно.

Тази практика се харесва и доведе дотам, че някои е-търговци се рекламират с „безплатно връщане”. Това обаче е по същество сложна логистична задача. Хиляди артикули пътуват напред-назад из улиците, само за да бъдат върнати обратно. Не само, че не е екологично, но е и проблемно – става дума за колосален трафик, дължащ се само на нечии каприз.

Коментари по темата: „На прага на поредния е-шопинг сезон”

добавете коментар...

  1. :o)

    човешката тъпотия не знае граници…всичкия тоя шопинг е доста безмислен по своето същество….когато нещо ти трябва го купуваш без оглед на деня, часа и месеца – но за да купуваш защото някой ти казва че ТРЯБВА да купуваш и после да го връщаш…това е върха на гаврата наречена консуматорско общество!

Коментар