Онлайн продажбите по време на „Черния петък” не оправдаха очакванията и се оказаха по-малко в сравнение с предходната година. За първи път е-пазаруването бележи спад спрямо миналогодишните нива, отбелязва доклад за празничното пазаруване на Adobe Analytics.
Онлайн купувачите са похарчили общо 8,9 милиарда долара по време на Black Friday тази година, което е малко по-малко от 9-те милиарда долара, изразходвани през 2020 г., сочи докладът, данни от който публикува The Verge.
Предполага се, че низходящата тенденция се дължи на „нарастване на ранните разходи”, тъй като някои е-магазини започнаха продажби и промоции още през октомври. Проучването показва още, че по време на „Черния петък” 44,4% от купувачите са направили онлайн покупки през смартфон, което пък е увеличение с 10,6% спрямо предходната година.
„За първи път в историята „Черният петък” видя обрат на тенденцията на растеж от последните години”, коментира Вивек Пандя, водещ анализатор в Adobe Digital Insights. „Пазаруващите са подходили стратегически при купуването на подаръци, правейки своите поръчки много по-рано през сезона, бидейки гъвкави по отношение времето на пазаруване, за да се уверят, че получават най-добрите оферти”.
Наред с т.нар. ранни продажби фактор за отчетения спад навярно са и проблемите с глобалната верига за доставки. Според доклада на Adobe, съобщенията за изчерпване на наличностите са се увеличили със 124 процента спрямо януари 2020 г.
Изглежда купувачите имат трудности да получат продуктите, които искат, отчита докладът. В него се отбелязва, че електроуредите и електрониката са най-силно засегнати от продължаващия недостиг на чипове.