Светът върви към „бутон като услуга”

Мнозина собственици на Toyota автомобили бяха неприятно изненадани от такса за нова „услуга”
(снимка: CC0 Public Domain)

Все повече автомобилни производители се опитват да се гмурнат в сладкия бизнес с абонаменти. Но най-новият опит на Toyota неприятно изненада много потребители. От тях се иска да плащат месечна такса, за да използват ключодържателите си за дистанционно стартиране на двигателите на своите коли.

Почти всяка автомобилна компания предлага някакъв вид абонаментен пакет, а Toyota има такъв, наречен Remote Connect. Услугата предлага абонаментно използване на приложение за дистанционно управление на колите, например за заключване на вратите или за подгряване на интериора.

Неочаквана изненада за мнозина собственици на относително нови коли с японската марка се оказа фактът, че те вече не могат да използват ключодържателя си за дистанционно стартиране на превозните си средства  – не и без абонамент.

Ключодържателите с функция на дистанционно управление използват радиопредавател с малък обсег, за да изпратят до автомобила сигнал, който е криптиран с динамични кодове. След като колата декриптира сигнала, тя изпълнява исканото действие, например да заключи или отключи вратите, да издаде звуков сигнал или да стартира двигателя.

RF ключодържателите съществуват от 80-те години на миналия век. И тук идва голямата въпросителна. Дистанционното стартиране чрез ключодържателя няма нищо общо с приложение; нито колата, нито ключодържателят комуникират със сървъри, управлявани от Toyota.

Мнозина собственици на коли, които сега навършват три години (т.е. произведени през ноември 2018 г.), откриха, че функционалността на ключодържателя зависи от поддържането на активен абонамент за Remote Connect. За да си върнат функцията, собствениците трябва да плащат абонаментна такса.

Решението на компанията предизвика остри реакции сред мнозина потребители, отбелязва Arstechnica. Това е хищническа лакомия, коментираха някои. „Чудят се как да ни издоят”, недоволства друг. Трети коментира лаконично, че светът върви към BaaS: бутон като услуга.

Някои потребители се аргументираха, че важен принцип в „абонаментната икономика” е да се таксуват добавени услуги, а не такива, които са основни и на практика „непремахваеми”.

Освен това е редно таксите да се отнасят до услуги, които изискват някаква форма на постоянна поддръжка или постоянно подобряване, което продължително ангажира човешки труд и ресурси на производителя – например софтуерни ъпдейти.

Коментари по темата: „Светът върви към „бутон като услуга””

добавете коментар...

  1. ААА

    Това си е чиста кражба.

Коментар