Малкият бизнес в социалните мрежи – хора без права

Потребителите „по същество нямат права” в популярните социални мрежи
(снимка: CC0 Public Domain)

Теа-Май Бауман от години публикува свои кадри в Instagram, използвайки тага @metaverse в продължение на почти десетилетие. И всичко е прекрасно до 2 ноември, когато профилът ѝ се оказва блокиран…

„Вашият акаунт е блокиран, защото се преструвате на някой друг”, каза приложението. Жената е потресена. Бауман не е съвсем сигурна какво се е случило. Блокирането на профила се случва само дни след като Facebook обяви новото си име: Meta.

Главният изпълнителен директор Марк Зукърбърг обяснява как новото име отразява новия фокус на компанията върху нейната визия за метапространството… Аха. Тагът @metaverse на Бауман изведнъж е станал желана монета.

За Бауман този профил е част от цяло десетилетие от нейния живот и работата ѝ. Тя се занимава с дизайн. През 2012 жената създава своя малък бизнес Metaverse Makeovers. Използва тага @metaverse, за да демонстрира своето изкуство и технология.

Австралийката дори създава приложение, което показва виртуални холограми с дизайна за нокти и маникюр, който прави в своята малка фирма. Мечтае си да създаде цяла линия дрехи и аксесоари със същия дизайн. След пет години усърдна работа финансирането свършва и Бауман започва да използва профила си в Instagram, за да популяризира всичко, което прави.

Затова е особено болезнено, че изведнъж профилът ѝ бива блокиран. „Това се случва с жените в технологиите, особено с цветнокожите жени в технологиите, през цялото време”, казва Бауман, цитирана от Arstechnica.

Може би някой би си помислил, че със своята десетгодишна работа по „Metaverse Makeovers” фирмата на тази жена би била идеален партньор за прекръстената Facebook. Но това не се случва.

След публичната изява на Зукърбърг относно промяната на името Бауман започва да получава нежелани съобщения в Instagram, включително някои, които предлагат да купят @metaverse от нея. Един човек обаче я предупреждава: „ФБ няма да го купи, просто ще го вземе”.

Когато Бауман разбира, че профилът ѝ е блокиран, тя решава да се свърже с отдела за поддръжка на Instagram, да потвърди самоличността си. Но така и не получава отговор в продължение на седмици. Опитва се да работи с адвокат по интелектуалната собственост, за да види какви права има да си върне профила, но се оказва, че не може да си позволи услугите му.

Нещата започват да се разплитат тогава, когато журналист научава историята на Бауман. На 4 декември, два дни след като репортер на Ню Йорк Таймс се свърза с Meta относно акаунта на жената, Бауман изведнъж установява, че отново има достъп до @metaverse.

„Този акаунт беше премахнат неправилно поради представяне под чужда самоличност и сега го възстановихме”, каза Стефани Отуей, говорител на компанията Meta. „Съжаляваме, че случи такова нещо”.

Те съжаляват, но историята може да има смразяващ ефект върху желанието на малките бизнеси и отделните лица да участват в социалните медии поради страх от подобно внезапно отнемане на тяхната онлайн идентичност.

„Facebook има по същество неограничено право да си присвоява потребителските имена на хората в Instagram”, каза Ребека Гиблин, директор на Изследователския институт за интелектуална собственост на Австралия при Университета в Мелбърн, пред Ню Йорк Таймс.

„Може да има основателни причини за това – например, ако те са обидни или се представят за някого по начин, който причинява объркване. Но примерът с Бауман и @metaverse подчертава дълбочината на тази сила”, заключава Гиблин. Потребителите „по същество нямат права”.

Коментар