Хем е влак, хем е автобус – какво ли ще да е това? Хей, то щъка из Токио! Значи може да е всичко. Определят го като първото в света превозно средство с два режима. То се движи еднакво и по улиците, и на магистралата, и по ЖП линиите.
Това е DMV – двурежимно превозно средство. Готово е да потегли по улиците на японския град Кайо в префектура Токушима, съобщи CNN.
DMV изглежда като микробус и се движи с нормални гуми по асфалтовия път. Но когато пристигне на жп възел, от долната част на превозното средство върху железопътното трасе се спускат стоманени колелета! Така то се превръща, по същество, във влаков вагон. Влаковите колела повдигат предните гуми от релсите, докато задните колела остават спуснати, за да задвижат DMV към железопътната линия.
Според главния изпълнителен директор на компанията Asa Coast Railway, която управлява DMV, превозните средства от този вид могат да помогнат на малки градове като Кайо със застаряващо и намаляващо население, където местните транспортни фирми се чудят как да се справят.
„DMV може да достигне до местните жители във вид на автобус и после да ги превози по железопътната линия”, пояснява Шигеки Миура. „Особено в селските райони със застаряващо население, ние очакваме това да бъде много добра форма на обществен транспорт”.
DMV може да превозва до 21 пътника и се движи със скорост от 60 км/ч по железопътните линии. По обществените пътища развива около 100 км/ч, твърдят от Asa Coast Railway. Миура се надява проектът да насърчи железопътните фенове от цяла Япония да посетят Кайо.
В статията правилната дума за използване не е “влак”, а “шинобус”. Т. е. заглавието трябва да е нещо от вида: “Хем е шинобус, хем е автобус. Що е то?”. Между другото ако говорим чисто за технологии, то нямаме нищо ново. Дори БДЖ си имат много ремонтни камиони, които са с подобна система за преминаването на движението по жп релсите.