Уникална 3D карта показва космическия балон на Земята

3D софтуер позволява на учените да отключат тайните на междузвездните балони
(снимка: Център за астрофизика на Харвард)

Едно време в галактическата история куп звезди се взривили, образувайки фантастични свръхнови. Взривовете били толкова силни, че искрящите остатъци изтласкали обвивката от междузвезден газ навън, създавайки космически балон с ширина 1000 светлинни години – гигантски мехур, който продължава да расте.

По чисто съвпадение, според експертите, нашето слънце се е оказало точно в този балон. Сега ние живеем по средата на балона. Затова и така го наричат – Местният балон. В статия, публикувана в сряда в списание Nature, учените представиха подробностите, използвайки 3D карта на огромната структура.

Благодарение на своята изследователска работа, учените са установили, че това е „основната причина да имаме странно богат набор от млади звезди”, отбелязва публикация по темата в CNET. Страхотната 3D анимация на „Местния балон” може да бъде видяна тук. Тя хвърля светлина върху еволюцията на космическото пространство около Земята. Но това не е всичко.

Алиса Гудман, астроном от Центъра за астрофизика на Харвард и Смитсониън и автор на изследването, нарича откритията на екипа „невероятна детективска история, която стъпва на данни и на теория”. Гудман пък е създател на Glue – софтуера за визуализация на данни, който е дал възможност за откритието.

Сега изследователите се надяват да продължат да отключват тайните на междузвездните балони, прилагайки този софтуер за 3D-картиране на обекти, които се намират по-надалеч във Вселената. „Можем да „сглобим” историята на образуването на звезди около нас, използвайки голямо разнообразие от независими свидетелства: модели на свръхнови, звездни движения и изящни нови 3D карти”, казва Гудман.

Тя и нейните колеги са озадачени от въпроси като например как различните „балони” взаимодействат помежду си, докосват ли се, дали не предизвикват раждането на звезди като нашето Слънце в Млечния път.