Търговията на дребно движи инвестициите в AI

Обслужването на клиенти и защитата ще са водещ фактор за инвестициите в изкуствен разум
(снимка: CC0 Public Domain)

Разходите за инвестиции в изкуствен интелект ще нарастват със среден годишен темп от 26% е периода до 2025 г., предвижда анализаторската компания IDC. Секторите на банките и търговията на дребно харчат най-много за AI в преследване на най-ефективното възможно обслужване на клиентите и автоматизация на киберсигурността. Прогнозата гласи още, че САЩ ще запазят позицията си на лидер сред регионите, които разходват средства за изкуствен интелект, като делът им ще представлява повече от половината от глобалните разходи.

Анализаторската компания очаква търговията на дребно да има водеща роля за инвестициите в изкуствен разум. На фокус ще са вложенията в разработване на агенти за подобрено обслужване на клиентите, експертни съветници за пазаруване и ботове за препоръки за продукти. Около 40% от разходите за AI на индустрията ще бъдат фокусирани именно върху тези цели.

Банковото дело ще бъде вторият по големина сектор от гледна точка на разходите за изкуствен интелект. Всички марки се стремят да подобрят обслужването на клиентите чрез системи за съвети и препоръки, анализи и разследвания на измами, както и киберсигурност чрез системи за разузнаване и превенция на заплахите, базирани на изкуствен разум.

IDC е разгледала 30 случая на използване на синтетичен разум и прогнозира, че т. нар. агенти за подобрено обслужване на клиенти, както и ботовете за препоръки и подобряване на пазаруването заедно ще представляват 20% от всички разходи за изкуствен разум в САЩ към 2025 г.

От друга страна, областите с най-висок растеж на разходите за изкуствен интелект ще включват „обществена безопасност и реакция при извънредни ситуации“ и „повишена обработка на заявки“. Очаква се тези направления да отчетат среден годишен темп на растеж от над 30%.

Тенденциите обещават проблеми за всички големи и традиционни играчи, наред с големи възможности за малки нови участници, казва старшият изследователски мениджър на IDC Майк Гленън. Втората група е по-пъргава и по-адекватна при промени и съответно по-възприемчива към нови начини за правене на бизнес.

„Бъдещето за бизнеса е изкуственият разум и онези компании, които могат да се възползват от възможността, лесно биха се превърнали в новите гиганти“, отбелязва Гленън.

Като основа за прогнозите на IDC са ускорената дигитализация на търговията на дребно поради пандемията, ръстът на кибератаките и в частност опитите за изнудване чрез криптиране на корпоративни данни, стремежът към мрежови архитектури с т. нар. „нулево доверие“ и продължаващата миграция към хибридния облак.

През изминалата година е наблюдавано рекордно високо ниво на рисково финансиране за стартиращи фирми в областта на изкуствения интелект, както и някои големи и стратегически придобивания от страна на Google и Microsoft. Последните са насочени към подобряване на възможностите за автоматизация на киберсигурността за клиенти на мулти-облачни услуги.

Същевременно доклад на Consultancy McKinsey за състоянието на изкуствения интелект през 2021 г. установи, че организациите, които получават по-висока възвръщаемост от разходите за изкуствен интелект, използват облака много повече от тези, които получават по-ниска възвръщаемост от инвестициите си в AI.

Според цифрите, 64% от „високо-производителните“ AI механизми са изпълнявали задачи, бидейки разположени в публични или хибридни облачни системи. Извън категорията на „отличниците“ с доста по-малък (44%) дял са компаниите, които са използвали облачни платформи.

Коментар