Броят на сривовете на критични ИТ системи не намалява в последните години. Ново изследване разкри основната причина за относително постоянния брой прекъсвания в работата на ключови ИТ системи.
Според актуалния доклад за анализ на прекъсванията, изготвен от Uptime Institute, въпреки усилията, положени от операторите на информационни системи и активните инвестиции в инфраструктура, броят на прекъсванията в ИТ системите остава приблизително на същото ниво, както през предходните години.
Докато инвестициите в облачни изчисления и устойчиви на грешки системи помогнаха за повишаване на надеждността на ниво инфраструктура, сложността на системите се увеличи, което има отрицателно въздействие върху надеждността им. По-специално, нараства броят на инцидентите, свързани с комуникационни мрежи, софтуер и други ИТ активи.
Авторите на доклада подчертават, че десетилетия работа по критичните ИТ системи ги направиха много по-надеждни, но въпреки това броят на непланираните прекъсвания почти не се е променил през последните години.
В 80% от организациите прекъсвания на ИТ инфраструктурата са се случили поне веднъж през последните три години, като един от всеки петима анкетирани съобщава за „сериозни” и „тежки” повреди през същия период.
В първия случай, според класификацията на Uptime Institute, става въпрос за прекъсвания в работата на услугите с възможни финансови загуби, а във втория – за големи инциденти, водещи до огромни финансови загуби.
Според статистиката на Uptime, всяка година в света има приблизително 20 сериозни инцидента, водещи до големи загуби, разходи за репутация и огромни проблеми в работата на бизнеса и/или клиентите.
Любопитното е, че основната причина за инцидентите са прекъсванията на тока – това е водещият фактор в 43% от случаите, които рядко минават без съпътстващи причини. Други фактори включват проблемите със софтуера, мрежите и охладителните системи.
Оказва се също, че за 5 години облачните оператори, доставчиците на хостинг и колокация най-често са виновни за проблемите на обществените услуги, като през 2021 г. тази цифра е нараснала до 71%.
Трябва да се отбележи, че продължителността на прекъсванията се увеличава. Това не може да не тревожи потребителите, тъй като времето на престой е толкова по-скъпо и разрушително, колкото по-дълго продължава повредата.
През 2021 г. броят на прекъсванията с продължителност над 48 часа е 16%, докато през 2017 г. е бил 4%. Съотношението между прекъсванията от 24 до 48 часа е 12% спрямо 4% за същия период.
Загубите също се увеличават. Ако през 2019 г. 60% от големите повреди струват по-малко от $100 хиляди, а 28% – от $100 хиляди до $1 милион, то през 2021 г. числата се увеличават съответно до 39% и 47%. Броят на отказите, струващи повече от $1 милион, нараства от 11% на 15%.
защото руските хакери са замесени
бутнаха правителството ни
свалиха херо мустафа
сринаха замунда
вар даде дузпа срещу нашите