Живописните плаващи пазари във Виетнам се сдобиха с необичайни съседи – роботизирани кораби в делтата на Меконг поглъщат пластмасови бутилки, опаковки и друг боклук от водата, за да предотвратят изтичането им в световния океан. Подобни електрически „прехващачи” на боклук вече работят и на други место в Азия – от Малайзия до Индонезия.
Полуавтономните кораби Interceptor са разработени от Ocean Cleanup – неправителствена организация, която получава средства и подкрепа от компании като Coca-Cola и Kia, а също и от музикални групи като британската Coldplay. Kia казва, че събраната пластмаса ще бъде използвана в производството. Освен това компанията доставя електрически транспорт на неправителствената организация.
Корабите-роботи използват слънчева енергия, за да се придвижват и събират боклука от водата – вътре в тях има конвейер, който автоматично разпределя боклука в шест специални резервоара, а електрониката следи за равномерното пълнене на всеки резервоар. Цената на един такъв кораб е около 500 000 долара.
Според говорител на Ocean Cleanup, това „средство” е временно решение за намаляване на замърсяването с пластмаса в океана, докато се намери по-ефективен и мащабен вариант. Неправителствената организация казва, че не може да почиства реките и океаните безкрайно по този начин.
Според Break Free From Plastic, група за опазване на природата, която буквално брои етикетите на различни марки върху боклука, Coca-Cola е най-активният източник на боклук за четвърта поредна година. „Силни позиции” в тази ниша са заели също PepsiCo, Unilever и Nestlé.
В същото време еколозите твърдят, че подобни компании често използват т.нар. „зелен камуфлаж”, плащайки за екологични инициативи, като същевременно продължават да замърсява околната среда.
Миналия месец групата посочи Виетнам като един от четирите най-големи замърсители на океана. Причината, според Nikkei Asian Review, е, че богатите страни буквално изпращат отпадъците си в Азия.
Coca-Cola вече спонсорира кораби за почистване на 15 реки и обеща 100% биоразградими опаковки до 2025 г. Освен това компанията възнамерява да се върне към изпитания във времето модел – до 2030 г. тя се ангажира да доставя всяка четвърта напитка в кутии за многократна употреба, подлежащи на връщане.
Пилотният проект във Виетнам ще продължи приблизително до септември, а местните жители вече засипват Ocean Cleanup с предложения, които потенциално биха могли да направят събирането на отпадъци по-ефективно. От неправителствената организация подчертават, че няма да позволят на корпорации да използват инициативите на групата за „зелен камуфлаж” – всеки спонсор се проверява за готовност за самопромяна с цел опазване на околната среда.
Що се отнася до Coldplay, след като плати за изграждането на един прехващач, в бъдеще поп-групата възнамерява да популяризира идеята за почистване на океаните от пластмаса с наличните за това ресурси.