TechNews.bg
АктуалноКорпоративниНовини

Бизнесът върви към етапа на зрялост в AI

Все повече компании развиват своите системи с изкуствен интелект до етап на зрялост, което се отразява на структурата на приходите им (снимка: CC0 Public Domain)

Ново проучване сочи, че 12% от компаниите по света са развили своите системи с изкуствен интелект до етап на зрялост, при който постигат растеж благодарение на модерната технология. Тези компании приписват средно 30% от общите си приходи на AI.

Според изследване на Accenture от 2021 г. сред изпълнителните директори на 2000-те най-големи компании в света (по пазарна капитализация), мениджърите, които са засегнали въпроса за AI в своите публични изяви, са показали 40% по-голяма вероятност да постигнат повишаване на цените на акциите на съответните фирми. Това е много повече в сравнение с 23% през 2018 г.

Сега ново изследване на Accenture сочи, че 12% от компаниите са напреднали и са постигнали етап на „зрялост в AI”, което им помага да постигнат „превъзходен растеж“ и бизнес-трансформация. Средно 12% от фирмите с постижения в AI приписват 30% от общите си приходи на изкуствения разум.

Какво е AI зрялост?

С този термин се определя степента, до която организациите са усвоили свързаните с AI възможности в правилната комбинация за постигане на висока производителност в полза на клиенти, акционери и служители.


„Зрелостта при AI се свежда до овладяване на набор от ключови способности в правилните комбинации – не само от гледна точка на данни и AI, но и откъм организационна стратегия, талант и култура. Това включва „основополагащи“ елементи – като облачни платформи и инструменти, платформи за данни, архитектура и управление. Всички те са необходими, за да се върви в крак с конкурентите“, поясняват авторите на доклада.

Зрелостта, според изследователите, включва и възможности за „разграничаване“ чрез AI, при които важни са стратегията за изкуствен интелект и подкрепата от страна на висшето ръководство. Когато това е съчетано с „култура на иновации“, може да отличи компаниите рязко от всички останали на пазара.

Основни изводи от изследването на Accenture:

75% от компаниите вече са интегрирали изкуствен интелект в своите бизнес-стратегии и са преработили своите планове за използване на облачни технологии, за да постигнат успех чрез AI.

Близо една трета (30%) от всички пилотни инициативи за внедряване на изкуствен разум впоследствие се мащабират, за да осигурят широкообхватни резултати; 42% от бизнес-лидерите отбелязват, че проектите за AI са надхвърлили техните очаквания.

Преходът към AI ще отнеме по-малко време от дигиталната трансформация;

Делът от приходите на компания, която е „повлиянa от AI“, се е удвоил между 2018 и 2021 г. и се очаква да се утрои между до 2024 г.

Най-напредналите индустрии


Индустриите с най-голяма степен на зрялост от гледна точка на AI технологиите, са автомобилостроенето, космическата промишленост и отбраната. Според Accenture, докато някои индустрии в момента са далеч напред в своята AI зрялост, разликата вероятно ще намалее значително до 2024 г.

Изследването отбелязва, че „има огромно място за растеж откъм възприемането на AI във всички индустрии и огромна възможност за тези компании, които решат да се възползват от него“.

Компаниите с най-добри постижения в използването на AI е много вероятно да видят, че техните приходи, в основата на които стои AI, надхвърлят 30% от общия обем на постъпленията, казват анализаторите. Това са фирмите-фаворити в AI и те се отличават с:

  1. демонстриране на висока производителност чрез комбинация от способности
  2. последователно превръщане на пилотните проекти в производствени
  3. фокусиране отвъд финансовите показатели.

Сред компаниите, при които това вече е факт, има няколко отличителни особености. Например, те са извели на преден план AI като стратегически приоритет за цялата организация, с пълна подкрепа от страна на висшето ръководство. Инвестирали са сериозно в таланти, за да получат повече от инвестициите в AI. Индустриализирали са AI инструментите и екипите, за да създадат „AI ядро“. Използват AI отговорно, от самото начало, и разумно приоритизират дългосрочните и краткосрочните инвестиции в AI.

Проучването на Accenture заключава, че фаворитите в AI са преминали етапа на миграцията към облака и са взели максимума от мащаба на облачните изчислителни способности, за да използват максимално ефективно нови източници на данни и AI технологии.

Но не технологията, а по-скоро подходът към приложението на AI отличава тези 12% от компаниите, които се очертават като фаворити. Те знаят, че зрелостта на AI се отнася както до хората, така и до технологиите.

още от категорията

Изкуствен интелект открива интернет зависимост с 86% точност

TechNews.bg

7 тенденции в изкуствения интелект през 2026 г.

TechNews.bg

AI резюметата съсипват труда на кулинарните блогъри

TechNews.bg

AI не се отплаща, но компаниите увеличат разходите си за него

TechNews.bg

Тръмп наема 1000 специалисти за „Технологичната сила“

TechNews.bg

Южна Корея въвежда  всеобхватни регулации за изкуствения интелект

TechNews.bg

Коментари