Когато цифровата трансформация се обърка: да се върнем на прав път

Хората, откровеността и премереността са ключови за спасението, когато дигиталната трансформация в бизнеса се обърка (снимка: CC0 Public Domain)

Дигиталната трансформация може да промени фундаментално начина, по който бизнесът функционира, като му носи значителни финансови и оперативни печалби. Но преминаването от традиционните начини на работа към нови, технологизирани процеси е голямо начинание – и като такова то оставя доста възможности нещата да се объркат. Има обаче и начини да се върнем на прав път, когато нещо се е объркало.

Дигиталната трансформация предполага внедряване на нови процеси и промяна на начина, по който се работи. И съвсем не е странно подобна генерална промяна да доведе до сблъсък и проблеми.

1. Идентифициране на корена на проблема

Има много промени, които настъпват, когато организацията започне да преминава от традиционния начин към по-ефективен, дигитален метод. Това касае пари, време, персонал и процедури.

„Дигиталните трансформации … включват много отдели и участници. Меки фактори като умения, начин на мислене и начини на работа, както и твърди фактори като технология, инфраструктура и данни – всички те се променят наведнъж по време на такава трансформация“, казва Родни Земел, глобален лидер в консултантската компания McKinsey Digital.

При толкова променливи в уравнението е важно да се определи произходът на проблема. Това дава основата на формулирането на план за възстановяване.

2. Какво означава „дигитална трансформация“ за конкретния бизнес

Няма универсален план за това как да се извърши дигитална трансформация в бизнеса. Тя може да означава съвсем различни неща за различните компании, индустрии и проекти. Може да обхваща всичко – от облачни изчисления до интернет на нещата и „големи данни“, изкуствен интелект и автоматизация. Следователно и идеята на една компания за цифрова трансформация може да бъде напълно различна от тази на друга – както по отношение на приложението, така и по отношение на изпълнението.

Ако откриете, че се чудите къде се е объркал процесът на дигитална трансформация, проверете дали всички имат едно и също разбиране за процеса и дали са „на една и съща станция“.

„Дигиталната трансформация е наистина широк термин“, казва Пол Силвърглейт, заместник-председател на консултанта Deloitte LLP. „Изключително важно е да сме наясно какво означава това за организацията и как ще добави стойност както количествено, така и качествено.“

3. Дали промените са в рамките на това, което бизнесът може да предприеме

Въпреки че може да е изкушаващо, не винаги е необходимо да се оптимизира всеки отделен аспект на бизнеса – поне не и наведнъж. Опитът да се направи такава драстична, мащабна промяна може да накара фирмите да се захванат с повече от това, което е по силите на екипите им. Важно е за една компания да определи точно какво се опитва да оптимизира – и да фокусира проекта.

„Твърде често виждаме технология, внедрена заради самата технология“, казва Радж Шарма, заместник-председател на консултациите в EY Americas. „В основата на всяка технологична трансформация стои бизнес-проблем, който трябва да се реши. Лидерите трябва да са наясно какъв е основният проблем, защо се извършва трансформацията и каква е стойността за предприятието.“

Ако сте отхапали повече, отколкото можете да сдъвчете, преоценете върху какво трябва да се съсредоточите и какво може да изпуснете, съветва Шарма. По-добре е да се върви с малки, но успешни стъпки, отколкото с големи, но трудни и непосилни.

4. Уверете се, че разполагате с правилния екип

Когато се захващате с какъвто и да е бизнес-проект, трябва да имате правилния екип зад себе си, казват експертите. „ИТ екипите, фокусирани върху цифровата трансформация, се фокусират твърде много върху предоставянето на технологичните възможности, а не върху самата промяна“, казва Моника Синха, вицепрезидент по анализите в Gartner. Също толкова, ако не и по-важни, са доверените бизнес-лидери.

„Когато назначавам хора в екип, те трябва да притежават три неща: набор от умения, усещане за времето и страст“, добавя Силвърглейт. „Страстта е наистина важна, защото тя запълва празнините, които не можете да планирате предварително.“

5. Създайте пространство за открит диалог

Когато нещата се объркат, важно е да има място, където служителите да се чувстват комфортно да споделят притесненията си. Без подходяща комуникация служителите или ще се откажат, или ще продължат да се чувстват объркани. Когато даден проект се провали, компанията не е единствената, която изпитва загубата – вероятно служителите също ще я почувстват лично.

„Когато дигиталната трансформация не върви по план, приоритетът трябва да бъде да останете фокусирани върху своите хора. Хората правят трансформацията – и точно те ще почувстват натиска от нейния провал или успех“, казва Шарма.

Създаването на условия и атмосфера, където всички се чувстват комфортно да споделят мислите си, ще помогне на компанията да се поучи от грешките си, да продължи напред и да улесни излизането от дупката, в която се намира.

Коментар